zooper Startet 30.April.2014 Link til dette innlegget Startet 30.April.2014 (redigert) Jeg har kjøpt ny bruktbåt med en Yanmar 3gm30 fra åttitallet. Servicen den har fått siste tre år er lik null, så jeg føler meg ikke så trygg på å seile den hjem før dette er gjort. Som et absolutt minimum ser jeg for meg skifte av impeller og oljefilter (og olje selvsagt)... resten kan jeg kanskje gjøre når jeg har fått den hjem (Fra Hurumlandet til Asker)? Jeg ser at impellere fra Biltema koster 1/3 av hva det koster hos feks Yanmardeler.no). Biltema har ikke impellere for min motor spesifikt, men har en som er oppgitt som "Yanmar universal" til snaut 100,- (mot nærmere 300,- hos Yanmardeler.no. Noen av dere som vet om denne vil fungere på min motor eller om dere ville hatt noen baktanker med å kjøpe denne (selv ser jeg ikke akkurat på slitedeler som reimer, filtere, pakninger, og impeller som akkurat "high tech" som forsvarer et premium på 50-400% som visse andre tar... og noen ganger mer). Tar gladelig imot tips om gode steder å kjøpe rimelige servicedeler til Yanmar i følgende tråd: https://baatplassen.no/i/topic/108885-billige-service-deler-til-yanmar/ Redigert 30.April.2014 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Det er sagt om endel biltemaprodukter at kvaliteten kan variere. Et produkt kan ha god kvalitet på et tidspunkt og dårlig på et annet. For vitale deler som en impeller er det kanskje ikke en sjanse man vil ta for å spare noen kroner, men det må jo bli opp til hver enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Yanmar impelleren er faktisk av bedre kvalitet, i hvertfall opplevd kvalitet. Har sittet med begge deler i hånda til en 2gm. Biltema impelleren er simpel og tynn i gummien. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Hei, Etter hva jeg klarer å finne så sitter det en johnson pumpe på denne motoren? Vet hvertfall at SeaSea i bærum leverer Johnson impellere (bare ikke akkurat den jeg skulle ha). Jeg anser johnson som kvalitet, i og med de leverer de fleste pumpene. Prisen er ofte fordelaktig også Sitér dette innlegget Link to post
babu Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Jeg har brukt impellere fra BIltema i årevis, til min Bukh DV20 m/Johnson pumpe, og har ikke noe å utsette på dem. Jeg bytter jeg impeller hvert annet år eller deromkring. (Som med mye annet fra Biltema; det finnes sikkert alternativer som er bedre men hva spiller det for rolle når det er bra nok.) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 30.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Er det noen som kjenner til tilfeller av at impellere fra Biltema har sviktet (forutsatt årlig anbefalt utskiftingsinterval og korrekt installasjon)? Selv kjenner jeg ikke til noen slike tilfeller... Alle impellere svikter før eller siden, og monterer man dem feil, ja så er jo odsen rimelig stor for at noe ryker. Selv skifter jeg impeller like ofte som oljefilter og olje, nemlig årlig. Jeg bruker ikke båten spesielt mye, og mange mener årlig er for ofte. Utover å være sikker på at pakning og impeller er i orden, så gir hyppig utskiftning også den fordel av at man kan være mer trygg på at boltene ikke korroderes fast... for, skulle gjenstridige bolter være umulig å skru ut, eller ryke, ja da blir gode råd dyre uansett hvor god impeller man har i reserve. Skifter man årlig vil jeg tro at selv biltemakvalitet er langt innenfor den sikkerhetsmarginen man behøver. Men jeg tor jo på ganske mye jeg da :D Problemet mitt nå er at med den forrige båten fant jeg impeller til den hos biltema (korrekt yanmarmodell var listet opp). Koster den 100,- og man skal ha en i reserve, så blir det ikke rare pengene. Skal jeg derimot betale nær tre ganger så mye, ja da er det ikke like fristende å bytte hvert år. Jeg håper derfor at universalmodellen for Yanmar i biltema sitt sortiment vil passe. Med så mange ulike impellere til Yanmar så skjønner jeg ikke at det kan finnes en "universal"... Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 (redigert) Hei, mener du har litt feil innstilling til hele greien :-) for det første, filtere, impeller, reimer etc. er presisjonsvare, det er svært viktig at kvaliteten er tilsvarende fabrikkens spesifikasjoner. Hvis penger er et issue (og det er jo forståelig) ville jeg funnet en grei internettbutikk og bestilt dette fra utlandet i fremtiden. Biltema er ikke stedet for den slags. Å bytte impeller hvert år blir jo helt meningsløst, følg instruksjonsbokens anbefaling for timeantall eller alder. Når det gjelder overfarten din ville jeg ikke i første omgang brydd seg mye om impelleren.Impelleren på en innenbordsmotor varer normalt mye lenger enn 3 år. Olje og oljefilter er heller ikke noe issue (forutsatt at motoren har nok olje), dette kan du gjøre senere. Det du i første omgang skal konsentrere seg om er dieseltank og dieselfilter. Den mest vanlige årsaken til at fritidsbåter stopper er at drivstoff systemet ikke er rent. Ikke uvanlig at det er mye slam og dieseldyr i systemet etter så mange år. Deretter ville jeg sjekket at båten fungerte greit på en kort tur i området. Tilstrekkelig med vann i eksos, kjølevannstemperatur og oljetrykk ok. Ta med deg mobiltelefon og papirkart på turen, sier ifra når du reiser og når du forventer å være fremme til familien. Redigert 30.April.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 (redigert) Gunstig priset servicekit : http://www.ebay.com/itm/Yanmar-Marine-Diesel-engine-service-kit-2GM20F-3GM30F-Johnsons-water-pump-/151048749994?pt=UK_CarsParts_Vehicles_BoatEquipment_Accessories_SM&hash=item232b3503aa (selv velger jeg original) Redigert 30.April.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 (redigert) Var det ikke nettop en tråd her om en Yanmar original impeller som hadde sviktet pga. produksjonsfeil? Jeg bruker BT impellere uten å nøle, men har ikke lagt merke til at de er tynnere i gummien (for den typen jeg bruker). Nå tror jeg heller ikke at tynnere gummi nødvendigvis betyr kortere levetid. Men skal det være original, er jeg enig i at jeg ville kjøpt Johnson til min Johnson pumpe. Min originalimpeller på Saowanee begynte å sprekke etter 200 timer. På tora har jeg brent impelleren tre ganger (!) pga. at jeg har glemt å åpne inntakskrana og en gang pga. tett inntakssil. Derfor vet jeg ikke hvor lenge den står før den begynner å sprekke. Impeller bør inspiseres minst hvert år uansett. Ellers er jeg irritert over at en lett får gummibiter i systemet når/hvis impelleren ryker. Jeg har derfor planer om å installere en grov silplate umiddelbart nedstøms pumpa. Det får bli under høstens ettersyn og klargjøring. Jeg synes også at de små skruene på lokket er vanskelige å få på plass samtidig som det skal passe med hullene i pakningen. Derfor har jeg byttet til pinneskruer med låsemuttere. Da er det enklere å få tingene på plass, spesielt hvis en må skifte impeller i sjøgang. For det tilfelle har jeg også en passende pipenøkkel plassert sammen med reserveimpelleren. Redigert 30.April.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Janoho Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 (redigert) problemet med biltema er jo som alltid at du ikke vet hva du får og de ansatte har null peil. Du kan likegjerne kjøpe impelleren på Coop obs fordi du er 100% avhengig av egen kunnskap for å vurdere om du har rett produkt. Hvis du tar av lokket til pumpen må du bytte pakningen (inspeksjon hvert år), det betyr i praksis å bytte impelleren også. jeg skiftet impelleren på min lombardini dieselmotor i fjor, 5 år gammel og gått bare 250 timer. tilstanden var fortsatt god på denne. Det er selvsagt helt greit å skifte impeller hvert år hvis du føler deg tryggere, skulle bare mangle. Men jeg holder meg til instruksjonsboken. Jeg har for øvrig aldri opplevd at en impeller har røket og har som du hatt båt i mange år. På påhengsmotorer er det ikke uvanlig at de holder 15 år minst før de er skrap. Ellers en god ide med de pinneskruene Redigert 30.April.