Jump to content

Mercury 115 startproblemer rak 6

inline6

Recommended Posts

Har en nydelig, gammel rekkesekser som jeg har hatt i noen år, den er ikke gjort større inngrep med mens jeg har hatt den, og den går fint med litt turtall. Har riktignok noe trøbbel med følgende:

Jeg sliter med å få start på motoren. Starteren går fint rundt, men den kutter i det motoren er på vei til å tenne, med den følgen at motor ikke starter. Dette skjer hver gang: Jeg kinner en del, må gjerne pumpe primer hard to - tre ganger før motor tenner, og da stopper starteren å gå, mens motor kommer altså ikke i gang. Kan godt tenne på en sylinder eller to, men ikke nok til å få start. Gjør dette noen ganger, av og til helt til batteriet er flatt, så det er tydelig noe som ikke er helt tipp topp. Har ikke noe med plugger å gjøre. Hva er galt med starter? Jeg antar den skal fortsette å gå og at den ikke skal stoppe når motor tenner. Og hvorfor tenner den dårlig? Som regel får jeg start, men aldri uten mye "jobbing".

Har også trøbbel med tomgang når motor er i gang. Motor jager noe, og går ofte såpass lavt i turtall at den stopper på tomgang. Gjerne ved girskift. Har ingenting med gir/gass å gjøre, da dette ble byttet i fjor. Har skjønt at man kan koble fra et eller annet som ble satt der av miljøhensyn, men usikker på hva. Kan det også være at blandingen er for mager, og at den derfor går for lavt? Har aldri skrudd på forgasserne, men har noen noe tips her?

Hvor får jeg enklest (og rimelig) tak i servicedeler til denne, forresten? Motoren er en 1986-modell, etter det jeg vet.

IM sendt.

Det er forresten kanskje noe feil å si at startmotoren kutter, for man hører at det er noe som går rundt når dette skjer, men det er kun en "summende" lyd, og den driver ikke svinghjulet rundt. Det samme skjer om jeg rett etter "nesten-start" vrir om nøkkelen; jeg må liksom vente til det som går rundt har stoppet før starteren får tak igjen. Håpløst forklart, men men. Jeg er ingen mekaniker av yrke, nei. Men for meg kan det virke som om startmotor går rundt uten å få tak i tennene på svinghjulet.

Startmotor kan også være treg når den har stått en stund.

Siden starter ikke har eget innslag som er vanlig på biler, men slår bare inn på sentrifugalkraften, vil tannhjulet på starter slå i retur straks motor er bortpå og tenner, og du må venter til starter slutter å snurre før du kan prøve på igjen. Det går ikke å kinne til motor går rent som man kan gjøre på biler.

Denne motor skal være så lettstartet at jeg har startet de mange ganger med å surre tau rundt svinghjulet og dra til.

Her må du sjekke basic;

Såklart plugger, men pluggledninger, er de i god stand? Sett på en tenningslampe på hver ledning mens motor går, blinker det like jevnt på alle? Om natt kan du kanskje se evt overslag som små gnister, om dag kan du holde på ledning og kjenne om du får støt under gange - MEN ANBEFALES IKKE, jeg fikk støt av en slik rakker, og kunne ikke kjenne armen resten av dagen, er 40.000 volt i tenning her, mot 15.000 til vanlig (om jeg husker riktig).

Får forgassere bensin, virker bensinpumpe, eller har den hull i membran? Kan virke slik om du må pumpe slik? Er forgassere synkronisert likt inn? Basic er at blandeskruen er helt i bånn og 1,5 omdreining ut, små justeringer her, likt på alle forgassere til den går rent.

OK, da er det iallfall ikke noe feil med starter. Tenkte jeg skulle bytte pluggledninger i år, så får vi se, men dette har egentlig vært problem i all den tid jeg har hatt motoren. Har forsøkt å starte med snor, og det var nytteløst her hos meg. Dro til jeg ble blå i ansiktet og sår i hendene uten antydning til tenning engang. Har ei tenningslampe, så jeg kan jo sjekke med den først. Tror jeg dropper arm-testen, gitt :smiley:

Gasserne får bensin, null problem å se når det primes / håndpumpes. Bensinpumpe, den bør i det minste fungere ettersom motor tross alt går "greit" når den først er i gang? Fyller gasserne med bensin via håndpumpe, og da bør vel egentlig det være nok til å i det minste få start, om det så ikke går så lenge før det stopper igjen (pga bensinmangel)? Det kan selvfølgelig hende at blandinga er feil (mager), men burde ikke choke da sørge for at det tenner og starter? Jeg har som sagt ikke skrudd på forgasserne, men dersom 1,5 omdreining er en "tommelfingerregel", så kan jeg selvfølgelig begynne der. Bensinpumpa har jeg heller ikke rørt.

