baatsman Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Teak vaskes med grønnsåpe. Ha gjerne Hoveling på. Da varer teaken lengre. Et tips, stikk innom Trebåten på Nesset(Vinterbro) og snakk med Bjarne. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
@ArneO Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Dette er min oppskrift. Vasker det med såpe en til to ganger i sesongen, og benytter Boracol på det. Synes mitt 28 år gamle teakdekk holder seg godt. Dog pusset og natet jeg det om for noen år siden. Bildet av dekket er tatt i vår. Før vask. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Ventus Svart 23.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2014 Så etter å ha skjønt at brunsåpe og grønnsåpe er akkurat det samme, så finner man dette: er det da bare vann og boracol som står igjen for å ha en naturlig eldet teak?"En profesjonell teakdekklegger jeg traff engang rådet å aldri bruke børste på dekket, kun en myk svamp. I følge ham inneholder grønnsåpe (brun sæbe på dansk) stoffer som bare gir den sorte "soppen" næring. Legg merke til teakdekkene på gamle Hallberg Rassy, spesielt tyskere, de seiler jo HR nesten alle sammen (merkelig nok "aldri" Bavaria :-)), og steller båtene sine godt. HR sier vistnok at på deres dekk KUN skal benyttes Boracol. Har aldri sett dårlig dekk på en tysk båt." Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2014 Såpe er basisk og vil kunne fjerne en del av det naturlige fettet i teaken. Man skal vel helst ikke bruke noe på teak, kanskje vask i rent sjøvann som har en viss impregnerende virkning pga saltet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.