Jump to content

Wiking 28 Ford/Saab 150HK, turbo eller gearfeil?

fladen

Recommended Posts

Hei, jeg vurderer å kjøpe en Wiking 28 med Ford Saab 150HK turbo og F6.363TI gear.

båten er generelt slitt med behov for en del vedlikehold, men motoren har en defekt som jeg håper noen kan hjelpe meg med å identifisere.

Motoren går som en klokke, men den har ikke fremdrift /moment. all fremdrift er borte.

Nåværende eier sa han skulle teste toppfart når dette oppsto.

jeg lurer på om det kan være turbo eller gear som er defekt?

noen tips?

Hei, jeg vurderer å kjøpe en Wiking 28 med Ford Saab 150HK turbo og F6.363TI gear.

Motoren går som en klokke, men den har ikke fremdrift /moment. all fremdrift er borte.

Hei,

Da du sendte meg IM skrev du at "momentet" var borte. Her skriver du "all fremdrift". Det er litt enklere å forstå da.

Det er IKKE turbo når all fremdrift er borte, se også bort fra dieselpumpen som jeg nevnte for deg.

Her er det en feil i drivlinjen og det er 4 mulige punkter som andre også har vært inne på.

• Demperplaten sitter mellom gearkasse og motor og er den røket vil ikke akslingen gå rund om du ser på den men dere setter gearkassen i gear.
  • Dernest komme gearkassen. Om det er svidde lameller i den vil heller ikke akslingen gå rundt(sjekk om oljenivå er riktig på denne)
  • Så har du klemflensen. Dette er koblingen mellom gear og aksling. Om den slurer vil koblingen gå rundt, men ikke akselen.
  • Til slutt har du splinten/festingen av propellen. Da vil aksel gå rundt, men ikke propell.

Sjekker du i denne rekkefølgen vil du avdekke feilen, men om klemflensen står stille kan det selvfølgelig være både demperplate og gearkasse. Jeg vil da tippe på gearkasse. Husk å sjekke oljen på denne da det er en meget sannsynlig feil(tom).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

en liten oppdatering etter nærmere prat med selger. aksling og propell går rundt, men det er ingen effekt når en gir gass. Selger sier det er mer effekt på rygging enn fremover.

Selger sier også at det var svært lite olje i gearkassen ( 5 cm under målepunkt)

noen tanker?

Ikke noe bra skussmål for selger dette nei. Det ville vært mere betryggende for begge parter om båten var sjekket for slike generaltabber før salg.

Når denne gearkassen har gått med så lite olje kan man også spørre seg om når det sist var skiftet olje på den. Ikke bra !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Eg forstår at det er vanskelig å gjenngi fra en annen selger, men alikevel.... det kan ikkje være "ingen" effekt når man gir gass, og litt meir når man reverserer..... !

Ingenting er ingenting, og gir grunnlag for våre svar. Er det svak effekt så er det andre feil !

Da er feks liten sjans at demperplate er gåen. Trolig lameller i gear. Men har også vert borti løs propell med nesten samme symptom.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

med effekt mener selgeren at den ikke har økt omdreining/hastighet på propellen når en gir gass fremover. Derimot virker det som om revers fungerer normalt.

Mulig alt som skal til er gearolje, men jeg må gå noen runder med meg selv for å vurdere om jeg tør ta risikoen på et båtkjøp hvor selger virker uinteressert i alt som har med vedlikehold av båt og motor..

takker for alle svar som har komt inn.

Alt som skal til er ikke bare mere olje, men et skikkelig oljeskift.

For å redde kassen anbefaler jeg å spyle gjennom med diesel før det fylles ny olje og ingen bruk før dette er gjort.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...