Mariell Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Angående passiv sikkerhet så er vel kjølen og flyndra hos oss et godt utgangspunkt SAP En av fordelene med kun en motor. Kjøl og flyndre på Mariell er av meget robust dimmensjon. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
ebonita Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Har kanske missat men jag har inte sett någon info om hur propeller och roder såg ut efter att båten kom på land. Beträffande om stävlagret trycks ut eller in så skall man ju som sagt ha i minnet att stävlagret inte tar upp några axiella krafter. Så länge propelleraxeln sitter kvar i klämkopplingen på gearet så styrs den dessutom ganska precist av denna. Vilken del av skadorna som uppkom vid själva grundsättningen på slipen vet vi ju inte heller. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Se innlegg #47. Det eneste merke fra strandsettingen er gjørme på bb propell. Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Syns også laminatet ser voldsomt tynt ut, helt hypotetisk, hvis tømmerstokken traff akslingen slik at denne ble presset oppover med stor kraft, kan ikke det lageret da ha blitt revet ut av skroget? hvis det har blitt kast i akslingen ved marsjfart er det plutselig en del krefter i området der? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Løsningen med T stykke på kjølevannsinntaket er fristende. Har du det på begge maskiner REM? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Ja, på begge maskiner. Slangen ligger klar i kjølsvinet og med to håndgrep henter jeg vann derfra. Vil tro den gulper unna en del på rask tomgang. Ihvertfal bruker den ikke lang tid på et 10-liters bøtte med frostvæske om høsten Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Uten et eneste lite merke på akslinger, struts, propellere eller ror? Her Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Før eller senere blir hølet så stort at ingenting hjelper. Det beste er naturligvis seksjonering av skroget. Men på en del båter er det vanskelig gjennomførlasegbart. Hulda har løst noe av problematikken med dobbelt bunn i en del av skroget. Dessuten pumpekapasitet tilstrekkelig til å lense om f.eks. en aksling skulle ryke tvert av og forsvinne ut av hullet. Hvilket i seg selv er en tilnærmet umulighet. Om jeg skulle seile på en container i grov sjø og splitte skroget fra for til akter, så har jeg ingen mulighet annet enn å la damen søkke. Var forresten om bord i en dansk motorseiler bygget av Motiva for noen år siden. Den båten var delt i to med et helsveiset skott. For å komme til forpiggen måtte man ut på dekk og ned en luke. Og det var omtrent halve båten foran der. Slike løsninger er for meg ikke hensiktsmessig. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Hvis man skal spekulere videre, kan det tenkes at koblingen mellom klemflens og gearflens har mer eller mindre gått i oppløsning og skapt hullet rundt akslingen? Jeg har ikke tenkt å sette kran på sjøvannsinntaket hos meg, hvis uhellet skulle være ute så blir løsningen å stenge inntakene og kappe slangene. Hvis man holder seg unna armeringen så vil jeg tro det lar seg gjøre nokså raskt. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Eftersom det sägs att de yttre delarna av drivlinan är intakta så kanske man skall söka orsaken inombords? Mellan gear och propelleraxel sitter ju en elastisk koppling och en klämkoppling där det ingår en massa skruvar och muttrar. Om inte detta kommer på plats och skruvarna blir dragna korrekt så finns ju alltid risken att axeln separerar från gearet och till slut hålls på plats av bara en skruv vilket skulle ge en kraftigt kastande axel som omedelbart skulle ta med sig stävlagret. Detta skulle sannolikt ge skador som liknar de haveristen uppvisar. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Hvis man ser bort fra at aksling skades og tenker seg hull i bunn, avrevet ror etc. så finnes det pumper å montere på propellakslen som er sykt effektive, men da fordrer det som sagt at skader som den vi ser her ikke skjer. Redigert 4.Mai.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fjellbonden Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Har 4 faste lensepumper i tillegg til manuell med velgerventil. Men hvis man vil sikre seg lensekapasitet så vil jeg tro at inverteren på 2500W skulle klare å lempe over bord bortimot en m³ i minuttet vha 220V pumper, men jeg har med jolle og tar det forsiktig. Det må være bortimot godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 så finnes det pumper å montere på propellakslen som er sykt effektive, Eller på PTO. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Var det ikke det, der næsten skete på Bjørns hentetur med White Lady? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Det kan minne om det. Men hos meg slapp akslingen rett ut av klemhylsa. Hadde jeg hatt stor fart ville akslingen bli dratt ut. Men den ville stoppet mot sinkanoden på akslingen. Stoppet mot støttebraketten altså. Mulig at den da kunne begynt å rotere med kast? Om den hadde gått lenger ut? Det aner jeg ikke.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Mulligan Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 På båten i Åsgårdstrand hadde akslingen ikke glidd akterover. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Hvis alle boltene i mellom flensen på motor/aksling bortsett fra en ryker vil vel dette kunne skje ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Worry II Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Utrolig trist å se en så flott båt med slik skade ! Tanker går til eier fra meg. Håper det order seg etterhvert ! Jeg tenker, om man plutselig stopper en propell som går med 3000 omdreininger fra motor.., vil ikke da akselen få et slikt trykk at det forplanter seg hardt til denne skroggjennomføringen, og om støpen rundt er av glassfiber/sanwich, så vil jo akslingen "vinne" over "støpen" (mine ord :-) Ville det ikke være bedre å benytte tykk aluminium eller liknende rundt akslingen og hylsa i støpen ? På min Marex er det bare glassfiber rundt hylsa, ikke bra om smellet først kommer..... Honnør til eier som reddet resten av båten ! Ønsker deg lykke til med utbedringer og håper du kommer deg på vannet, i det minste til neste sesong. Redigert 4.Mai.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Jeg tenker, om man plutselig stopper en propell som går med 3000 omdreininger fra motor.., vil ikke da akselen få et slikt trykk at det forplanter seg hardt til denne skroggjennomføringen, og om støpen rundt er av glassfiber/sanwich, så vil jo akslingen "vinne" over "støpen" (mine ord :-) Jeg tror klemflensen og koblingen til girkassa er såpass solid, at det er bortimot umulig å skade disse (og derved få kast i den enden av akslingen) ved at noe slår i propellen uten å dra akslingen akterover eller skade propell/akselbrakett. Jeg er mer tilhenger av teorien til VannTro om at skaden har oppstått etter en feil i klemflens eller kobling. Kanskje boltene i den fleksible koblingen har vært løse, slik at koblingen har sviktet. Redigert 4.Mai.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Mulligan Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Som sagt. Ingen aksling var dratt bakover. Ingen propell var skadet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Ok, jeg forstod det som om at det dreide seg om påkjørsel av en stokk ? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Ok, jeg forstod det som om at det dreide seg om påkjørsel av en stokk ? Eieren trodde det var en stokk, men vi har konkludert med at han tar feil, ut fra bildet og skadebeskrivelse. :-) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
REM Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Som sagt. Ingen aksling var dratt bakover. Det er å trekke for raske slutninger synes jeg. Akslingen kan ha blitt presset utover av sammenstøtet med feks. en stokk. Ved landsetting i Åsgaardstrand har båten satt seg, altså seget tilbake fra rampa slik at propellen treffer bunnen og derfor blitt skøvet inn i båten igjen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mulligan Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Det var ingen merker etter sammenstøt med noen stokk. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Var akselbrakett knekt? Den skal vel også ideelt knekke ved en viss belasting og ikke trykkes gjennom skroget ved grunnstøting o.l. såvidt jeg har hørt. Hvis den har knekt har det kanskje gjort at roatsjonskreftene har ødelagt innfesting av stevnlager. Derav stor vanninntrengning. De som har sett hele båten i bunnen i båten akterut og innvendig finner vel en konklusjon på hva som har skjedd. Redigert 4.Mai.2014 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.