Verrie Startet 20.April.2014 Link til dette innlegget Startet 20.April.2014 Har på eldre mahogany båt 2 fortøyningsringer akter som skal fjernes. Som dere vil se ut fra bildet, er skruene sterkt rustangrepet. Forslag til hvordan fjerne alt mest mulig skånsomt for ikke å ødelegge akterspeilet for mye? Er klar over at jeg kan borre istykker hodet på skruene, men ønsker også og fjerne rester av skruer fra veden...... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Skraper du vekk lakken og bruker Ferro-bet sin rustvask kan du få et greit resultat. Da vil rustfargen kunne dempes en del, er du heldig forsvinner den såpass at den ikke lengre blir plagsomt synlig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Hvis du setter et trekker i sporet og kakker litt er det jo ikke umulig at du klarer å skru dem ut. Hvis hode ryker under forsøket klarer du muligens å skru ut resten av skruen med en sveisetang (wise-grip). Det er jo ikke godt å si, det blir jo alltid litt forskjellig prosedyre avhengig av hvor hardt skruen sitter og hvor den evt. knekker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jens_P Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Tenker i samme bane som Komodo. Ville i tillegg brukt rustløsende/pentrerende olje for å bryte forbindelse mellom skuer og beslag. Hvis treverket er fuktig ville jeg forsøke å tørke det ut med tilført varme, f.eks. vifteovn. Innbiller meg at det vil gjøre at skruene ikke sitter så hardt i treverket. Rens skruesporene og bruk skrutrekker som sitter godt. Alternativt, bruk Dremel og slip bort skruehodene. Sats på at det stikker ut så mye av skruen at du får tak med wise-grip. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
mons Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Fjern skruehodene og bor ut resten med et lite kjernebor fra et pluggsett. Bor opp med neste størrelse og sett i treplugg. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Å bore ut en skrue som sitter i treverk er ikke alltid så enkelt. Boret har en tendens til å skjene ut av skruen og inn i det myke materialet. Det samme skjer på skruer i aluminium. Enden på visa er da at restene av skruen sitter igjen under overflaten på treverket og er enda vanskeligere å få vekk. Men det var nå min mening da Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Borer du med et lite kjernebor tar du ut hele skruen inni en liten treplugg og får et rent hull. Boring direkte i skruen er nesten ikke mulig, men kan gå hvis man setter fast en jernplate og borrer igjennom den. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Ok, da skjønner jeg hva du mener. Det var en god ide` Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hakkannen Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Ser jeg misforsto spørsmålet litt, jeg oppfattet det som at det var rustfargen i treet som var problemet Jeg ville først frisket opp sporet med en Dremel eller lignende, latt WD40 få virke litt og så prøvd å forsiktig skru dem ut (men med godt press inn mot skruen for å unngå glipp). Hvis skruene da ryker er ideen til mons et godt alternativ Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Ser jeg misforsto spørsmålet litt, jeg oppfattet det som at det var rustfargen i treet som var problemet Jeg ville først frisket opp sporet med en Dremel eller lignende, latt WD40 få virke litt og så prøvd å forsiktig skru dem ut (men med godt press inn mot skruen for å unngå glipp). Hvis skruene da ryker er ideen til mons et godt alternativ Å bruke WD40 på metall er en ting, men jeg vil tro at å bruke det på treverk vil gjøre saken verre, å fukte treverket vil gjøre at treet eser ut, og skruen sitter enda bedre... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 WD40 er jo oljebasert? Har aldri opplevd merkbare utfrordinger med at treeverket eser ut med oljebaserte produkter som WD40. Og om det skulle ese noe ut vil jo dette være med på å løsrive selve skruen fra treet, det ser jeg på som en positiv effekt. Nå skal det sies at når det gjelder å løsne rustne bolter og slikt fra treverk har jeg mest erfaring med større dimmensjoner i skøyter og lignende, da er som regel størrelsene såpass at man kan bruke et slag for å løsne bolten/spikeren/skruen og så ta i litt uten å være redd for at ting brekker. Men har ved flere anledninger brukt WD40 eller tilsvarende for å løse opp rust på rekspiker i klinkerbygde båter der det var viktig at trevirket ikke ble skadet. Der har det fungert fint Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Hvis alt annet svikter, hva med å slipe rent skruehodet og sveise fast en mutter på skruen med en innvendig sveiseperle. Betinger selvsagt at du har tilgang til sveiseapparat, men da får du i det minste et sekskanthode å sette nøkkelen på. Personlig tror jeg kjernebor og mahognyplugg hadde blitt valgt av meg. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Roger jo Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 (redigert) Rens opp sporet i skruen, Og Biltema sin slagtrekker, først ett eller to slag (skru inn) merk av så du ser om skruen flytter seg og så omstille for å trekke ut, skulle hode ryke kjernebor som "moms" sier. Redigert 21.April.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Verrie Svart 21.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 (redigert) Takk for mange og konstruktive innspill. Når jeg får tid til å teste ut forslag, skal jeg komme med tilbakemelding om framgangsmåte og erfaring. Redigert 21.April.2014 av Verrie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Fjernet noen slike dårlige messingskruer fra mahognyinteriøret i båten. Drittarbeid. Noen av de måtte jeg rett og slett frese løs fra treverket med borr på dremmelen. Etterlot seg et stygt og ujevnt hull, men en vakker dag skal det settes inn tre-propper. Noen kom ut etter å ha freser bedre spor, andre kom etter å ha gitt de noen sjokk. En drittjobb... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.