Jump to content

Valg av fiskeutstyr?

zooper

Recommended Posts

Jeg har lite snøring på fiske, men noe skal man jo ta seg til, og en torsk eller makrell i ny og ne hadde vært stas.

Vi seiler for det meste i indre og ytre Oslofjord. Vi er en familie på fire med to barn på nærmere 5 og 7. Vi har ingen større ambisjoner enn å slå ihjel tid og kose oss. Båten er en 36 fots seilbåt.

Utstyret skal være billig, men funksjonelt. Får vi mot formodning fisk, skal stang og snøre holde. Vi får heller oppgradere om vi blir skikkelig hekta. Vi snakker altså Jula og Biltema.

Jeg

Ser for meg en stang,et haspelsett eller to til ungene, et dorgesett eller to,en fiskekasse med diverse utstyr... Kanskje en,krabbetegne eller to? Har virkelig ikke snøring.

Konkrete tips mottas med glede, spesielt av barna.

Hei jeg kan anbefale sniksnøre 100 eller 200m line koster ca150-200kr flotøren ruller i vannet når fisken biter. pleier og agne med reker eller fisk.

kast det uti og vent en time eller to, har fått masse fisk med dette. Kjøpte også et fiske sett til mine barn på 3 og 6 dette settet inneholder mini krabbeteine, fiske fanger (nett),krabbefanger og samle nett/pose til å ha fisk og krabbe i. Teina og fiskefangeren er veldig effektive. Koster 98kr på coop obs 0g 200 på best marin.

Når makrellen kommer i oslofjorden holder det lenge med en enkel harpe, eller stang med hekle dersom man ikke dorger. Barna synes sikkert harpe underveis er festlig.

Jeg har kjøpt både harpe og fiskestang på Jula, som gikk rett i søppelkassen etter en uke, slik at det ville jeg ikke anbefalt,

Sølvkroken sine harper koster 149,- og holder i hvert fall litt lengre enn en uke før krokene faller av.

Fiskestangen til 149,- fra Jula ble kjøpt for å ha med i båten uten at man trang å være redd for at den ble borte eller ødelagt.

Denne var helt umulig å kaste med, og snellen var som å sveive i gang en gammel Ford motor. Bare søppel.

Man blir nok ikke mer interessert i å fiske med slikt utstyr, jeg ville invistert minst en båtlapp i en skikkelig stang og snelle som faktisk lar seg bruke.

Redigert av adeneo (see edit history)

Har også gode erfaringer med makrellharpe. Bare la draget henge etter båten når dere seiler. Sannsynligheten er stor for at dere dumper borti en makrellstim eller to underveis. Skal dere være litt mer avanserte, bytter dere ut loddet med en stingsild og setter en "paravan" foran.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Eurospris selger brukbart fiskeutstyr, alt fra kastestenger til havstang (eller båtfiskesett som de kaller det :giggle: ) Jeg har havstang fra Europris og er fornøyd med den men byttet ut senen som følger med med litt sterkere sånn i tilfelle :eek: :lol:

Det blir nok en del turer ut med snekka når den blir ferdig om en 14 dagers tid og teste ut litt fiske rundt Hvaler. Skal også teste ut sniksnøre og se om jeg kan få noe store fisker på litt dyp :fishing:

Dro på xxl og kjøpte en rosa stang med prinsesse på til lille frøken på fire år og en litt lengre juniorstang med lukket snelle til jr på seks. Hver stang kostet ca 200,-. Tanken er å gi dem en stang med lukket snelle som er enkel å bruke og som det ikke er så nøye med. Når de har fått inn det elementære, lært seg å kaste litt, osv, og om de finner fiskegleden, ja så får vi heller oppgradere. Om stanga holder en sesong eller tre så er jeg mer enn godt nok fornøyd.

Gikk også til innkjøp av to makrellharper, to krabbestenger (35,-) en fiskevekt, noen 15g sluker og hurtigkoblinger. Det hele kom på drøyt tusenlappen.

Skaffer vi oss en jolle blir det kanskje krabbetegner også.

Når det gjelder lettere fiskeutstyr så kjøpte jeg en slik hos Biltema: http://biltema.no/no/Fritid/Fiske/Tilbehor/Handvinne-26728/

Det var kona som ville ha en slik liten sak, men den er veldig upraktisk å sule opp når man får fisk på kroken. Som garva nordlending vil jeg heller anbefale denne typen: http://komplettfritid.no/product/cal-havsnore . Fås sikkert mange andre steder også.

Fordelen er at man snurrer opp snøret mye raskere og mer praktisk. Man holder redskapen i venstre hand og sveier opp snøret med handtaket med høyre hand. Denne typen kan man bruke både som dorg og "minijuksa", med (forskjellige typer) gummimakk og en egnet vekt søkke / svenskpilk i enden.

