Jump to content

service på Johnson sjøvannspumpe til yanmar 3gm30f

aileenll

Recommended Posts

Jeg har siden slutten av fjorårets sommer, hatt problemer med vann under motoren (motorbrønnen). Det har samlet seg opp vann i motorbrønnen etter motorgange. Jeg trodde først vannet kom inn via en cockpitluke. Men nå etter sjøsetting og fart til hjemmehavn var det mye vann. Siden det var pent vær, ble cockpitluken avskrevet som kilde.Kan det være summering i min oljesmurte pakkboks fra Sleipner? Æsj, da må jeg på land igjen. Tenkte i gjennom og leste installasjonsveiledning for pakkboksen. I pakkboksen er detførst en simmering mot sjøen, så en ytterligere og enda en, tilsammen tre simmeringer. Mellom de to siste ligger det olje, skal sjøvannet komme. gjennom der vil jeg se det på olja, den vill være hvit-grå.

Nåvel av med motorkasse og igang med motor, nå skal jeg se hvor vannet kommer fra.

Synderen åpenbarte seg, sjøvannspumpa fra Johnson fløste ut vann. Den ble demontert og disikert, så langt det lot seg gjøre uten lagerpresse.

fjeren i simmeringen I pumpa var røket, rustet av?, lageret virker å være dårlig, akselen i pumpa sviver ujevnt( impeller er tatt ut).

Så da må jeg til Båthuset,arendal i morgen for å få repsett.

Aileen ll

Jobber akkurat med det samme på Saowanee. Det skal være to lagere der. Det høres ut som de er gåene hos deg. Kanskje har du fått vann i lagrene. Da må du også skifte simmeringen på lagersiden.Lagerene lar seg som regel lett banke ut uten lagerpresse når du har demontert impelleren.

Hos meg var også fjæra i simmeringen røket. Ser ut som den ikke var rustfri(?), og simmeringen var morken og deformert. Vi får sjekke at vi får simmering med rustfri fjær.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

.........................................., akselen i pumpa sviver ujevnt( impeller er tatt ut).

Så da må jeg til Båthuset,arendal i morgen for å få repsett.

Sjekk også om akslingen er slitt i området for anleggsflaten for simmerringene . For noen år siden hadde jeg samme problemet og skiftet simmerring flere ganger iløpet av sommeren uten att lekkasjen stoppet. Måtte til slutt krype til korset og bytte aksling også .....den var IKKE gratis, for å si det forsiktig :rolleyes: , men lekkasjen stoppet og har fungert fint etterpå.

Hafrsfjord har et godt poeng her. Hos meg ser akselen bra ut etter polering. Det er en likevel en nesten usynlig ripe der tetningsleppa har gått. For sikkerhets skyld flytter jeg den nye simmeringen litt lenger unna impelleren så den får ny og blankpolert flate. For å få til det har jeg modifisert avstandsringen som som bestemmer beliggenheten. Det er en kunststoffring med knaster. Jeg har forsitig filt ned knastene med ca. 0,5 mm. Det burde holde.

Nå venter jeg bare på ny simmering til uken.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

"... For sikkerhets skyld flytter jeg den nye simmeringen litt lenger unna impelleren så den får ny og blankpolert flate. For å få til det har jeg modifisert avstandsringen som som bestemmer beliggenheten. Det er en kunststoffring med knaster. Jeg har forsitig filt ned knastene med ca. 0,5 mm. Det....."

Er det nr 4 på skjemaet du filte ned?

Aileen ll

• 1 år senere...

Har også problem med lekkasje fra pumpa. Har tatt ut pumpa og delvis demontert. Sliter imidlertid litt med å få ut akslingen. Skal den kunne bankes ut fra impeller-siden?. Det er en stor mutter (item 13)  på motsatt side som sitter veldig fast. Må denne løsnes? Har tatt ut låseringen.

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...