Jump to content

Princess 40 sprang lekk og ble kjørt på land i Åsgårdstrand


sap_2000

Recommended Posts

Nå ligger motorene omtrent midtskips i denne båten. Vil tro alt i lasarettet må skiftes og der kan det jo gjerne stå er aggregat i tillegg til batterier og strømtavler.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Uffda, kjedelig og trist syn, ja å treffe noe på sjøen er det skummelt, har opplevd tjukke preseningen surret på propellen og tilkalte redningselskap for dykking og fjerning, heldigsvis medlem , så ingen da eg traff, den fløt faktisk 5 cm under vannoverflaten.

Håper det ordner seg for princess og captain, regner med de kan reddes og brukes igjen.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Apropos det å treffe noe i vannet med etterfølgende lekkasje; Volvo Pentas IPS drev er designet så det brekker av ved grunnstøting. Det forsvinner selvsagt, men det blir ikke hull i båten. Og siden de alltid installeres med minst to systemer er sjansen stor for at du kan komme deg til land med det (de) andre. Dette er testet på flere forskjellige måter med crashtest ala NCAP. Full fart rett på et skjær, og også i mer kontrollerte former å treffe en nedsenket horisontal stålplate i forskjellige vinkler. Det er ikke så ofte fritidsbåtindustrien driver med sånt. Det var vel noen som prøvde seg med en seilbåt for noen år siden, men da var det ikke snakk om produktutvikling (finner ikke igjen videoen)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

I en perfekt verden skal IPS brekke pent av uten å skade skrog eller gjennomføring.

Har tidligere lest og sett bilder av det ikke alltid skjer i praksis, men IPS har nok bedre odds i et tilfelle som dette hvor man kjører på en stokk elns.

 

Var bl.a en Beneteau Flyer 12 som gikk ned etter grunnstøting da IPS drevet sprakk opp skroget rett akter for gjennomføringen da det ble bendt akterover og presset opp av terra firma. Det drevet mener jeg fortsatt hang på båten på bildene.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fant ikke benetauen i farten men kom over en Sunseeker Portofino som nesten gikk ned. Den ble reddet av at motorrommet var isolert fra resten av båten med vanntette skott.

Drevet ble ikke revet av men bendt bakover slik at det ble glippe ved o-ringene som skal tette.

 

Vanjet er nok det sikreste, men så var det det med effektivitet og drivstofføkonomi da....

 

Står mer her: http://www.yachtforums.com/forums/general-yachting-discussion/11174-what-happens-ips-propelled-boat-when-hits-rock.html

 

 

Leg merke til vinkelen på drevet og o-ringen som tyter ut.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Den ble reddet av at motorrommet var isolert fra resten av båten med vanntette skott.

 

Det har vært diskutert før.

Fritidsbåters totale mangel på passiv sikkerhet.

Det er ingen mulighet for å kontrollere vanninntrenging.

Et maskinromskott i båten i Åsgårdstrand hadde øket prisen med et par tusen.

Da hadde den fortsatt å flyte.

 

Jeg synes forøvrig at laminatet var falig tynt rundt hylsa.

Link to post
Share on other sites

Synes også det så litt tynt ut der pakkboksen er boltet fast....

 

Princessen har vel skott i forkant av motorromet nesten opp til dørkhøyde. Det er vel (hvertfall var) et skott på p-båter mellom motorrom og lazaretten også, men eksoslanger og div annet går gjennom, så det er sikkert ikke helt tett.

Har det også skjedd noe med p-braketten eller rorhylsa som er i lasterommet samtidig så er det nok uansett game over ganske fort.

 

Kort mellom himmel og helvete, det er sikkert

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Angående passiv sikkerhet så er vel kjølen og flyndra hos oss et godt utgangspunkt SAP :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei! Ser at dere nevner IPS drev og tilsvarende kollisjoner som den stakkars Princess eieren her har vært ute for. Hva tenker dere om en kollisjon med en stokk - f.eks rett på tvers - i 25 knop og vanlige drev? De tilter vel opp, men blir det så voldsomt at de rives av og lager et svært hull i akterspeilet?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Angående passiv sikkerhet så er vel kjølen og flyndra hos oss et godt utgangspunkt SAP :thumbsup:

 

Ja den er nok det, men mangelen på fart er kanskje viktigere ;-)

Er ikke så bekymret for dramatiske konsekvenser av å treffe noe når jeg går i mørket.