Fiskestang bruker vi ikke fra båt, en stang er bare i veien på dekk. :smiley:

Bare huske på en ting med en slik tre-vinne som er nevnt over. Du må sveive inn for hånd og legge snøret på med hånden(altså ikke bruke sveiven) siste gang for dagen. Når snøret tørker trekker det seg sammen og hele harpa blir skeiv og knekker til slutt.

Ellers er Biltema og Jula ting ubrukelig. Dårlig gøtt, dårlige låser osv. Får du skikkelig fisk forsvinner hele rakkelet til bunns.

Lag deg eget snøre som du kjøper hos en skikkelig butikk. Viktig hvordan du fester makkene eller hva du bruker. De bør ha en løkke som stikker ut fra snøret. Fisker MYE bedre og det er gjort på et øyeblikk å skifte makker om løkken er stor nok til å smyge over makken. Makkene skal skiftes hvert år ellers fisker de dårlig.

Redigert av jerognal (see edit history)

Bare huske på en ting med en slik tre-vinne som er nevnt over. Du må sveive inn for hånd og legge snøret på med hånden(altså ikke bruke sveiven) siste gang for dagen. Når snøret tørker trekker det seg sammen og hele harpa blir skeiv og knekker til slutt.

....

Lag deg eget snøre som du kjøper hos en skikkelig butikk. Viktig hvordan du fester makkene eller hva du bruker. De bør ha en løkke som stikker ut fra snøret. Fisker MYE bedre og det er gjort på et øyeblikk å skifte makker om løkken er stor nok til å smyge over makken. Makkene skal skiftes hvert år ellers fisker de dårlig.

Har aldri hatt noe trøbbel med at nylon (mono) trekker seg sammen og ødelegger trevinna i de halvt hundre år jeg har brukt slik. Kanskje det gjelder spesielt flettet nylon eller andre typer sener?

Enig med dette om gummimakk, bruker selv en løsning som man kan skifte makk kjapt og lettvint. Selv bruker jeg svivler med snepplås. Og bytter gummimakk flere ganger - alt etter hvilken farge og størrelse fisken foretrekker der og da. Bruker også andre typer gummi- / plastkroker, som reker o.l. - gjerne med litt duft og størrelse om det er kveite som står på programmet.

Til "latmannsfiske" etter stimfisk bruker jeg ofte dupp når båten bare driver uten motor, da ser man når nappet kommer. Kjekt på en fin og stille sommerdag i solskinnet.

Redigert av TasleT (see edit history)

Fiskestangen til 149,- fra Jula ble kjøpt for å ha med i båten uten at man trang å være redd for at den ble borte eller ødelagt.

Denne var helt umulig å kaste med, og snellen var som å sveive i gang en gammel Ford motor. Bare søppel.

Man blir nok ikke mer interessert i å fiske med slikt utstyr, jeg ville invistert minst en båtlapp i en skikkelig stang og snelle som faktisk lar seg bruke.

Godt beskrevet :lol:

Vil egentlig bare understreke det med at slikt utstyr ikke gir økt interesse for nybegynnere. Jeg har tidligere kjøpt noe fiskestenger og sneller til barna på Biltema for en billig penge, det er det helt slutt på heretter! Det er egentlig ikke billig heller, for de snellene der virker knapt nok første turen. De er elendige å sveive, tåler ikke saltvann, og mekanismen går i stykker med en gang. Enden på visa var at barna satt og furtet og ikke ville fiske mer fordi de ikke klarte å sveive inn når det bet på. Ikke kjøp for tynn sene til barna heller. Den blir lett strekt (første gang de setter i bunn) og ødelagt, og gir backlash med en gang.

Ta heller en tur til f.eks. XXL og kjøp noe av anerkjent merke, det behøver ikke være så dyrt. Her har du eksempler på sett til overkommelige priser:

http://www.xxl.no/fiske/fiskesett/c/220408

Jeg var innom i dag og tittet litt og kjøpte dette settet for litt kasting fra svaberget, kanskje prøve litt etter sjøørretten osv.: http://www.xxl.no/fiske/fiskesett/daiwa-daiwa-combo-sjofiske/p/1081995_1_style

Skal også ha meg en ny båtstang til litt tyngre bruk. Tenkte å skjene innom Stokken Båt og Motor i morgen, ser de har kampanjer på båtstang med Penn-sneller og Fireline sene. Har lyst på en slik med telleverk. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44458112&searchclickthrough=true

Har dratt en del fisk, stor fisk også, med "bruk" fra biltema. Ikke suveren kvalitet, man får hva man betaler for, men så er det greit for meg som er sløv til tider at det ikke er dyrt. Stang osv er dyrere, betalte vell rundt 2000kr for det, men fisker med billigste utstyr fra biltema.

Utfordringen er at nylon på biltema pakkene, den som følger med, er for svak, så den har jeg tatt vekk og laget opplegg som passer meg. blandet både makrell og torsketakkel av forskjellig sort med godt hell. Pssst, ikke si det til noen ;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...