Stianott Startet 20.April.2014 Del på Facebook Startet 20.April.2014 Heisann. Jeg skal kjøpe ny motor snart til båten og har søkt litt rundt på nettet. Trenger litt kyndige synsinger nå. Jeg var i kontakt med en forhandler av Yamaha. 30 hk er drømmen men blir desverre for dyrt så jeg er bestemt på en 20hk. Den er ganske dyr den også men så kom forhandleren med et tips. Om man kjøper en motor som heter "9.9Sport" så kunne denne gjøres om til 20 hk. Det som gjøres er å bytte forgasser. Jeg vet at de fleste 9,9 som selges bare er nedplomberte fra ca 15hk, stemmer ikke det? Men forhandlerer fortalte meg at på Yamaha sin 9.9 så var den nedplombert fra en 20 hk. Fjernet man bare plombering ville den gå opp til 15hk,men med forgasserbytte skulle den bli til 20hk. Jeg slipper ca 10.000kr billigere unna om jeg kjøper en 9.9sport inkludert forgasserbytte så dette høres jo helt fantastisk ut. ( kanskje litt for fantastisk?) Jeg vet om en som skulle gjøre tilsvarende med en Suzuki 9.9 men han fikk problemer med motoren etterpå. Den vilke vist ikke gå skikkelig. Jeg lurer på om noen har gjort dette eller har noen argumenter for eller imot. Forhandler sier at motoren opprinnelig er 20hk så den går egentlig bare tilbake til orginal ytelse,samt at det ved forgasserbytte ble brukt orginale deler. Kan man virkelig slippe 10.000kr billigere fra det og likevel beholde garanti og livslengde på motoren,slik som denne forhandleren da påstår? For meg høres det nesten for godt ut til å være sant. Mvh, Stian. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anton Hardarson Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 det er det same med Mercury 10 viking, den nye, tror det er same motor i grunnen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Når forhaldler påstår det må det vel stemme??? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post Share on other sites More sharing options...
Stianott Svart 20.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2014 Skulle tro det ja, men ble litt skeptisk når jeg hørte om han med Suzukien. Kan jo være et engangstilfelle så klart men jeg vil til bunnen av dette. Hvorfor skal man i så fall kjøpe en orginal 20hk når man kan få en like bra motor den billige måten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Er jo mange motorer som bygges over samme lest. Er jo mest økonomisk å gjøre det slik. Er vel flere 40, 50 og 60 hestere som er like også etter hva jeg hører? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aq 28 Ht Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 En Yamaha 9,9 Sport er to sylindret og har et slagvolum på 362 ccm, og den veier 51 kg. (Vanlig 9,9 har et slagvolum på 212 ccm, og veier 39 kg) Det står på Yamaha sine sider at 9,9 sport er en nedtrimmet F15, det er bare å ta vekk en plastbit som hindrer gasspådraget for å få 15 hester ut av denne. Så er det også slik at en F20 ( 20 hk) har et slagvolum på 362 ccm og den veier også 51kg, så dette er samme grunnstamme som F 15 / 9,9 Sport. Så har også jeg hørt at det er kun forgasser som er forskjell på 20 kontra 15 / 9,9 Sport. Jeg har denne 9,9 Sport uten plombe på en 3 m Rib, og at det er en sprek motor er det ingen tvil om. Tror også det er en tråd her på forumet med erfaringer på forgasser bytte på denne motoren hvis du søker litt. En vanlig 9,9 hester kan du ikke trimme, ( nesten halve slagvolumet ) og hvis det var en slik motor han med Suzukine byttet forgasser på, så kan det være årsaken til at han fikk problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Du skal vel i utganspunktet betale hk-avgift for ombyggingen. Hvis det er en forhandler som tilbyr dette og han er villig til å gi skriftlig garanti på lik linje med en orginalmotor kan det jo være verdt å prøve. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Nei, det er ingen krav om etterbetaling av HK avgift. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Hei igjen, husk å spørre om det er lik kam-aksel. Vet at noen merker har forskjellige åpningstider på ventilene avhengeig av effekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Og en 9,9 har vel neppe samme propell som en 20 hk? Det ville vært rart om ikke denne også må skiftes... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Propellen må skiftes om man har en lett båt.. 9,9 sport er en F15 med plombering på gassen. Den er betalt hk avg for 15 hk. Forgasser skiller den fra F20 og kammen har et annet delenummer. Men en jeg pratet med på Yamaha som hadde vært på kurs greide ikke å se noen forskjeller når han sammenlignet de to kammene. 20 hk gasseren koster ca 3000. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
