Jump to content

Turtallet faller plutselig - Volvo Penta 4.3 GI bensinmotor


mette1987

Recommended Posts

Jeg har flere ganger, siden jeg satte ut båten min i mars, opplevd at turtallet plutselig faller (og da også effekten) når jeg er ute og kjører.

Det er som regel på vei hjem etter en dagstur, og det har oppstått ved vilkårlig antall omdreininger (noen ganger ved ca 3000 o/min, andre ganger ved lavere tall).

 

Motoren var på service da båten ble tatt opp i høst, og følgende ble gjort:

 

- oljefilter skiftet

- bensinfilter skiftet

- tennplugger skiftet

- olje skiftet

 

Det er ikke noe problem å starte motoren, og i perioder har problemet vært borte.

 

Kan dette ha noe med kondens i bensintanken å gjøre?

Det har ikke vært kaldt i det siste, men kan det være at noe kondens ligger igjen i bunnen av tanken fra i vinter? Jeg har brukt en del kondensfjerner når jeg har fylt tanken...

 

En av gangene problemet oppsto, hadde motoren gått på tomgang en god stund først.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut av hva som er galt?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

høres jo ut som bensinmangel av en eler annen grunn ja...   i tillegg til det nevnt over så kan det muligens være tilstoppet tanklufting , eller at en bensinslange ligger med litt for mye bøy slik at den suges flat av undertrykket fra pumpa 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...