Jump to content

Kor kjøpa kraftig, og rimeleg, drill til boring i fjell?

Ask

Recommended Posts

Det finnes knallgode maskiner fra Bosch, DeWalt og fleire andre. Så store hull krever slagboremaskin med SDS eller SDS+. Du kaller det du vil ha for drill, og en drill er oftest det man forbinder med batteridrevne boremaskiner. Det holder ikkje. Du kan få SDS maskiner på batteridrift. Men det er maskiner oftest i 5000kr klassen.

Dersom det er straum ved naustet som er problemet så ville eg halle satsa på straumaggregat og borhammer/slagboremaskin SDS. Dersom du sjaldan kjem til å få bruk for slik maskin de neste åra, så er det rikelig bra med en 600kroners maskin fra Europris eller Biltema. De har like god slagkraft som en 2000kroners DeWaltmaskin, men de er lagt under i vibrasjonsdemping, hvilket blir u-intressant for litt privat arbeide.

Bor er ganske dyrt med god kvalitet. Prøv biltema der også

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Boring i fjell,krever skikkelig utstyr,det finner du ikke på BT!

Siden dette dreier seg om noen hull,lei enten en Kangoo/Hilti maskin med egnede bor.

Eller ta den helt ut å lei kompressor og bergbormaskin,det koster litt ekstra,er litt mer rigging.

Men jobben er unnagjort i en fei når du først kommer igang.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

En vanlig drill holder ikke til dette formålet. Må ha en skikkelig borhammer, helst med SDS+, til dette.

Dyre maskiner og borer. Finnes en rekke utleiefirmaer du kan kontakte: Bauhaus, Ramirent, Cramo for å nevne noen. En del byggvarefirmaer har også maskiner til leie; Maxbo, Byggmakker, Obs-Bygg...........

Vet at min maskin har klart oppgaven, en DeWalt til 10 tusenlapper. Har selv borret hull på 35mm i stein med denne uten problemer, uten å slite ut borret

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Boring i fjell,krever skikkelig utstyr,det finner du ikke på BT!

Siden dette dreier seg om noen hull,lei enten en Kangoo/Hilti maskin med egnede bor.

Eller ta den helt ut å lei kompressor og bergbormaskin,det koster litt ekstra,er litt mer rigging.

Men jobben er unnagjort i en fei når du først kommer igang.

Amen ! helt enig !

S/Y Gunga Din

Hei

Jeg sier også at du bør leie slikt utstyr.

Jeg borret endel hull ved naustet mitt, jobben ble planlagt og hullene merket før maskinen ble leid.

Leide så en bensindrevet sak, der jeg fikk låne med de borr diameterne jeg trengte, det fulgte til og med med ei ekstra kanne bensin.

Dro så ut og utførte jobben, leverte maskinen og betalte ca 900 kr.

Planlegger du jobben og får med en kompis til å hjelpe med å styre borret er vell det meste gjort på en dag, det er ikke så dyrt og du får proft utstyr uten å ruinere deg.

larss

Hei

Takk for mange og gode svar.

Eg håpar at bygging av kai, feste av forøyningspålar og fundament til kaikran er eit "båtrelatert emne", og ikkje OT.

Borhammar er det eg treng. Drill var feil uttrykk.

Eg har staum, så elektrisk er det enklaste. Oppladbar blir for veik.

Biltemamaskinen eg kjøpte er utslitt.

Å leiga ein maskin er sjølvsasgt mogeleg, men eg skal mura eindel òg. Muringa gjer det naudsynt å dela stein, og arbeidet vil ta tid.

Det er såleis best å eiga maskinen.

Eg har inntrykk av at Hilti er den beste maskinen, men er det rimelegare maskinar å få tak i?

Eg har ikkje brukt Hilti sine bor, men veit at dei er bra. Sjølv har eg berre brukt DeWalt, og er fornøyd med dei. Eg kjenner fleire som har tatt knekken på proff-bor i 20-30mm størrelse etter 3-4 hull. Det er borer til mange hundre kroner,så det er kjedelig. Men som det nevnes over så er det fjellet som avgjør. Grovt sett så er alle SDS borer egentlig murbor, og ikkje fjell. Men eg har laga ganske mange hull både i råtefjell og granitt med vanlig elektrisk utstyr. Ikkje legg så mykje tyngde på, la boren jobbe sjølv.

Min første Europris-SDS+ borhammer holdt i 1 dag før motoren sa "bang", så kjørte eg å bytta, og den neste holdt i 4 år, og overlevde 5 børstesett. Den både meisla og bora raskare en proffmaskina SDS+ frå DeWalt som eg har no. Så derfor eg eg ikkje betenkt med å anbefale rimelig utstyr til nokre hull til privat bruk. Både Europris og Biltema leverer normalt ut nye maskiner utan spørsmål dersom den skulle knele etter litt bruk.

Det er enorm forskjell på arbeidshastighet på SDS+ og SDSmax maskiner. Du lager normalt hull 5-6 ganger raskare med max maskiner. Ei normal SDS+ maskin ligg på 3,0 joule "slagkraft" og litt oppover alt etter merke, medan SDSmax maskiner ligg frå 6 joule og oppover til 20joule.

Eg er skrudd saman slik at eg likar betre å eige en å leige. Kjekt å ha ei slik maskin dersom ein seinare treng ennå eit hull. Eg har ikkje testa denne frå biltema, men til 1199kr for en maskin som leverer samme slagkraft som proffkvalitet til 6 ganger prisen så er det verdt å prøve.

http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Borhammer/Borhammer-RH-1250-MAX-17384/

Borer ville eg kjøpt dyrt. Det er kjedelig å stå med knekt krone nedi hullet når hullet er ein plass man helst vil fullføre det. Biltema har heller ikkje det store utvalget i bor.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har sprengt bort en knaus med trollkraft og leide en slik:

https://www.ramirent.no/produkt/bor-meiselmaskin-230v-30mm-55-kg-1077.aspx

Den fungerte svært bra, og alt var unnagjort på en helg. Nå er det et par år siden, men selve leien koster mer enn en kinamaskin på 1500 W. Jeg kjøpte en slik i etterkant, for å frese bort noe trollkraften ikke tok, samt bore til andre formål. Kan ikke annet enn å si at jeg ble imponert. Det er granitt på fjellet, og billigmaskinen tar unna.

Var jeg deg ville jeg først gått for en billigmodell, de fungerer overraskende bra.

For ditt behov (diameter) ville jeg gått for en 1500 W maskin, og styrt unna de mindre 800 W

F.eks denne http://www.jula.no/borhammer-1500w-4j-001062

Redigert av Homer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...