Har gjort det med raskere båter også og alltid hatt det i bakhodet at det kan bli full lottopott i negativ forstand.

 

Hei! Ser at dere nevner IPS drev og tilsvarende kollisjoner som den stakkars Princess eieren her har vært ute for. Hva tenker dere om en kollisjon med en stokk - f.eks rett på tvers - i 25 knop og vanlige drev? De tilter vel opp, men blir det så voldsomt at de rives av og lager et svært hull i akterspeilet?

Drevene ville nok blitt slått opp og kanskje ødelagt div på tilt og oppheng, men skjoldet ville nok holdt rimelig tett selv om selve drevet skulle blitt revet av.

Det en nok mulig å få kakket hull i skroget om man har uflaks med treffpunktet og størelse, vekt og orienteringen på objektet man kjører på. Stående, tung stokk f.eks i det baugen slår ned i en bølgedal, hjørmet på en kontainer etc.

 

Om man råker ut for en plutselig stor lekkasje etter sammenstøt med noe så gjelder det å holde hodet kald å prøve å finne ut hva, hvor og hvor ille før det blir for mye vann og prøve å få stappet hva man måtte ha i hullet/ sprekken. Laken, dyner, puter, klær etc.

Er nok vesentlig lettere i teorien enn i praksis tipper jeg.

 

Synes princessføreren handlet veldig riktig. Tipper det var godt med vann der bare et minutt etterpå, og er man f.eks alene og vurderer at man har mulighet for å nå land ville jeg nok valgt det samme fremfor å hoppe ned i et motorrom hvor vannet fosser inn og kanskje kaste bort verdifull tid.

 

Må ha vært en jævlig følelse når han åpnet øukene og så vannet fosse inn...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

VP spesifiserer hva ringene IPS drevene er montert i skal tåle. Men VP kan ikke spesifisere hva skroget skal tåle. Jeg har sett NordWester som har gått på i marsjfart. Slått av drevet. Skrogskaden var litt krakellert gelcoat i bakkant. Båten var på vannet etter tre dager. Like everything else in life you get what you pay for... ;-)

 

Om den Flyern var i Finland var vel problemet at akterspeilet løsna....

 

Skaden på Princessen viser den store svakheten med ubeskytta aksel.

 

 

Klartenkt skipper her. Jeg har en boks med sånn tettekitt. Stayafloat tror jeg det heter ombord. Men så store hull er vrient å få tetta. Mye og kaldt vann i varmt og trangt rom. Man skal tenke på risikoen for eget liv også. Det er tross alt bare en båt.

 

Bensindreven lensepumpe er jo sjelden vare på fritidsbåter men en sånn hade nok holdt vannet unna.

 

En oppfordring: meld fra til VTS eller kystradio om dere ser tømmer eller annet stort som kan skade. Kystverket betaler ofte RS for å plukke opp. Slike ting er noe dritt å få i propellen for skip også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt forbauset over å se hvordan skaden har innvirket på oppdriften i båten. Hos meg har jeg vanntett skott opp til luken mellom motorrommet og generatorrommet aktenfor som er relativt stort og jeg beholder dermed betydelig oppdrift i hekken selv ved fylling av maskinrom. Ser ikke for meg at en slik nedsenking av hekken vil kunne skje ved intakt generatorrom.

 

Mine hylsegjennomføringer ligger i maskinrom og ikke i generatorrrom. Vannfylling vil dermed kun komme i maskinrom ved en tilsvarende skade.

 

Er det ikke et slikt tett skott på denne Princessen?

Link to post
Share on other sites

Tja? Nå er vel de bildene vi har sett av båten tatt med baugen på tørt land og med akterenden fritt flytende. Ville vel kanskje tro at et bilde av en intakt båt med baugen på land også ville sett omlag slik ut? Ref tråden der jeg kjørte Escada opp på stranda for å bytte baugpropell.

