sap_2000 Startet 1.Mai.2014 Del på Facebook Startet 1.Mai.2014 Leste om denne kjedelige saken i TB http://www.tb.no/nyheter/sprang-lekk-kjorte-millionbat-rett-pa-land-1.8406905 Ser ut som en P40 og ikke 42 som står i artikkelen. Blir nyskjerrig på årsak når man leser om slikt. Noen som vet forløpet eller fikk med seg noe på VHF i går? Lekkasjen må ha vært ganske stor når man velger å sette skuta på land. Evt oppdaget for sent så det blir vanskelig å finne lekkasjen og prøve å tette. Mulighetene er mange. Slangen på kjølevannsintak eller eksoslange som hopper av, aksel eller ror som forsvinner ut av hylsa? Evt kjørt på noe stort i vannet i høy fart? Fremdrift må båten ha hatt på minimum én motor siden den kunne kjøres på land, så det tyder ikke på en skikkelig grunnstøting. Uansett. Godt tenkt av båtføreren! Slik den ligger i vannet på bildet så er nok deler av motorene under vann men mye av interiør og elektrisk lenger opp har blitt spart Håper jeg slipper å måtte ta en slik avgjørelse.... . Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas78 Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Litt av noen bilder, trist for eier! Håper alt er ok ift forsikringsselskapet. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Vi drar til Åsgårdstrand i morgen formiddag. Står båten på land i området, skal jeg ta en titt på den. Kanskje noen der også vet noe mer. Ut fra bildene, ser det vel ut til at han har bommet litt på "trelemmen", så landkjenningen har nok gått ut over kjølen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 1.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 (redigert) Fint Lars. Trelemmen ser kort og flytende ut. Hadde nok valgt rampa selv. Uansett synker den ned og hviler på propeller og ror, men det og noen gelkoatskader i bunnen av skroget er nok peanuts i denne sammenhengen dessverre. Vet det var et BP medlem som kjøpte seg P40 nylig. Håper ikke dette dette er han på henteturen... Redigert 1.Mai.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 HAr nok spart forsikringen for noen kroner her fremfor å la den synke. Snartenkt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Er redd det vil koste mer enn kr. 50. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 1.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Hørte du noe om omstendighetene Mulligan? Bildet tilsier vel at den ligger der ennå.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Dette er vel ikke den samme båten? Se på bryggen på styrbord side av båtene. Vannslangen på båtens babord side finnes heller ikke på bildet fra Åsgårdstrand i går. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 1.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Er nok bare utenfor bildetkanten i artikkelen Lars. Er nok ikke så vanlig med P40'er som står nedsunket på jolleramper heldigvis. Man ser en flik av trelemmen på bildet til Mulligan også. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Da er det bare å rygge hengeren uti og begynne å sveive ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Hørte du noe om omstendighetene Mulligan? Bildet tilsier vel at den ligger der ennå.... Den ligger der enda. Hvis vi snakker om samme båten. Ingen i båthavna hadde peiling på hva som var skjedd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Har den vært i kontakt med moder jord under seilas? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
evenR4u Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Er redd det vil koste mer enn kr. 50. Ryddig og kontrollert skipper på denne, antakelig. Til og med husket å fendre i hht bryggereglene. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Ser at det er samme båten på begge bildene nå. Da er det vel en viss mulighet til at jeg kan bivåne løft av båten i morgen. Jeg vil tro vi er der før 1200. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Brig'en Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 (redigert) Nå er det vel slik at vi som har VHF sertifikat skal holde det vi evnt. måtte få med oss over VHF'en for oss selv jmf. taushetsbekreftelesen, OM det skulle være noe aktivitet der under forløpet til uhellet.... :) Redigert 1.Mai.2014 av Brig'en (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Triste bilder. Har tenkt på det samme selv om noe skulle skje. En badestrand i nærheten da hadde vært ideelt ift å kjøre båten på land... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
8lv Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Noen som kjenner årsaken til at båten sprang lekk her nå ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjore Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Var og kikket på da de heiste den opp i går kveld. Det var ingen skader under, propellerene var hele, det samme var aksler og braketter. Så da må den rett og slett ha sprunget lekk, og det er jo skummelt når man tenker etter... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 I følge eieren som jeg pratet med, hadde han kjørt på en stokk i sjøen. Men hvor vannet kom inn, vet jeg ikke. Jeg gikk før båten ble løftet ut av vannet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Det er trist å se båter havne delvis under vann. Her er nok mesteparten av sesongen spolert. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Trist syn, men det gikk vel så godt som det kunne takket være en snarrådig kaptein, som fikk båten inn på grunna. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 (redigert) Tipper hele sessongen. Grøsser av alt som må rives ut og erstattes. Så er det motorer og gir. Føler virkelig med eier her! Håper han kommer ut av det med nyoverhalte motorer og mye nytt teknisk utstyr hvertfall. At en slik hendelse foringer båtens verdi er sikkert uansett hvor bra ting blir fikset og erstattet. Var det virkelig ikke noen tegn på skade på skrog eller aksliger/ ror? Ingen steder vannet kom ut når den ble heist? Kjører man på en tung stokk i stor fart som treffer propeller eller ror kan det sprekke opp i skroget rundt p-brakket og roraksling som jeg tipper kan lage en seriøs lekkasje. Blir aksel bøyd mens man går for full fart kan kastene kanskje ødelegge rundt pakkboks/ innfesting av hylse også ? Hadde vært interessant og sett flere bilder under.... Redigert 3.Mai.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 (redigert) Det er et kjempehull rundt der lageret til propellakslingen står (eller sto) - i skroggjennomføringen. Det ser ut som lageret har blitt dradd rundt og frest et sykt stort hull.. Redigert 3.Mai.2014 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 (redigert) Var noe slik jeg fryktet. Utrolig mye krefter ute å går når en 63P med over 1000nm går på marsjfart. Ikke sikkert at selve stokken gjorde dette, men at ting ble revet i filler de påløpende sekundene dette ble dratt rundt av motor. Godt han kom seg til land før det ble for mye vann som ville druknet motorene. Snartenkt båtfører som holdt hodet kaldt i en dramatisk situasjon:-) På Fairline 58en som gikk ned ved Arendal for noen år siden, ble aksel med R&D koblingen revet ut av gjennomføringen og etterlot et 25 cm dia hull. Den gikk ned på minutter. Redigert 3.Mai.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Alexo Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Auau! Triste saker dette! Får håpe det er bare maskinrom som har tatt inn vann! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.