Jump to content

Fisker du? Hva slags redskap?


Marwin

Recommended Posts

En av mine lidenskaper i båten, er fisking! Ikke for å konkurrere med de proffe, men for å holde familien med fiskemiddager gjennom året. Med ekkolodd (og EchoPilot) saumfarer jeg bunn og "marbakker" etter fisk. Samt at det er morsomt å studere topografien under vann og sammenholde med kartet.

Snik (eller hekle som det også kalles) brukes mest, men også dorging etter laks og sjøørret i høyere fart er aktuellt, spesiellt om våren.

Men det siste store redskap for mitt vedkommende er en form for dypvannsdorging: 2 Blylodd med "vinger" (ser ut som en F-16) settes ut på hver side av båten. Vinger og ror på dette loddet får det til å strebe ned og ut fra båten; 6  opphengere på 3-4 meter med 2 meters avstand og sluk eller sjøflue kompletterer redskapen. Dette senkes til 20 - 30 meters dyp mens båten går (2-3 knop), og er alså MIN form for dypvannsdorging. Trasig redskap å håndtere, men jeg har fått noe sjøørret og smålaks på dette ved dorging langs land.

Er det andre her som bruker slik redskap??

Eller noen som har gode råd til fiske etter "blank-fisk"?

Eller bruker du annet redskap?

Link to post
Share on other sites

Hva skal jeg si.

 

Fisker med:

Slukstang, garn, ruse, fluestang, dorgeutstyr, hekle, ruse, bundsnøre, harpe, og teiner etter hummer om høsten og krabber om sommeren.

Altså det meste, men det går mye i teine, stang, harpe, ruse og garn fiske i nevnte rekkefølge.

Har også en dyprigg liggende som skal monteres når jeg får kjøpt meg ny båt.

 

Av blank fisk så går det mest etter blega. Gjerne på stille sommerkvelder for kosens skyld eller mer aktivt på våren. Er gjerne spesielle plasser det samles mye fisk i på våren selv om jeg ikke tar mer enn det jeg trenger er det et vanvittig spennende (flue)fiske.

Link to post
Share on other sites

De fleste av mine sluker og pilker har jeg inntrykket av at bare er laget for å lure turister. Har ganske mange av de og har ikke kjøpt en grunnet en onkel som var yrkesfisker. Virker ikke som om tyskerne skjønner at det står noe i sjøen når det flyter en dobbe/blåse fem meter fra båten og det er ei ny ei 25/50/100m lenger vekke.

Link to post
Share on other sites

:headbang:

Beste fiskeredskapen mener jeg er det trønderske (?) seihjulet med gummimark-snik på 6-12-kroker og 3 eller 4 merkers lodd. Effektivt og raskt å fiske med, spesielt etter storsei, torsk og uer på ganske dypt vann -  50 favner og oppover. Spent på om dette er kjent redskap lenger sør ilandet?

mvh

JanS

Link to post
Share on other sites

Har til dags dato ikke fisket i sjøen en eneste gang i hele mitt liv.

:headbang:

...Kan ikke si jeg er så glad i fisk heller,den går enten til katten eller hunden.

:nono:

 

Det er synd. Det finnes da ikke noe bedre enn å nyte en vel tilberedt, selvfisket fisk, servert sammen med vel anrettede ferske råvarer, som nytes sammen med venner, etter en fin dag på sjøen. Liker man ikke fisk, så er det ikke noe å gjøre med det. Men da går du glipp av noe! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Krabba opp av Hulda for et par helger siden, vondt i gammel rygg. Har en slukstang liggende fra mine tidlige tenår. Kastet ut fra brygga og fikk en 2 kg torsk. Tror dette er den første torsken jeg har fått på sluk de siste 40 årene. Ellers dorger vi mye på Østlandet. Får en del makrell (i sesongene) sei og torsk. Problemet nå er at Hulda går 4,5 knop på tomgang. Noen som har forslag til dorging i så høy fart? Hekle er heller ikke ukjent redskap. Har tenkt å lage til et hjul a'la Gygra. En del av gutta laget slike i Nordsjøen.

Link to post
Share on other sites

Vi bruker også slukstang, garn, dorgeutstyr, hekle, bundsnøre, harpe, og teiner.

Altså det meste, men det går mye i dorging, stang, hekle, harpe, litt teiner og garn fiske i nevnte rekkefølge.

I ferien feks ut med dorgen med paravan med to makrellskjeer med dobble kroker, fin makrell som blir røykt i Damm-røykeren på holmen i uthavna etterpå i kvelds-sola.  :smiley:

Eller nyfisket stekt makrell også veldig godt!

Link to post
Share on other sites

Problemet nå er at Hulda går 4,5 knop på tomgang. Noen som har forslag til dorging i så høy fart?.

Har du prøvd woblere?  De er ikke dumme når det går litt fort.  Siden de går dypere jo større farten er, kan du muligens eliminere søkket helt.  Ellers er woblerne noen luringer på ørretten, men også på annen dorgefisk.

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd woblere?  De er ikke dumme når det går litt fort.  Siden de går dypere jo større farten er, kan du muligens eliminere søkket helt.  Ellers er woblerne noen luringer på ørretten, men også på annen dorgefisk.