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Min yanmar svindyre impeller slapp i vulkanisering ja. Hadde nylig en tråd om det. Var mange tilfeller av det siste år eller to. Eg antar eg får ny på reklamasjon. Har iallefall fått ny tilsendt. Eg plukker normalt ikkje ut for inspeksjon. Så lenge det kjem kjølevann så er det greit for meg. 5år/500 timer trur eg verkstedet sa var intervall. Videre anbefalte verksted å legge den brukte impelleren ombord som reserve for å ha ein å komme til havn med. Det var ingen god løsning å ha en 7-800kroners impeller liggende ombord i 5 år og så sette den på pga aldring. En båtbekjent brukte 4 biltemaimpellere på ein sesong, med tilhørende leitejobb etter lameller. Pakning holder år etter år etter år. Også når det er O-ring. Det følger heller ikkje med orginal yanmar til min motor. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Bestilte hos Larvik elektrodiesel: http://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar-deler/service-kit/service-kit-yeu-servkit-002 Ikke akkurat dyrt for originaldeler, i Norge, syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Jeg har en Yanmar 4JHE motor som var ny i 1986. Denne har jeg byttet impeller på 3 ganger, slik bare for sikkerhets skyld. Ingen av gangene har det vært skade på impellerne. Jeg holder meg til "kostbare" Jabsco impellere. Og å åpne for å sjekke hver høst, - nei, det ser jeg ingen grunn til. Motortimer er 80 - 100 timer pr. sesong. Yanmar sier vel sjekk/bytte hver 600 timer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Jeg har ingen grunn til å hevde at Biltema sin impeller til 2gm er noe dårligere enn den originale, men det både ser og føles forskjellig, og den fra Biltema føles altså både simplere og "mykere". Når det er sagt så sitter den godt i motoren akkurat nå og den fra Yanmar ligger som reserve. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Jeg har en Yanmar 4JHE motor som var ny i 1986. Denne har jeg byttet impeller på 3 ganger, slik bare for sikkerhets skyld. Ingen av gangene har det vært skade på impellerne. Jeg holder meg til "kostbare" Jabsco impellere. Og å åpne for å sjekke hver høst, - nei, det ser jeg ingen grunn til. Motortimer er 80 - 100 timer pr. sesong. Yanmar sier vel sjekk/bytte hver 600 timer. Tiltrer fullt ut ovenstående sitat. Har også Yanmar 4JH... motor og samme erfaringer som Lars, derfor original impeller alltid. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Når det gjelder impellerhuset i Yanmar 4JHx serien, er det et veldig "snilt" hus. Selve huset er helstøpt ovalt uten en ekstra "klump" slik det er i andre impellerhus. Dermed blir det mindre belastning på vingene til selve impellergummien når vingene skal bøyes og slipper å treffe en skarp kant. Dette er nok grunnen til at selve gummien varer så lenge. Og etter egen mening, tror jeg nok at Jabsco impellere (selv om de er steindyre) har en bedre kvalitet enn de fra Biltema (som stadig henter impellere fra der de får størst fortjeneste for å selge de ut "billig"). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Men altså, original impeller med pakning, pluss oljefilter og dieselfilter koster altså under 400,- fra Larvik Elektrodiesel (linket til i innlegg over). Er ikke pris da ute av problemstillingen? For det må da være billig nok. Og da er det vel egentlig greit å kjøpe originalt egentlig, hvis man tror det er kvalitetsforskjeller. Jeg bytter heller ikke impeller hvert år, det høres helt vilt ut men har vel noe med hvordan ting er konstruert å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Jeg skal vurdere å bytte impeller i år, men har ikke bestemt meg helt enda. Den som sitter i har sittet der siden motoren var ny i 2004 (ca 1000 timer). Videre føyer jeg meg inn i rekken blant skeptikere til BT-impellere. Ikke fordi jeg har hands-on erfaring med dem, men fordi jeg har dårlig erfaring med andre gummiprodukter fra BT. Det gjelder da slanger og dekk som sprekker som et troll i dagslys. Og det er ikke bare en gang, men gjentagende (hmm, lærer han aldri ). Ellers kjøper jeg gjerne mye rart på