Jump to content

Nor-dan 610 erfaringer?

Joachim Luka

Recommended Posts

Vi er en familie på fire med to barn på henholdsvis 4 og 1 år. Vi har lenge vurdert å kjøpe hytte, men har nå valgt og få en hytte på sjøen i stede :)

Kriteriene var båt under 200'000 med soveplass til fire, samt toalett og "kjøkken".

Etter noen dager med leting ser det ut som om valget faller på en Nor-dan 610.

Er det noe spesielt enn bør se etter på disse?

Og hvordan er drivstoff forbruket på utenbords kontra innenbords?

Tar i mot alle tips :)

Jeg kjøpte Nor-Dan 6100 i fjor. Ville ha en båt som kan trekkes på henger etter en normal personbil. Hadde større båt tidligere.

Etter å ha brukt båten på diverse småturer og en ukes tur på Mjøsa kan jeg si at jeg er godt fornøyd. Med to tunge voksne, massevis av utstyr og Volvo Penta TAMD22 diesel, 105hk. har båten en toppfart på 28knop. Føler så langt at båten oppfører seg godt på vannet selv om det blåser litt. Så langt har jeg ikke funnet noe som virker tvilsomt, eller dårlig konstruert på båten.

Har etter beste evne prøvd å sette meg inn i mest mulig omkring båttypen. Her er det et sammendrag av hva jeg har funnet ut. Det pleier å være flere "Vaktbikkjer" her inne som korrigerer det som ikke stemmer:

Nor-dan 6100 ble produsert hos Nor-Dan båtbyggeri på Evje fra ca 1992 til 2000. Da endret de produksjonen over til kun yrkesbåter. De er overhodet ikke behjelpelig med å svare på spørsmål av noen art omkring gamle båter. Du finner en brosjyre her: http://www.ndb.no/Lystbaater/NorDan-610-615

Etter 2000 ble rettigheter til denne båttypen overført til et firma som flyttet all produksjon til Polen. Navnet på båten ble nå endret til Nor-dan 610. Jeg tror produksjonen opphørte ca 2009 da firmaet etter det jeg har forstått gikk konkurs.

Båtene er tilnærmet like om de heter 6100, eller 610. Visse endringer av interiør detaljer etc. har blitt gjort i årenes løp. Båtene er levert i forskjellige varianter, med og uten utstyr. Jeg har en 98 modell QUATRO. Denne har toalett med 50 liter septik tank og fersksvannstank på 50 liter. Den har en liten vask og kokeplate. Dette er integrert i et slags teakskap som er innfelt i skroget på begge sider. De fleste modeller har åpningsbart frontvindu med stige. (Min båt har ikke det)

Båtene er levert som outboard og inboard variant. De har blitt levert med flere typer innenbordsmotor. Det virker på meg som 3.0 Mercruiser bensin er den det går flest av. Det sies at Nor-Dan 6100/610 har samme skrog som Nidelv 610.

Jeg vurderte Skibsplast 660 samtidig med Nor-dan 610. Skibsplast 660 ligger milevis over Nor-Dan 610 i pris. Dermed ble valget relativt enkelt. Vil ha mest mulig båt for minst mulig penger. Synes å merke at prisene på Nor-dan 6100/610 har fallt siden i fjor. Enkelte "Hyllevarmere" har dukket på FINN igjen den siste tiden.

Redigert av Fergu (see edit history)

Har selv hatt Nor-dan 610 i noen år, og vi var kjempefornøyd med den båten. En fin daycruiser som har det meste man trenger for noen overnattinger på sjøen.

Da var vi kun 2 voksne på tur og til det fungerte det kjempefint, men tror at det kan bli litt trangt i den båten med 2 voksne og 2 barn hvis dere skal overnatte.

Tror jeg heller ville gått for en halvplaner-snekke hvis det er hytte på sjøen du er ute etter. Da kan du få grei soveplass til 4 samt toalett og kjøkken. Hva med en nidelv 26 eller sollux 825.

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...