Jump to content

Gjøre om Yamaha "9.9sport" 4-takt til 20hk?


Stianott

Recommended Posts

Heisann.

Jeg skal kjøpe ny motor snart til båten og har søkt litt rundt på nettet. Trenger litt kyndige synsinger nå. Jeg var i kontakt med en forhandler av Yamaha. 30 hk er drømmen men blir desverre for dyrt så jeg er bestemt på en 20hk. Den er ganske dyr den også men så kom forhandleren med et tips. Om man kjøper en motor som heter "9.9Sport" så kunne denne gjøres om til 20 hk. Det som gjøres er å bytte forgasser. Jeg vet at de fleste 9,9 som selges bare er nedplomberte fra ca 15hk, stemmer ikke det? Men forhandlerer fortalte meg at på Yamaha sin 9.9 så var den nedplombert fra en 20 hk. Fjernet man bare plombering ville den gå opp til 15hk,men med forgasserbytte skulle den bli til 20hk. Jeg slipper ca 10.000kr billigere unna om jeg kjøper en 9.9sport inkludert forgasserbytte så dette høres jo helt fantastisk ut. ( kanskje litt for fantastisk?) Jeg vet om en som skulle gjøre tilsvarende med en Suzuki 9.9 men han fikk problemer med motoren etterpå. Den vilke vist ikke gå skikkelig. Jeg lurer på om noen har gjort dette eller har noen argumenter for eller imot. Forhandler sier at motoren opprinnelig er 20hk så den går egentlig bare tilbake til orginal ytelse,samt at det ved forgasserbytte ble brukt orginale deler. Kan man virkelig slippe 10.000kr billigere fra det og likevel beholde garanti og livslengde på motoren,slik som denne forhandleren da påstår? For meg høres det nesten for godt ut til å være sant.

Mvh,

Stian.

Link to post
Share on other sites

Skulle tro det ja, men ble litt skeptisk når jeg hørte om han med Suzukien. Kan jo være et engangstilfelle så klart men jeg vil til bunnen av dette. Hvorfor skal man i så fall kjøpe en orginal 20hk når man kan få en like bra motor den billige måten?

Link to post
Share on other sites

En Yamaha 9,9 Sport er to sylindret og har et slagvolum på 362 ccm, og den veier 51 kg. (Vanlig 9,9 har et slagvolum på 212 ccm, og veier 39 kg) Det står på Yamaha sine sider at 9,9 sport er en nedtrimmet F15, det er bare å ta vekk en plastbit som hindrer gasspådraget for å få 15 hester ut av denne. Så er det også slik at en F20 ( 20 hk) har et slagvolum på 362 ccm og den veier også 51kg, så dette er samme grunnstamme som F 15 / 9,9 Sport. Så har også jeg hørt at det er kun forgasser som er forskjell på 20 kontra 15 / 9,9 Sport.

Jeg har denne 9,9 Sport uten plombe på en 3 m Rib, og at det er en sprek motor er det ingen tvil om.

Tror også det er en tråd her på forumet med erfaringer på forgasser bytte på denne motoren hvis du søker litt.

 

En vanlig 9,9 hester kan du ikke trimme, ( nesten halve slagvolumet ) og hvis det var en slik motor han med Suzukine byttet forgasser på, så kan det være årsaken til at han fikk problemer.

Link to post
Share on other sites

Propellen må skiftes om man har en lett båt..

 

9,9 sport er en F15 med plombering på gassen. Den er betalt hk avg for 15 hk.

Forgasser skiller den fra F20 og kammen har et annet delenummer. Men en jeg pratet med på Yamaha som hadde vært på kurs greide ikke å se noen forskjeller når han sammenlignet de to kammene.

20 hk gasseren koster ca 3000.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nettopp en sånn selv, å gjøre den om til 15 hk tar ca 20 sekund, byttet forgasser ca. 20 min Alle garantier er fortsatt gyldige når du gjør dette. Jeg var heldig med min, kjøpt ubrukt fjorårsmodell som aldri hadde blitt startet før jeg kjøpte den, og fikk med forgasseren for 2500,- Regner med at jeg må bytte propell også.

Link to post
Share on other sites

Yamaha F9.9 Sport selges med avgift som 15hk, men om man bytter forgasser og får 20hk blir saken litt annerledes.

Se gjerne artikkel om dette i Båtmagasinet: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/nyheter-trim-lovlig

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt var at man må betale avgift for det antall HK som motoren kan gi. Altså, om man trimmer ut over avgiftsgrensen, så skal ekstra avgift betales. Var borti en liknende sak: Her var det importøren som fra fabrikk hadde fått redusert HK som 'markedstilpasning'. Motoren ble imidlertid solgt etter samme spec. som i resten av verden. Motoren ble korrigert til oppgitt HK, og produsenten måtte ut med kr. 70 000 i ekstra avgift til Staten.

Link to post
Share on other sites

Joda Hulda ikke uenig, men i dette spesifikke tilfellet med Yamaha F9.9 Sport er det litt spesielt. Importøren priser motoren i henhold til at de faktisk innbetaler avgift tilsvarende for en 15hk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

men om man bytter forgasser og får 20hk blir saken litt annerledes.

 

Som jeg skrev her :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

9,9 Sport er identisk med 20 hk bortsett fra forgasseren. Jeg har byttet forgasser på vår 9,9 Sport, og forskjellen fra 15 hk til 20 hk er stor.

 

Motoren sitter på en tungdrevet Hansvik 16,5. Båten planet ikke med 15 hk, men med 20 hk kan jeg dra godt av på gassen og fortsatt holde på plan. Men har gått ned på propellstørrelse. Dette for å få rett turtall slik at båten også planer med en del vekt om bord.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Byttet forgasser på min yamaha 9,9 sport, meget fornøyd med ytelsen, måtte stille tomgangen litt, men den starter ikke på første draget som før, må sikkert dra 7 ganger i snora, de 2 grønne ledningene fra el-sjåken skal inn i 2 andre grønne ledninger :-) går det ann å koble feil her ?

Er det noe annet jeg kan stille på?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

det er det same med Mercury 10 viking, den nye, tror det er same motor i grunnen

 

sønnen har en 2016mod Mercury 4-takt 10hk. 15uten plombering og 20HK med større forgasser.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har en Yamaha 9,9 "sport"? Noen som har peiling på om dette er en 9,9 sport

bilde

 

 

Når det snakkes om Yamaha 9.9 Sport så er det en 4T motor. Det du har er en gammel 2T to-takts motor som har gått ut av produksjon... Om du har kjøpt den basert på at det skal være en Yamaha 9.9 Sport ville jeg hevet kjøpet.

Hvilken årsmodell hevdet selgeren at motoren er ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...