Biltema, men vitale deler er jeg skeptisk på. Det gjør liksom ikke så mye at en pipe eller fastnøkkel svikter under bruk. Man finner en annen og skrur videre. Det blir litt annerledes med vitale motordeler som svikter utenfor Gule Humpen i 14 m/s pålandsvind Og så er det jo som det blir sagt lenger opp her at det er liten eller ingen dokumentasjon på hvor produktene deres kommer fra. En ting vi også diskuterte i tråden om gjennomføringer og materialkvalitet for de som fulgte med der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Eg har hatt vann over heile salonggulvet pga biltemaslanger, og bildeler med mansjett eller liknande kjøper eg aldri meir på biltema. Eg har sagt i over 10 år at biltema får ikkje til gummi samma fn annbud eller leverandør. Men sjølvsagt kan en impeller fra biltema virke tilfredstillende nå. Det kan også ubeskyttet sex med en nigeriansk prostituert. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
NilsPils Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 ................. Hvis du tar av lokket til pumpen må du bytte pakningen (inspeksjon hvert år), det betyr i praksis å bytte impelleren også. Det er ikke min erfaring. Jeg setter inn papirpakningen med litt vaselin og som regel slipper den fint uten å bli ødelagt når jeg tar av lokket for inspeksjon. Derfor synes jeg det er betryggende og enkelt å sjekke ofte. Heldigvis er pumpa også veldig lett tilgjengelig på min motor. Fra erfaring med Tora og fra min båtkamerats motor har jeg svært dårlig erfaring med gummibiter som setter seg fast i systemet. Derfor synes jeg det er en veldig dårlig ide å vente til det ikke lenger kommer kjølevann. Da kan det bli mye mer komplisert enn bare å skifte impeller! Ellers er jeg enig med LarsH i at levetiden sikkert kan variere mye med hvilken pumpetype man har, og en bør nok derfor basere seg på brukermanual og egne erfaringer. Da jeg fant begynnende sprekker i min originalimpeller etter 200 timer finner jeg det fornuftig å sjekke hvert år heretter. Men når jeg får installert en lett tilgjengelig grovsil like nedstrøms pumpa kan det kanskje bli annet hvert år. Jeg forstår skepsisen til BT impellere. Jeg prøver den (litt under tvil) fordi jeg ikke liker produsenter som tar overpris for "originaldeler" som de likevel bare videreforhandler. Men sex med nigerianske prostituerte, beskyttet eller ubeskyttet, avstår jeg fra! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Janoho Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Pakningen skal byttes hvis du skal åpne lokket. Det kan dog likevel hende at du får det tett med bare montere tilbake med litt fett Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Og hvorfor skal pakningen nødvendigvis byttes? Er den ubeskadiget, er vel det bare bortkastede penger! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lady B Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Som en tommelfingerregel bytter man alltid pakninger som er åpnet. Når en pakning har vært tiltrukket er den komprimert, og har ikke lenger de samme egenskapene som den hadde som ny. Kobberringer likeens. man kan gløde dem opp til man blir grønn i trynet, men ringens opprinnelige egenskapr er for alltid borte. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Som en tommelfingerregel bytter man alltid pakninger som er åpnet. Når en pakning har vært tiltrukket er den komprimert, og har ikke lenger de samme egenskapene som den hadde som ny. Kobberringer likeens. man kan gløde dem opp til man blir grønn i trynet, men ringens opprinnelige egenskapr er for alltid borte. Helt riktig det. Men den tynne papirpakningen under lokket til sjøvannspumpa blir nok lite komprimert og litt fett på den holder. Har gjort dette i mange år uten å ha sett noe drypp. Men nå er det sjøsetting til lørdag. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Vel, jeg har glødet kopperpakninger til de ble som nye. Men pytt sann, de koster jo ikke all verden, så jeg har byttet de i nye. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.