KARILLA Startet 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2014 (redigert) Går å lurer litt på radar til Raymarineplotteren som allerede finnes i båten. Vår på båtmessa og håpte det at de kunne demostrere forskjellen på en "vanlig" RD 418D og en såkaldt Hd radar RD 418HD. Dette kunne de forøvrig ikke da simulator modus kun viser HD eller superHD iht selger. Er det noen som har erfaring med begge to og har noen gode innspill til hvorfor man bør velge HD og ikke D? Har sett forskjellen på bilder i både plansjene til Raymarine og på Raymarine.no, men blir ikke særlig klokere av det. Raymarine påstår at HD gir mere detaljer uten at jeg syntes det framkommer klart av brosjyrer eller nett. Redigert 4.Mai.2014 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Hulda Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Vet ikke om det kan være til noen hjelp. Jeg hadde radarkurs en gang i siste halvdel av syttitallet. Den gangen kunne man navigere med en slik radar inn til havn. Altså må man selv med dagens krav si at denne dampradaren var god nok. For et par år siden skulle vi ha radar til Hulda. Kravet var at vi skulle kunne se en moloåpning og kunne navigere inn kun på radar. Seatronic hevdet at for å kunne møte slik detaljrikdom måtte vi ha en HD-radar. Dessuten, på denne radaren, ligger all elektronikken inne i 'kakeboksen', vi slapp derfor en ekstra boks inne i båten. Hvilket også førte til en enklere installasjon. I praktisk bruk viser denne radaren at den plukker opp småbåter, kajakker, regnbyger og moloåpninger. Jeg er fornøyd valget som var Garmin 18 HD (http://www.seatronic.no/radar-radar-antenner-c-18_31/garmin-radarantenne-p-1446). Skal man vente på det beste, får man aldri kjøpt noe, utviklingen er sikker like hurtig her som innen all annen elektronikk. Vi kunne fått bedre radar, men vurderingen ble at vi ikke ville spytte inn 10 000 ekstra for å få noe som er helt topp. Bedre å ha den vi har noen år, og heller bytte til nyere modell. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Jeg har hatt Raymarine og Raytheon snart 20 år og ser at like raskt som det blir flere muligheter, så blir kvaliteten dårligere og feilslaga flere. Andre med samme inntrykk? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Nei. Det har skjedd en revolusjon på radar og elektronikk fronten så dette må du forklare nærmere. Men man skal jo kunne bruke utstyret da. Det hjelper lite med avansert utstyr hvis man ikke kan utnytte det. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Nyeste plotteren min (E120 Classic) er fra 2006, og det er den det er tull med. De gamle (RL 80 C) fra 2004 har aldri fått hikke eller driftsstopp av noe slag. Heller ikke Raytheonutstyret jeg hadde i forrige båt. Dette gjør meg skeptisk til enda nyere med enda mer muligheter som elektronikken kanskje ikke har kapasitet til å takle. I tillegg er menyene så lange at det blir veldig tidkrevende å sette seg godt inn i de. F eks på Raytheonradaren brukte jeg under 1 sekund på å gi gain en liten justering uavhengig av åpne vinduer mm. I tillegg kunne hvem som helst som hadde hatt fingrene i en radar gjøre justeringer uten å tenke på menyer og drøssevis av knapper. Jeg sier ikke at den var bedre å bruke totalt sett, men den hadde en standard som var sammenfallende med andre merker og dette ser ut til å være helt glemt på nyere utstyr. Viktigst av alt ser ut til å være at utstyret snakker sammen med "fruktkassa", så er det mindre viktig at det fungerer alltid og at det er lagt til rette for at brukeren skal ha full kontroll. Mulig jeg er litt konservativ (har heller ikke smarttelefon), men jeg syns det blir litt "jalla" når det f eks skal være spillmuligheter på plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Har 424HD og må si meg godt fornøyd. I forhold til båter jeg har kjørt med vanlig digital vil jeg si at det er verdt det ekstra en HD koster. Bl.a lettere å skille ekkoer fra hverandre og tyde de da det er 256 farger kontra 4 (?). Merker også at 60 cm gir renere og klarere ekkoer kontra 45cm pga smalere strålebredde. De åpne antennene er selvfølgelig mye råere enn det igjen. De forskjellige Auto-gain modusene på HD fungerer veldig bra og gir et støyfritt bilde uten å gå glipp av viktig info. Vi gikk ut fra Kärringön mot Læsø sent en kveld i tåkedis. Det var pepret med garnblåser flere nm ut fra landt. Med radaren i Bouy modus plukket den opp alle blåsene som bare er 10-15 cm store 5 minutter før passering (flatt hav). Måtte endre kursen en 5-6 ganger for å ikke kjøre over de. Var en fryd å se de passerte 10-20 meter ved siden av båten etter å fulgt de i 5 min på radaren :-) Bruker harbour mode mest. Den er nærmest tradisjonell visning. Costal modusen er fin langs kystlinjer og fjorder da den fjerner ikke-relevante ekkoer bak kystlinjen som forstyrrer bildet. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Stjerneglimt Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 De gamle (RL 80 C) fra 2004 har aldri fått hikke eller driftsstopp av noe slag. Heller ikke Raytheonutstyret jeg hadde i forrige båt. Dette gjør meg skeptisk til enda nyere med enda mer muligheter som elektronikken kanskje ikke har kapasitet til å takle. I tillegg er menyene så lange at det blir veldig tidkrevende å sette seg godt inn i de. Du er nok ikke helt oppdatert hvis du mener at menyene er så "lange" at det blir tidkrevende å sette seg inn i dem. Jeg har en Raymarine E127 Hybridtouch som et barn kan lære seg på noen minutter. Her er det bare å trekke ikoner hit og dit eller bare å trykke direkte på skjermen. Den har også knapper for de som ønsker det. Fungerer utmerket med en lyssterk skjerm som RL 80 C aldri har vært i nærheten av å ha. Når det gjelder radar som tråden egentlig handler om, var jeg i samme situasjon som TS. HD eller vanlig digital radar? Jeg testet litt i en kameratbåt og ble overbevist om at HD var verdt pengene. Fargene på skjermen gjør det enklere å lese det du ser, samt med en adaptiv sender og mottager får du bedre bilde i skiftende og dårlig vær. Prisforskjellen på noen få båtpenger gjør at mitt valg ble enkelt. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
KARILLA Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Et spørsmål til vedrørende HD radar. Vil man se Raconfyr på Hd radar. Har hørt at disse ikke vises? Uavhengig av siste spørsmål så har jeg bortimot konkludert med at det blir HD radar. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Christel III Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Man vil ikke se raconfyr eller SART på HD radarer. Det er ikke noe problem for fritidsflåten akkurat, såfremt man ikke bruker raconfyr til navigering, eller skulle slumpe inn i et søk etter en utløst SART. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Mix Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Et spørsmål til vedrørende HD radar. Vil man se Raconfyr på Hd radar. Ja det vil man. Det er på FMCW (bredbåndsradar) dette er et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Både RACON og SART er synlig på Raymarine HD radar. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Christel III Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Ja det vil man. Det er på FMCW (bredbåndsradar) dette er et problem. Både RACON og SART er synlig på Raymarine HD radar. Da lærte jeg noe nytt idag også:-) Trodde HD radarene var bredbåndsradar:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Enzo Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Man vil ikke se raconfyr eller SART på HD radarer. Det er ikke noe problem for fritidsflåten akkurat, såfremt man ikke bruker raconfyr til navigering, eller skulle slumpe inn i et søk etter en utløst SART. Dette gjelder vel bredbåndsradar og ikke såkalt HD. Men at det ikke er noe problem for fritidsflåten er jo litt feil etter min mening, racon er jo gull å bruke og SART er jo veldig viktig å kunne se. Liv eller død faktisk. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 (redigert) Da er HD radar bestilt. Tror Raymarine har kampanje nå 13500 inkl 10 meter kabel. Da er det bare å få en instalert før sommer ferien :-) Kose arbeid:-)) Redigert 9.Mai.2014 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Stjerneglimt Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Klokt valg! Vet du blir fornøyd. Plug & play! Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Sayana Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Jeg har ganske nylig montert HD radar. Raymarin 125C m/45 cm antenne.Det er et fantastisk bilde på den, å den tar inn moloen i havna jeg ligger. Fulgte en båt som var på vei ut med den. Håper den er like bra på lang avstand da jeg ikke har prøvd den dær noe særlig. hadde den på en dag det regna noe heilt forferdelig, men bildet var heilt reint fortsatt, synes det låler bra. så lykke til med din nye HD. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 HD radaren fungerer perfekt. Fikk oppgradert min E serie plotter og er glad jeg gikk for HD Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Ikkje for å fyre opp , men når en radar tar inn moloen...kva er då samanlikningsgrunnlaget? Selv min 20år gamle SL70 tok inn bøyer over 30cm i forholdsvis rolig sjø. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Er ikke sikker på hva det er du lurer på her, Sæbø. En molo er vel en molo? Hva er poenget med å sammenligne, med hva? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Ja det forstod du. Det er skrevet slik så kan det gi inntrykk av at man endelig, og takket være HD teknologi var i stand til å få inn en molo. Det blir villedende. Så derfor lurte eg på hvilken radarteknologi det da er sammenlignet med. Men eg er med å aplauderer HD altså, missforstå rett.. eg ville berre poengtere at det ikkje er unikt for HD å oppdage eit slik mål. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Ahhh, jeg regner med at ikke jeg har gitt inntrykk av at kun HD fanger opp en moloåpning. Gamle dampradarer gjør det. En bekjent av meg navigerte inn i til indre havn i Göteborg kun på radar. Sent på høsten, midt på natten med regn og dårlig vær. Han satt med nesa ned i gummitrakten og faren hans fikk beskjed om kursen. I følge gamlingen var det som å ha en sort sekk tredd ned rundt styrhuset. Dette må ha vært ca. 1974. Og den gangen var det ikke kakebokser med HD. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Ikkje for å fyre opp , men når en radar tar inn moloen...kva er då samanlikningsgrunnlaget? Selv min 20år gamle SL70 tok inn bøyer over 30cm i forholdsvis rolig sjø. Når ikke påenget kunne forstås så må det vel forklares. Det var tengt dit hen at fra båsen kunne moloen leses på skjermen å det var mulig å se en båt som var på tur ut mellom båten min å molo. Avstanden er ca 30m. De gamle radarene var det bare graut i senter så dær er det ikke godt å se noe på så kort avstand. Men en kan ikke regne med at alle forstår hva som var ment med det som står. å det er nå sikkert at det ikke forbigår i stillhet hær på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Ikkje alle veit kor du har båtplass...? Vår 6-8år gamle raymarine mister mål nærere en ca10 meter på sida av båten, men ingen forurensing på bildet slik forrige raytheon fra 1978 hadde minst 20 meter ut. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sayana Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Jeg svara i utgangspunktet til HAIK å han har tydelig vis fått med seg påenget. Så da får vi bare leve med det at SÆBØ ikke klarer det. Hvor i landet båtplassen er spiller ikke noen rolle for min radar. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Hei. Jeg oppgraderte fra en eldre (2000-ish) analog Raymarine-enhet til HD COLOR-varianten. Jeg ser to klare fordeler med den nye løsningen: Prosessering av radar-rådata skjer i MFD-enheten. Det betyr at man med samme "radar feed" kan åpne opp separate fremvisninger, på separate skjermer - med forskjellige settings. Kjekt. Prosessering av radar-rådata foregår nå med hjelp av vesentlig større datakraft enn modellen fra sånn ca. midt på 2000-tallet. Med digital signalprosessering kan man "jukse" til seg enkelte "bedre" egenskaper som tradisjonelt krever en radarinstallasjon med vesentlig mindre strålebredde. Eksempelvis kan jeg nå, med 48 rpm, HD COLOR og litt tilvenning til bruk av denne, se relativt små fiskeredskaper/blåser - som den tidligere radaren ville presentere som en liten prikk nå og da (i beste fall). Tilbake til trådstarter og overskriften "trenger man..." - nei, man gjør vel ikke det. Men kjekt å ha, og HD COLOR har så langt ikke skuffet. (Og RACON er det selvsagt ikke noe problem å identifisere). Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.