Jump to content

Bore hull i skutesiden, noe spesielt å være obs på ?

Erik

Recommended Posts

Jeg skal flytte luftingen for Septiktank ut forbi fenderlisten.

I den forbindelse må jeg bore ett hull på ca 25mm med hullsag i skutesiden min.

Jeg tror jeg har grei kontroll på hvor og hvordan, men kan ikke fri meg for at det kiler litt for å lage hull i en fullt fungerende og tett skuteside :blush:

Det er vel først og fremst det at bordet fanger, prosessen er ireversibel, så greit å få det rett på første forsøk.

Tenkte å bore fra innsiden, da det er der det er trangest på å treffe rett plass.

Båten er vanlig glassfiber, seilbåt, type Hansse 312

Er det noe spesielt å tenke på ?

Et slikt hull, som etterpå fylles av en tanktufte plugg medfører ikke ikke noen svekkelse av selve skroget, gjør det vel?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Etter at du har boret ut senterhullet fra innsiden og skal begynne på utsiden, legg på noe maskeringsteip e.l. som du gnukker godt fast før du begynner å bore. Det kan også være med på å forhindre at det fliser seg opp.

Vi forutsetter at du bruker hullbor med senterbor.

Hvis du skal bruke et hullbor uten senter, kan du bore hull i ei finerplate som du teiper fast i riktig posisjon. Da har du styring på hullboret.

De fleste gode råd er skrevet. Pass på at koppsagen står beint på borret.

Tape er viktig og er også til god hjelp når du skal legge på eventuell tettemiddel. Da setter du gjennomføringen på plass, tegner rundt med penn, skjærer ut meskeringstape med tapetkniv eller lignende, vips, ferdig perfekt maskering. Så tettemiddel på gjennomføring.

Husk å rengjøre først.

Men er det sandwich eller enkeltskrog?

Takker for alle gode tips og råd, ser det er flere feller jeg her nå unngår :thumbsup:

Men er det sandwich eller enkeltskrog?

Det skal visst være Sandwich i skroget, men sandwichen slutter visstnok ett stykke før fenderlisten (15-20 Cm ?) så jeg tenker å bore over der, og da skal det være glassfiber tvers gjennom.

Jeg ser overgangen fra innsiden, det er som ett step der det blir tynnere, så det er bla derfor jeg vil begynne inne i fra (pluss andre rør, skott, etc som jeg da har kontroll på).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Her et tips jeg fikk en gang som kan være nyttig. Enten en borer fra innsiden eller fra utsiden, er det ikke alltid like lett å se hor boret skal komme ut på den andre siden. Litt dumt å bore fra utsiden og treffe en septikslange på innsiden! Da er trikset to små kraftige magneter. En plasserer en på innsiden og en på utsiden. Når en da beveger en av dem, vil den andre følge med. Se denne lille snutten jeg laget for 10 år siden. Her riktignok med en bok mellom magnetene og ikke en skuteside. Video.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dersom det er meg du tenker på, så er jeg ikke gammel og har heller aldri tenkt å bli hverken voksen eller gammel. Men mange år, - ja det er jeg. Tipset om magneter tror jeg faktisk at jeg fikk av en ungdom en gang.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nok ett tips er hvis du gjør som Hulda sier borrer først fra innsiden, så fra utsiden (vel og merke da med hullbor)
Så ville jeg startet den borringen fra utsiden med å reversere borr-retningen slik at du "filer deg gjennom Gelcoaten/Topcoaten, før du så borrer riktig vei.
Har selv brukt denne metoden på mange forskjellige matrialer og aldri fliset opp noe, men nå skal sant sies at jeg også bruker maskeringstape i tillegg

Ha en fin dag

I skrog er det spesielt viktig å unngå "ekstrahull", så mål minst 2 ganger, bor bare en gang. Og lag gjerne et "piltothull" med et lite bor som senterhull før du går løs med kraftigere saker. Da kan man måle en tredje gang fra både innsiden og utsiden at man har hullet på riktig sted.

Man får penest resultat hvis man lar verktøyet gjøre jobben, ikke muskelkraft...

Og for å unngå oppflising borer man først litt fra den ene siden, og deretter den andre siden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...