Choke, lukker den skikkelig ?
Jeg vil kanskje sette en finger på at det er bensintiførselen som er synderen.
Ofte så kan dårlige bensinslanger og belgen på disse være synderen, man behøver ikke å kunne se dette på slangen og eller belgen, men er ikke dette i orden så drar ikke bensinpmpen godt nok til at gassere får nok bensin og riktig blanding.
Kan også være koblingen på tanken og eller til motoren, så å kjøpe en ny orginal bensinslange med pumpe/belg er aldri helt feil.

Du sier du aldri har skrudd på gassere, det kan også være en årsak, for det er aldri usunt for motoren at du tømmer forgasserene for bensin via drenerings-skruen.
Det kan være mye skit her som lager krøll.
Gammel avleiring fra oljeblandet bensin som gjerne har stått i forgassere over en vinter kan være nok til at dyser tettes, derfor ville jeg også ha demontert forgasserene og BLÅST rene dysene, sjekket at flotørene virker som de skal, før jeg i det hele tatt hadde vurdert å justere noe som helt på blandings-forholdene på forgasserene.
Hva det gjelder deler og service på denne motoren så ville jeg nok valgt Ravns garage i Båstad, hvis ikke Droll klarer å forklare deg riktig løsning.
Som nevnt over her så er Droll en mann du burde lytte til hvis han kommer med råd, for det han ikke kan om disse motorene er det ikke verdt å kunne.

Men som sagt, se etter om spjeldene lukker seg helt på/med choke, bytt bensinslangen med belgen, gjerne også tennpluggkablene som foreslått over her, rens forgasserene pluss eventuelt bensinpumpen, husker ikke som det sitter ett filter i denne pumpen på disse motorene, før du begynner med noen utvidet feilsøking, for jeg tror kanskje det ikke er justeringer som skal til.

Ha en fin dag

Tja. Det jeg ikke helt skjønner i denne sammenheng, er at når jeg presser belgen/håndpumpa hard (nok), spruter bensinen inn i gasserne. Altså som å gi den en skikkelig sup direkte inn i kammeret. Altså burde vel saken få nok bensin til å tenne, gitt at bensinen kommer videre herfra, eller tenker jeg helt feil her nå? Det funker nå iallfall på bil, når det er "tett" et eller annet sted før gasser, så tenner den (og går en kort stund) når man forer direkte i gasser. Men, det er klart, dersom bensin ikke kommer videre, eller iallfall kommer "tregt" videre, så er saken en annen. Jeg tror ikke det er nevneverdig rusk i systemet, da motor går flott med bare ørlite turtall (12-1300), men det kan hende blandinga er justert så magert at ved kald maskin er det altfor lite bensin som kommer videre? Er jeg på jordet her nå? Skader vel ikke å sjekke blandigsskrua først. Helt inn og 1,5 omdreining ut. Starter den lettere da, er jeg iallfall inne på noe.

Men hvorfor skulle blandingsskuen "plutselig" bare skru seg ut eller inn, er ett spørsmål jeg ville stilt meg :-),
for når du kjenner hvor trege disse skruene er å skru på så vil ikke disse justere seg av seg selv

Hvis du søker her inne på forumet på lignende problemer så vil du bli overasket over hva som kan virke veldig logisk men igjen er veldig feil, og hvor ulogiske svar kan være rett.

Googler du litt på disse motorene så ser du at det langt fra uvanlig at feilen ligger i bensintilførselen, enten via slange, filter, tette dyser, oljeavleiring i forgassere og eller bensinpumpen.

Derfor skrev jeg følgende:
Jeg vil kanskje sette en finger på at det er bensintiførselen som er synderen.
Ofte så kan dårlige bensinslanger og belgen på disse være synderen, man behøver ikke å kunne se dette på slangen og eller belgen, men er ikke dette i orden så drar ikke bensinpmpen godt nok til at gassere får nok bensin og riktig blanding.
Kan også være koblingen på tanken og eller til motoren, så å kjøpe en ny orginal bensinslange med pumpe/belg er aldri helt feil.

