aileenll Startet 1.Mai.2014 Del på Facebook Startet 1.Mai.2014 Jeg har siden slutten av fjorårets sommer, hatt problemer med vann under motoren (motorbrønnen). Det har samlet seg opp vann i motorbrønnen etter motorgange. Jeg trodde først vannet kom inn via en cockpitluke. Men nå etter sjøsetting og fart til hjemmehavn var det mye vann. Siden det var pent vær, ble cockpitluken avskrevet som kilde.Kan det være summering i min oljesmurte pakkboks fra Sleipner? Æsj, da må jeg på land igjen. Tenkte i gjennom og leste installasjonsveiledning for pakkboksen. I pakkboksen er detførst en simmering mot sjøen, så en ytterligere og enda en, tilsammen tre simmeringer. Mellom de to siste ligger det olje, skal sjøvannet komme. gjennom der vil jeg se det på olja, den vill være hvit-grå. Nåvel av med motorkasse og igang med motor, nå skal jeg se hvor vannet kommer fra. Synderen åpenbarte seg, sjøvannspumpa fra Johnson fløste ut vann. Den ble demontert og disikert, så langt det lot seg gjøre uten lagerpresse. fjeren i simmeringen I pumpa var røket, rustet av?, lageret virker å være dårlig, akselen i pumpa sviver ujevnt( impeller er tatt ut). Så da må jeg til Båthuset,arendal i morgen for å få repsett. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
NilsPils Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Jobber akkurat med det samme på Saowanee. Det skal være to lagere der. Det høres ut som de er gåene hos deg. Kanskje har du fått vann i lagrene. Da må du også skifte simmeringen på lagersiden.Lagerene lar seg som regel lett banke ut uten lagerpresse når du har demontert impelleren. Hos meg var også fjæra i simmeringen røket. Ser ut som den ikke var rustfri(?), og simmeringen var morken og deformert. Vi får sjekke at vi får simmering med rustfri fjær. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hafrsfjord Svart 2.Mai.2014 Del på Facebook Svart 2.Mai.2014 .........................................., akselen i pumpa sviver ujevnt( impeller er tatt ut). Så da må jeg til Båthuset,arendal i morgen for å få repsett. Sjekk også om akslingen er slitt i området for anleggsflaten for simmerringene . For noen år siden hadde jeg samme problemet og skiftet simmerring flere ganger iløpet av sommeren uten att lekkasjen stoppet. Måtte til slutt krype til korset og bytte aksling også .....den var IKKE gratis, for å si det forsiktig , men lekkasjen stoppet og har fungert fint etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Mai.2014 Del på Facebook Svart 2.Mai.2014 (redigert) Hafrsfjord har et godt poeng her. Hos meg ser akselen bra ut etter polering. Det er en likevel en nesten usynlig ripe der tetningsleppa har gått. For sikkerhets skyld flytter jeg den nye simmeringen litt lenger unna impelleren så den får ny og blankpolert flate. For å få til det har jeg modifisert avstandsringen som som bestemmer beliggenheten. Det er en kunststoffring med knaster. Jeg har forsitig filt ned knastene med ca. 0,5 mm. Det burde holde. Nå venter jeg bare på ny simmering til uken. Redigert 2.Mai.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
aileenll Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Var innom på Båthuset, Krøgenes og bestilte deler i går, Da fikkk jeg og dette sprengskjemaet av pumpa.: Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
aileenll Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 "... For sikkerhets skyld flytter jeg den nye simmeringen litt lenger unna impelleren så den får ny og blankpolert flate. For å få til det har jeg modifisert avstandsringen som som bestemmer beliggenheten. Det er en kunststoffring med knaster. Jeg har forsitig filt ned knastene med ca. 0,5 mm. Det....." Er det nr 4 på skjemaet du filte ned? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
magbolme Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Har også problem med lekkasje fra pumpa. Har tatt ut pumpa og delvis demontert. Sliter imidlertid litt med å få ut akslingen. Skal den kunne bankes ut fra impeller-siden?. Det er en stor mutter (item 13) på motsatt side som sitter veldig fast. Må denne løsnes? Har tatt ut låseringen. Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
aileenll Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Se på sprengskissen over. Akslingen presses ut på reimhjulsiden, når stoppringen( segerringen 20) er tatt løs. Presses fra impellersiden og ut på reimhjulsiden. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.