Jump to content

Ny båteier, hjelp, forstå drift og vedlikehold av Perkins 4.108

Martin Blomberg

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Viksund Family 24 fot med en Perkins 4.108 motor, aldri eid båt tidligere. Den har rak aksling og foldbar propeller. Ferskvannskjølt via kjølesløyfe montert på utsiden av skroget. Båten står på land ennå men skal snart sjøsettes.

Er det noen som kan dele med seg av sjekkliste for dieselmotor generellt og gjerne Perkins 4.108 spesifikt?

Jeg tenker da på skjekker som skal tas:

Før båtturen.

Etter båtturen.

Før vinteropplag.

Etter vinteropplag.

Jeg tenkte kjøpe dieselfilter, oljefilter, impeller og termostat til motoren.

Hvor bør man kjøpe slike saker og må de være spesiellt for Perkinsen eller finnes det universalutgaver som fungerer?

Har denne motoren med dette kjøleopplegget noen anoder i motoren? (Skjønner lite av dette med anoder annet enn at det er viktig)

bilde

Hei

Et søk på forumet her vil gi deg mye informasjon om denne motoren. Deler til selve motoren kjøper du enklest og billigst hos forhandlere som retter seg mot landbruket, de er som regel adskillig mer seriøse enn maritimt rettede forhandlere. F. eks Økonomideler.

Har ikke vært borti denne typen kjølesystem på denne motoren før, men det er det sikkert noen andre som har. Et foreløpig tips kan jo være å sjekke hva slags fabrikat kjølesystemet er av, og bruke det som utgangspunkt når du leter etter deler til det. Lykke til.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...