Skal sjekke hos Manskow i Moss... Vårmakrellen skal ikke slippe unna i år!!!

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Hei Jensen_fra_vest!

Det vi kaller" seihjul" er ei stor snelle med sveiv, 40-50 cm i diameter, solid festet på et stativ eller rett på rekka, 2-300 m solid sene, et høvelig antall svirvler, nederste del kaller vi ei "snik", et antall kroker med gummimark ( røde, hvite eller gule) festet innpå med  spesielle løkker (fungerer som fortøm) nedover med en favn mellomrom, og helt nederst et 3/4 eller 1-kg jernlodd (alt etter dybde og strømforhold). Vanlig redskap både for proffe og hobbyfiskere her i Midt-Norge. Virker beskrivelsen kjent? Flere som bruker lignende? Kjært barn kan ha mange navn!

mvh

JanS

Link to post
Share on other sites

:confused:

Hei Jensen_fra_vest!

Det vi kaller" seihjul" er ei stor snelle med sveiv, 40-50 cm i diameter, solid festet på et stativ eller rett på rekka, 2-300 m solid sene, et høvelig antall svirvler, nederste del kaller vi ei "snik", et antall kroker med gummimark ( røde, hvite eller gule) festet innpå med  spesielle løkker (fungerer som fortøm) nedover med en favn mellomrom, og helt nederst et 3/4 eller 1-kg jernlodd (alt etter dybde og strømforhold). Vanlig redskap både for proffe og hobbyfiskere her i Midt-Norge. Virker beskrivelsen kjent? Flere som bruker lignende? Kjært barn kan ha mange navn!

mvh

JanS

Joda, det er kjent. Det er vel et vanlig juksahjul. Svært godt kjent og mye brukt på kysten, iallefall nordover.  Det er dette jeg selv bruker mest.  Istedet for hjulet bruker mange juksamaskin. Den har også hjul, men det er da elektrisk drevet, datastyrt og meget avansert.

Link to post
Share on other sites

Problemet nå er at Hulda går 4,5 knop på tomgang. Noen som har forslag til dorging i så høy fart? Hekle er heller ikke ukjent redskap. Har tenkt å lage til et hjul a'la Gygra. En del av gutta laget slike i Nordsjøen.

 

Beste dorgehastighet for laks og sjøørret sies å være 4 - 8 knop... Da unngår du samtidig "gråfisk (sei - torsk osv.) Eller prøv med oterfjøl inn mot land (tidlig morgen eller på kvelden) og heng på sjøfluer og / eller små sildelignenede blanke sluker (8-10 gram)...

 

Sei-hjulet kalles også djupsnik. Beste loddet er ganske spisst i enden (snøret går ut raskere) og senne på minst 100 eller helst 120+... Hvis du har ekkolodd som går til 250 meter, kan du prøve å fiske etter uer. Du ser neppe ueren, men bunnen: Se etter rellativ flat bunn på 160 - 220 meters dyp, med groper. Ueren er ganske stedbunden, så mange gode fiskeplasser er gått i arv fra far til sønn :-) . Men med ekkoloddet har jeg sporet opp flere slike "høl". Og etter at GPS-en kom er det lettere å finne tilbake til de riktige stedene.

Link to post
Share on other sites

"Fiskens gang i Norge".

Noen liker ikke fisk. Kan være mange årsaker til DET. Fiskebein tåles ikke av enkelte, dårlig tilberedning, eller rett og slett DÅRLIG fisk er direkte vondt, spør du meg.

Faderlig opphav jobbet med fisk hele sitt liv. Har til gode å få dårlig fisk servert hjemme. Men har mange dårlige erfaringer med fiskemiddager på Østlandet! Bodde i Valdres noen år, og eneste fisken JEG syntes var spiselig, kom fra lokale elver og vann, dratt opp samme dag eller dagen i forvegen.

 

Via faderen, og en onkel som drev fiskehandling på Kløfta, fikk jeg etterhvert ganske god peiling på "fiskens gang" ETTER havet:

Den ble tatt opp langt til havs, ofte i Nord-Norge, sløyet ombord og lagt i kasser med is. Etter 2-3 dager (på store trålere / linebåter 4-5 dager) kom fisken til land og ble fraktet med NSB til Trondheim for filetering og ompakking og videresendt til Oslo (fiskeauksjon). Det som ikke ble solgt til kunder den dagen, ble saltet og solgt som "nysaltet" hos fiskehandleren etter et par dager.

Men det som IKKE ble solgt på ausjonen, kjøpte militæret og sendte til militærleire helt opp til (nettopp!) NordNorge! DET er kanskje årsaken til at så mange har dårlig erfaring med fisk fra ungdommen??

Håper inderlig at det er bedre / raskere behandling av fisk i dag!! Gammel fisk er vondt å spise, synes jeg!

 

Vi som har båt KAN oppleve skikkelig fersk fisk! Og DET er grunnen til at jeg ELSKER fisk! OG fiske!

(Men å få fiskeslo og fiskeblod i skinnsofaen akter, er neppe populært :-) )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...