haugi Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 Kjøpte nettopp en sånn selv, å gjøre den om til 15 hk tar ca 20 sekund, byttet forgasser ca. 20 min Alle garantier er fortsatt gyldige når du gjør dette. Jeg var heldig med min, kjøpt ubrukt fjorårsmodell som aldri hadde blitt startet før jeg kjøpte den, og fikk med forgasseren for 2500,- Regner med at jeg må bytte propell også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 Nei, det er ingen krav om etterbetaling av HK avgift. For så vidt ikke slik jeg leser loven, det er vel heller snakk om hvorvidt man blir oppdaget: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 Yamaha F9.9 Sport selges med avgift som 15hk, men om man bytter forgasser og får 20hk blir saken litt annerledes. Se gjerne artikkel om dette i Båtmagasinet: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/nyheter-trim-lovlig Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 Poenget mitt var at man må betale avgift for det antall HK som motoren kan gi. Altså, om man trimmer ut over avgiftsgrensen, så skal ekstra avgift betales. Var borti en liknende sak: Her var det importøren som fra fabrikk hadde fått redusert HK som 'markedstilpasning'. Motoren ble imidlertid solgt etter samme spec. som i resten av verden. Motoren ble korrigert til oppgitt HK, og produsenten måtte ut med kr. 70 000 i ekstra avgift til Staten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 Joda Hulda ikke uenig, men i dette spesifikke tilfellet med Yamaha F9.9 Sport er det litt spesielt. Importøren priser motoren i henhold til at de faktisk innbetaler avgift tilsvarende for en 15hk. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 Bare for å kverulere, se overskriften på tråden "fra 9,9- til 20 HK". Det er altså de siste 5 HK fra 15 HK og opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 men om man bytter forgasser og får 20hk blir saken litt annerledes. Som jeg skrev her Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 Det er bare det at jeg måtte ha det siste ordet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stianott Svart 21.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2014 Dette var nyttig. Takk så langt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 9,9 Sport er identisk med 20 hk bortsett fra forgasseren. Jeg har byttet forgasser på vår 9,9 Sport, og forskjellen fra 15 hk til 20 hk er stor. Motoren sitter på en tungdrevet Hansvik 16,5. Båten planet ikke med 15 hk, men med 20 hk kan jeg dra godt av på gassen og fortsatt holde på plan. Men har gått ned på propellstørrelse. Dette for å få rett turtall slik at båten også planer med en del vekt om bord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Island Gypsy 36 Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Byttet forgasser på min yamaha 9,9 sport, meget fornøyd med ytelsen, måtte stille tomgangen litt, men den starter ikke på første draget som før, må sikkert dra 7 ganger i snora, de 2 grønne ledningene fra el-sjåken skal inn i 2 andre grønne ledninger :-) går det ann å koble feil her ? Er det noe annet jeg kan stille på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jmosevoll Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Har en Yamaha 9,9 "sport"? Noen som har peiling på om dette er en 9,9 sport Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 det er det same med Mercury 10 viking, den nye, tror det er same motor i grunnen sønnen har en 2016mod Mercury 4-takt 10hk. 15uten plombering og 20HK med større forgasser. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 Har en Yamaha 9,9 "sport"? Noen som har peiling på om dette er en 9,9 sport Når det snakkes om Yamaha 9.9 Sport så er det en 4T motor. Det du har er en gammel 2T to-takts motor som har gått ut av produksjon... Om du har kjøpt den basert på at det skal være en Yamaha 9.9 Sport ville jeg hevet kjøpet. Hvilken årsmodell hevdet selgeren at motoren er ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.