Jump to content

Princess 40 sprang lekk og ble kjørt på land i Åsgårdstrand

sap_2000

Recommended Posts

Har kanske missat men jag har inte sett någon info om hur propeller och roder såg ut efter att båten kom på land.

Beträffande om stävlagret trycks ut eller in så skall man ju som sagt ha i minnet att stävlagret inte tar upp några axiella krafter.

Så länge propelleraxeln sitter kvar i klämkopplingen på gearet så styrs den dessutom ganska precist av denna.

Vilken del av skadorna som uppkom vid själva grundsättningen på slipen vet vi ju inte heller.

Ja, på begge maskiner. Slangen ligger klar i kjølsvinet og med to håndgrep henter jeg vann derfra. Vil tro den gulper unna en del på rask tomgang. Ihvertfal bruker den ikke lang tid på et 10-liters bøtte med frostvæske om høsten

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Før eller senere blir hølet så stort at ingenting hjelper. Det beste er naturligvis seksjonering av skroget. Men på en del båter er det vanskelig gjennomførlasegbart. Hulda har løst noe av problematikken med dobbelt bunn i en del av skroget. Dessuten pumpekapasitet tilstrekkelig til å lense om f.eks. en aksling skulle ryke tvert av og forsvinne ut av hullet. Hvilket i seg selv er en tilnærmet umulighet. Om jeg skulle seile på en container i grov sjø og splitte skroget fra for til akter, så har jeg ingen mulighet annet enn å la damen søkke.

Var forresten om bord i en dansk motorseiler bygget av Motiva for noen år siden. Den båten var delt i to med et helsveiset skott. For å komme til forpiggen måtte man ut på dekk og ned en luke. Og det var omtrent halve båten foran der. Slike løsninger er for meg ikke hensiktsmessig.

Hvis man skal spekulere videre, kan det tenkes at koblingen mellom klemflens og gearflens har mer eller mindre gått i oppløsning og skapt hullet rundt akslingen?

Jeg har ikke tenkt å sette kran på sjøvannsinntaket hos meg, hvis uhellet skulle være ute så blir løsningen å stenge inntakene og kappe slangene. Hvis man holder seg unna armeringen så vil jeg tro det lar seg gjøre nokså raskt.

Eftersom det sägs att de yttre delarna av drivlinan är intakta så kanske man skall söka orsaken inombords?

Mellan gear och propelleraxel sitter ju en elastisk koppling och en klämkoppling där det ingår en massa skruvar och muttrar.

Om inte detta kommer på plats och skruvarna blir dragna korrekt så finns ju alltid risken att axeln separerar från gearet och till slut hålls på plats av bara en skruv vilket skulle ge en kraftigt kastande axel som omedelbart skulle ta med sig stävlagret.

Detta skulle sannolikt ge skador som liknar de haveristen uppvisar.

Hvis man ser bort fra at aksling skades og tenker seg hull i bunn, avrevet ror etc. så finnes det pumper å montere på propellakslen som er sykt effektive, men da fordrer det som sagt at skader som den vi ser her ikke skjer.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det kan minne om det. Men hos meg slapp akslingen rett ut av klemhylsa. Hadde jeg hatt stor fart ville akslingen bli dratt ut. Men den ville stoppet mot sinkanoden på akslingen. Stoppet mot støttebraketten altså. Mulig at den da kunne begynt å rotere med kast? Om den hadde gått lenger ut? Det aner jeg ikke..

Endelig ble det Bobåt

Hvis alle boltene i mellom flensen på motor/aksling bortsett fra en ryker vil vel dette kunne skje ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Utrolig trist å se en så flott båt med slik skade ! Tanker går til eier fra meg. Håper det order seg etterhvert ! Jeg tenker, om man plutselig stopper en propell som går med 3000 omdreininger fra motor.., vil ikke da akselen få et slikt trykk at det forplanter seg hardt til denne skroggjennomføringen, og om støpen rundt er av glassfiber/sanwich, så vil jo akslingen "vinne" over "støpen" (mine ord :-) Ville det ikke være bedre å benytte tykk aluminium eller liknende rundt akslingen og hylsa i støpen ? På min Marex er det bare glassfiber rundt hylsa, ikke bra om smellet først kommer..... Honnør til eier som reddet resten av båten ! Ønsker deg lykke til med utbedringer og håper du kommer deg på vannet, i det minste til neste sesong.

Redigert av Worry II (see edit history)

Jeg tenker, om man plutselig stopper en propell som går med 3000 omdreininger fra motor.., vil ikke da akselen få et slikt trykk at det forplanter seg hardt til denne skroggjennomføringen, og om støpen rundt er av glassfiber/sanwich, så vil jo akslingen "vinne" over "støpen" (mine ord :-)

Jeg tror klemflensen og koblingen til girkassa er såpass solid, at det er bortimot umulig å skade disse (og derved få kast i den enden av akslingen) ved at noe slår i propellen uten å dra akslingen akterover eller skade propell/akselbrakett.

Jeg er mer tilhenger av teorien til VannTro om at skaden har oppstått etter en feil i klemflens eller kobling. Kanskje boltene i den fleksible koblingen har vært løse, slik at koblingen har sviktet.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Som sagt.

Ingen aksling var dratt bakover.

Det er å trekke for raske slutninger synes jeg. Akslingen kan ha blitt presset utover av sammenstøtet med feks. en stokk. Ved landsetting i Åsgaardstrand har båten satt seg, altså seget tilbake fra rampa slik at propellen treffer bunnen og derfor blitt skøvet inn i båten igjen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Var akselbrakett knekt? Den skal vel også ideelt knekke ved en viss belasting og ikke trykkes gjennom skroget ved grunnstøting o.l. såvidt jeg har hørt. Hvis den har knekt har det kanskje gjort at roatsjonskreftene har ødelagt innfesting av stevnlager. Derav stor vanninntrengning.

De som har sett hele båten i bunnen i båten akterut og innvendig finner vel en konklusjon på hva som har skjedd.

Redigert av olpi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...