Jump to content

VP KAD300 - elektronikk slo seg plutselig av eller viste feil


hermansen

Recommended Posts

Jeg opplevde noe merkelig denne uken. Skulle kjøre båten til service og det var første gang båten ble brukt i år. Det står en KAD300 i båten og den er fra 2004 (kjørt 500 timer). Båten har stått på vedlikeholdsladning og alle batterier er i topp form og toppladet.

 

Startet forsiktig og lot båten gå seg litt varm. I følge måler var kjøletemp kommet opp i ca 70 grader (går aldri høyere før jeg planer) da jeg gikk i plan. Rett etter jeg var kommet i plan så gikk alle motorinstrumenter "i svart". Turteller, tankmåler, volt-meter, oljetrykk+temp måler og drev-tilt gikk av eller viste helt merkelige verdier (turteller sto fast på 3500 rpm, olje temp+strykk viste maks utslag mens voltmeter og drivstoffmåler viste null). Alt annet fungerte som det skulle.

 

Jeg stoppet båten og tok av tenning. Tok på tenning. Fortsatt ikke noe liv. Tok deretter av tenning, trykket inn "reset-knappen" på elektronikkboksen på toppen av KAD300 motoren. Etter det fungerte alt igjen.

 

Noen andre som har opplevd tilsvarende på sin KAD300 (eller KAD44) ? Tips om hva som kan være årsaken ?

 

 

/Øystein

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

For meg høres det ut som om du har mistet spenningen til instrumentpanelet. Og hvis knappen du referer til er en svart trykknap montert i den sorte elboksen som

sitter fremme på motoren, er dette en automatsikkring. Hvis denne har løst ut vil dette skje, spenninstlførsel til instumentbord blir styrt her fra.

Link to post
Share on other sites

Sjekk kablen som går ut fra den sorte elektronikk-boksen på høyre side av motoren. Pluggen på denne kablen er i plast og veldig ofte ryker gjengene på låsemutteren når du/andre har drevet service på motoren da det er lett å hekte seg fast her. Uten denne låsingen kan pluggen falle ut og da blir alt svart, se rød ring på bildet nedenfor:

 

bilde

Redigert av TomErik1972 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...