Jeg også ville vel hatt mannskapslugaren og rommet under badeplatting tørt i en slik situasjon. Skjønt tørt og tørt. Vannet ville vel funnet sin vei inn her også etterhvert, gjennom kabelgjennomføringer ol.

Jeg har prøvd å se for meg en slik situasjon i Escada, og planlegger isåfall at jeg stanger vannintaket til den motoren hvor skaden har oppstått, og åpner for å hente kjølevann fra motorrom. Escada er forberedt for dette. Så ville jeg latt denne motoren gå på høy tomgang for å lense motorrommet samtideg som jeg ville forsøkt å ta meg til land med den andre motoren.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd i nåværende båt oyvindg. Men i gamlebåten (P35) satte den bare nesa i været og gravde seg ned bak. Nå var vel denne båten typisk undermotorisert, og trengte tid på å komme i plan på to motorer. Nåværende Escada spretter i plan ved halvt gasspådrag, med allikevel tror jeg vel neppe at den klarer å ta seg opp i plan på en motor? Skal prøve en gang kanskje?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd i nåværende båt oyvindg. Men i gamlebåten (P35) satte den bare nesa i været og gravde seg ned bak. Nå var vel denne båten typisk undermotorisert, og trengte tid på å komme i plan på to motorer. Nåværende Escada spretter i plan ved halvt gasspådrag, med allikevel tror jeg vel neppe at den klarer å ta seg opp i plan på en motor? Skal prøve en gang kanskje?

Var redd for at den bare ville sette seg på hekken, ja. Vet ikke om jeg "orker" å teste om båten planer på én maskin. Det føles liksom helt feil.

 

Hva veier en P40, er den tyngre enn mine ti tonn?

 

Forøvrig tror ikke jeg at jeg hadde våget meg ned mellom motorene og akterover til akselhylsa for å prøve å tette hvis det hadde fosset vann inn.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Noe tyngre enn din Targe ville jeg gjettet på. Escada veier drøyt 14t og en P40 ligger vel kanskje på 12?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tja min /tungt utrustade/ P40 vägde dryga 14 ton nu vid sjösättning men då var det med full bunker och vatten.

Normalvikt för en P40 är nog ett ton mindre.

 

Det är balkar i bottenkonstruktionen som håller vattnet kvar i lazarett, maskinrum och främre bilge, men om vattnet når balkarnas översida så kommer det så småningom att tränga vidare över balkarna t ex längs kabelgator och även fylla botten i lazarett eller främre bilge. Denna process kan dock ta lite längre tid, vilket kan ha hjälpt föraren att hinna till hamn i detta fall.

 

Det kan ju tänkas att båten i detta fall har klarat sig att flyta i stabilt läge med vatten under bottenbalksnivå tills dess att den sattes på grund på slipen då vattenlinjen som REM skriver kommer att bli en helt annan.

 

Med en motor så förmår inte båten komma i plan.

Möjligen skulle dock vatteninträngningen i en sådan skada kunna minskas om man håller fart på skrovet.

 

Huruvida laminatet är tunt kring axelgenomföringarna kan ju diskuteras, men det finns ju ingen kraftupptagande funktion här eftersom axeln överför propulsionskraften till motorn.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skal man vel ikke fundere for mye uten å ha nærmere kunnskap, Mulligan. Men det slår meg at det ser ut som at stevnlageret er trykket inn. Rart når båten eventuelt har fart forover. Mye snodig kan skje som vanskelig kan forklares ut fra et foto. Og som andre har bemerket, tykkelsen på laminatet ser også fra fotografiet ut til å være noe pinglete. Er sikkert ikke slik i virkeligheten.

Link to post
Share on other sites

Siden vi strengt ikke har den fulle kunnskap om hva som har skjedd, er det jo vanlig å spekulere i årsakssammenhenger her på BP :smiley:

 

Som Hulda sier virker det merkelig at stevnlageret er trykket INN. Men det står jo ingen ting i artikkelen om at skuta gikk FOROVER når den traff?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...