Jump to content

Dørkplater i Respatex


EspenE

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har også lyst til å gjøre noe med mine dørkplater og lurer på det samme.

 

Her er det ett fint gulv

http://www.finn.no/finn/viewimage/;pdc=112...rd+21+weekender

men med for mye metall lister rundt , er det noen andre løsninger.

 

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Et alternativ er jo teakfiner med nater i. Hvis du lakker kantene på denne skikkelig så burde det ikke være nødvendig med kantbeslag. Mulig dette går med laminatplatene også, men det ville jeg i så fall ha fått bereftet fra leverandør først. En tidliger eier hadde lagt respatex på alle treflater på uteplassen på den forrige båten min, og det var hverken pent eller praktisk etter mitt syn. Dessuten så er det veldig glatt når det er vått..

 

Så jeg ville gått for enten teakfiner plater eller nytt Nautolex belegg slik som Batdilla antyder over.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg la dette laminatet fra combicraft i båten min under oppussingen 2003. Kjempefine plater, og vedlikeholdsfrie. Det jeg kan anbefale for de som tenker på dette, er at man ikke finerer direkte på f.eks x-finer, da dette ha en bløt overflate, og tunge ting som faller ned i dørken, vil knuse laminatoverflaten, og gå ned i x-fineren. Det jeg annbefaler, er at man laminerer opp f.eks 10 mm x-finer, laminerer den med 3 mm hdf på hverside, som man igjen limer laminatet på. Dette gjorde jeg i en kundes båt, med stor suksess! 2 års bruk, og fremdeles like strøkent! Men så pokkers varmt belegget blir når solen står på.... bruk sandaler..!

Jeg har konto på combicraft om noen vil slå sammen noen ordre, slik at prisen går ned!

Link to post
Share on other sites

index Postet 22.09.05 18:22

  Et alternativ er jo teakfiner med nater i. Hvis du lakker kantene på denne skikkelig så burde det ikke være nødvendig med kantbeslag. Mulig dette går med laminatplatene også, men det ville jeg i så fall ha fått bereftet fra leverandør først. En tidliger eier hadde lagt respatex på alle treflater på uteplassen på den forrige båten min, og det var hverken pent eller praktisk etter mitt syn. Dessuten så er det veldig glatt når det er vått..

 

Så jeg ville gått for enten teakfiner plater eller nytt Nautolex belegg slik som Batdilla antyder over.

Takker for god respons

Er det noen som har erfaringer med teakfiner slik index foreslår, tenker da spesielt på hjørnene ? Hvor mange lag med lakk og hva type bør jeg legg på slike plater ?

tek-dek og andre typer staver ser jo pent ut, men å legge slike puslespill er jo ganske arbeidskrevende vel ?

Walther_S sin "reportasje" om Nautolex var jo av en slik kvalitet at jeg nå også vurderer dette. Dette vil jo bli det billigste alternativet også.

Hører gjerne ifra noen som har prøvd å legge respatex. Hva slags løsninger har dere valgt på hjørnene/endene ?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Heisann!

 

Med Respatex plater er det viktig å tenke på hvor disse skal ligge. Skal de ligge ute, og det kommer vann på dørken (menes at det normalt kan forekomme vann rundt plater- eks. at platene ligger "ute" på dekk), kreves det endel godt arbeide for å få varig og holdbart resultat. Selv om disse platene er beregnet for innendørs og utendørs bruk, så vil det ikke si at disse kan ligges ned med det resultat at de ikke vil begynne å suge inn vann for deretter å løse seg opp i kantene over tid. Det du må gjøre er å mette alle skjerte kanter med epoxy. Dette gjelder også underside på platen. Her bør det påføres 2 strøk med epoxy uten fyllmiddel. Når disse platene skal limes til dørken, må du sørge for å "sparkle" ut skli mønsteret på selve båt dørken- dette gjøres med epoxy med fyllmasse. Etter et døgn, er dette herdet. Det vi pleier å gjøre er å legge platen ned på dørken, tegne omriss rundt platen med blyant- og deretter "sparkle" ut sklimønsteret. Det er viktig å tenke på at det ikke skal komme vann inn under disse platene over tid. Dette kan også gjøres med Sikaflex- men denne er vanskelig å jobbe med siden den er forholdsvis seig å dra ut- og laget blir tykt. Når selve platen skal limes fast etter at Utspaklingen av sklibelegget på dørken er tørket- bruker mann en fordriver på ca. 1-2 mm på baksiden av platen. Så legges denne i korrekt posisjon, med godt trykk på platen. Bruk gjerne bil/ båt batterier for å få et godt og jevnt trykk. La dette stå i min. 1 døgn- avhengig av temperatur. Husk å tenk at du skal "kapsle" inn selve platen mot vanninntregning- dette gir et varig godt resulat. Når dette er gjort, kan du fuge inn kantene slik at oveergang meellom dørk til topp på plate mykes opp. Her er sikaflex godt alternativ. Bruk god tid på prosjektet- dette er et typisk prosjekt der jo lenger og bedre tid man bruker- dess finer og bedre blir reesultatet. Lykke til!! Hilsen Yngve Nilsen

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på bildene av teak imitasjonene i Respatex lurer jeg på hvorfor mønsteret er tegnet slik et riktig skåret teakdekk ABSOLUTT IKKE skal se ut. Det ser nærmest ut som laget av 3. sort flaskskåret treverk med masse overflatefeil (bortdsett fra at det likevel ser ut som plast).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hva er du driver med??

 

Privat eller profesjonelt ??

 

Bildet er av et privat prosjekt, X-finer er lettere å leke med :smiley: , en ekte Frankenmerc ....et mareritt for fremtidige mekanikere, hvis jeg blir ferdig da :lol:

 

X-fineren er kapp ifra jobben, er rester ifra dørken under bordet til en båt modell vi har laget innredninger til ( en av de større fabrikantene ).

Det vil si... laget innredning til før salget stoppet.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...