Du sier du aldri har skrudd på gassere, det kan også være en årsak, for det er aldri usunt for motoren at du tømmer forgasserene for bensin via drenerings-skruen.
Det kan være mye skit her som lager krøll.
Gammel avleiring fra oljeblandet bensin som gjerne har stått i forgassere over en vinter kan være nok til at dyser tettes, derfor ville jeg også ha demontert forgasserene og BLÅST rene dysene, sjekket at flotørene virker som de skal, før jeg i det hele tatt hadde vurdert å justere noe som helt på blandings-forholdene på forgasserene.

Ha en fin dag

Enig. Men motoren har vært slik i ti år, så dette har ikke skjedd nå. Den har alltid vært tregstartet, så lenge jeg har hatt den, så problemet har vært der lenge uansett. Jeg forstår absolutt resonnementet ditt. Men er jeg inne på noe når jeg skriver det jeg gjør, eller er det hoppende galt? Altså rent teoretisk sett.

Kjør grundig forgasserrens. Mye kan løses med det. Dvs kjøpe slik flaske fra bensinstasjon og tilsette i bensin etter bruksanvisning på flaske. Alltid det første jeg gjør på gammel påhenger, som ikke vil gå som den skal, ofte er dette nok.

Om den "alltid" har vært slik, så er det åpenbart at den må tunes/justeres noe. Her er fortenning og blandingsforhold viktige stikkord, sammen med eventuell synkronisering. Om choken virker som den skal er også greit å se på.

Få med deg en erfaren mann til dette, og lær av han, han vil i såfall justere dette inn på en halv time. Men trenger muligens noe utstyr og verktøy ikke hvermansen har (tenningspistol og synkriniseringsverktøy/stetoskop), og dette har en "proff".

Vet ikke hvor ofte han er innlogget nå om dagen

Ikke så ofte for tiden, manko på fritid ....

Siden starter ikke har eget innslag som er vanlig på biler, men slår bare inn på sentrifugalkraft

Benedix ..

Choke, lukker den skikkelig ?

Er IKKE choke på de nyeste modellene, ble erstattet av en " enricher valve", MEN det kan være en god ide å sjekke funksjonen på denne ...

bilde

Er en elektrisk styrt ventil, spruter litt bensin direkte inn i veivhuset ( aktiveres ved å presse tennings nøkkel inn samtidig som en vrir den til start ).

Enig. Men motoren har vært slik i ti år, så dette har ikke skjedd nå. Den har alltid vært tregstartet, så lenge jeg har hatt den, så problemet har vært der lenge uansett. Jeg forstår absolutt resonnementet ditt. Men er jeg inne på noe når jeg skriver det jeg gjør, eller er det hoppende galt? Altså rent teoretisk sett.

Sjekk farve på pluggene, er disse lyse så er forgasserene justert for magert, disse motorene liker en litt fet blanding ( mørke brune til sorte plugger dog ikke tykt belegg ) ....

Sjekk også ut denne oppskriften på en "link & synk" jobb, bare ikke tenk på det som er skrevet på Norsk, DET gjelder IKKE din motor.

Ang pluggledninger så kan disse lett sjekke ved hjelp av et multimeter, disse er "Solid Core" så de skal ha veldig lite motstand, hvis du bytter må du finne samme type, IKKE bruk noen med støyskjerming/ karbon eller andre moderne materialer.

En annen ting du kan tenke på er batteriet, disse motorene har en såkalt ADI tenning, denne er selvforsynt med strøm.... MEN en bør ha et godt batteri som klarer å dra motoren skikkelig rundt, får motoren ikke nok fart blir gnisten dårlig/borte .

Kort oppsummert :

• Rengjør alle kontaktpunkter imellom starter og batteri ( + og - ).
  • Bruk et godt og full ladet batteri.
  • Sjekk funksjonen på "enricher" ( koble av UT slange, press INN nøkkel og dra motor på starter, kommer bensin ut = OK )
  • Skru blandeskrue på forgasser 10 minuter UT ( alle 3 )( sitter ca kl 13 foran på forgasser )

Arne Kjetil

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...