zooper Startet 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2014 (redigert) Jeg leste akkurat at det finnes noe som heter reketeiner - jøss! Hvordan bruker man noe slikt, og hvor mye kan man håpe på å fange i en slik teine? Finnes det noen annen måte vi med båter som ikke er ment for fiske, feks småbåter, joller, daycruisere, snekker, seilbåter, cabincruisere, osv, kan bli selvforsynte med reker? Redigert 6.Mai.2014 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Spennende hvis dette finnes, men det ser ikke akkurat ut som om det er almenkunnskap utifra responsen så langt.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
bekopper Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Eg las litt om reketeiner for et par veker sidan. Det har vert gjort forsøk på dette i Nordnorge for nokre år sidan. En type reketeine fiska svært godt i forhold til dei andre. Det hadde mest med plasseringa av inngangane å gjer. I Canada er det vanlig å fiske reker med teiner, spesiellt fra mindre båter. Eg veit også at det blir brukt reketeiner i Danmark. Sjølv vurderer eg å kjøpe nokre teiner fra Canada for prøve dette, evt berre lage nokre teiner sjølv. Dersom du googler "prawn pot" så finner du nok litt meir informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 Dersom du googler "prawn pot" så finner du nok litt meir informasjon. interessant, man lærer stendig noe nytt på BP, trodde man bare må tråle reker. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
eiaro Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 Interessant. Vil ikke disse kunne skape konflikt med hummerteiner, altså at Kystvakten tror du har satt en "feil" hummerteine? Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 Ser man kan få en til 54 kroner på ebay Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Men de må settes dypt. Tror en snakker om 60 - 100 meter? Jeg og kompisen har prøvd med en reketeine vi kjøpte på Stokken. Fikk ingen ting, men vi skal prøve igjen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gunga Din Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Hva agner man med ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Hva agner man med ? Loff og majones. :-) beklager klarte ikke å.la være Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 ikke hvitvin da ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Honduras Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Det er vel ryper man agner med hvitvin..... eller var det champagne... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bøljan Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 For all del ikke glem sitron og dill :)) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Kunne godt tenkt meg å vite mere om dette da vi har reketråler utenfor stue vinduet ukentlig Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Ask Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Kunne godt tenkt meg å vite mere om dette da vi har reketråler utenfor stue vinduet ukentlig Hei Om ein set reketeiner der yrkesfiskarar plar tråla ber ein om bråk og/eller tap av bruk. Det blir fleire og fleire arealkonfliktar på sjøen, og eg synest det er viktig å ta omsyn til kystfiskarane. Å driva med reketråling er vanlegvis ikkje spesielt god butikk, og me skal vera glad nokon gidd fiska reker. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Tja nå tror jeg ikke jeg vil fiske tomt så noen konflikt ser jeg ikke for meg, Når det gjelder tap av bruk tror jeg ikke det blir noe problem det heller da det stort sett kun fiskes på torsdag/fredag for salg ved kai til helgene. Mener at dette er teiner som ikke skal stå lengre en en time eller to. Jeg tror heller ikke det er særlig realistisk at med et par slike teiner at man fisker opp mere en det man spiser en lørdags kveld Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Zarek2 Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Har prøvd dette litt, veldig spennende fiske. Kjøpte noen som var beregnet for reker og kreps. Fikk litt, tror ikke det er realistisk å få særlig mere enn opp til 0,5 kg i hver teine. Har en flere og setter i lenke kan det jo bli et lite måltid. Egnet med sei,sild makrell og hundefor. Fikk litt, var morsomt fiske.' Satte de på 100 - 120 m. Setter du de i rekefelt, sett i kant av skrenter ol. fordel med ekkolodd. Tror det finns noe på Youtube om dette. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Har prøvd dette litt, veldig spennende fiske. Kjøpte noen som var beregnet for reker og kreps. Fikk litt, tror ikke det er realistisk å få særlig mere enn opp til 0,5 kg i hver teine. Har en flere og setter i lenke kan det jo bli et lite måltid. Egnet med sei,sild makrell og hundefor. Fikk litt, var morsomt fiske.' Satte de på 100 - 120 m. Setter du de i rekefelt, sett i kant av skrenter ol. fordel med ekkolodd. Tror det finns noe på Youtube om dette. Hvaslags teine brukte du? Kan man bruke vanlig krabbeteine? Sitér dette innlegget Link to post
Zarek2 Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Kjøpte teiner fra RFG. Sammenleggbare. Til kreps og reker. Prøvde med vanlige krepseteiner, fikk ikke reker i de. Er vel for stort lin i de fleste krabbeteiner. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Men de må settes dypt. Tror en snakker om 60 - 100 meter? Kan bli ganske tungt å heise da hvis man har en lenke på noen teiner og ikke har teinehaler . Kjøpte teiner fra RFG. Sammenleggbare. Til kreps og reker. Prøvde med vanlige krepseteiner, fikk ikke reker i de. Er vel for stort lin i de fleste krabbeteiner. Finner hverken reke eller krepseteine hos RFG. Er det det de kaller fisketeine du bruker ? Får du noe reke fangst på den da ? Redigert 19.Mai.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Balder.. Svart 29.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2017 Gammel tråd men prøver...ble det så du prøvde og hva ble i tillfelle resultatet ? Har selv tenkt på dette, sette en teine eller 2 for så å nyte en god kveldsmat etter en dag på sjøen. Er sjenerelt lite respons på fiske relaterte ting her, er vel i hovedsak båt på ett båtforum. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2017 Ikke helt enig i det Balder! I den årlige hummerfiske-tråden pleier det å være mye aktivitet, så det kommer nok litt an på hva som fenger Forøvrig har jeg hørt om dette med å fiske reker med teiner, men har vel egentlig trodd at det bare var svada. Men hvis det viser seg at det er mulig å få seg et måltid (1 kg) med et par tre teiner er dette noe jeg kunne tenkt meg. Hadde vært en ideell syssel om sommeren når vi ligger ute i skjæra. Da er det jo ikke lov å fiske hummer, så krabbe og makrell er stort sett det eneste jeg får kloa i da. Hvis vi kunne fått ferske reker i tillegg hadde det vært helt himmelsk Venter i spenning på om noen har fått noe mer erfaring på dette Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Xtian Svart 29.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2017 Og hva med sjøkreps? Er det også noe som kunne være mulig for amatører å dra opp? Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Erik Svart 29.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2017 (redigert) Sjøkreps er vel såpass dypvanns fiske at du bør ha teinehaler for å orke å holde på med det ? Rekene går kanskje ikke så dypt, samt kan bruke lettere utstyr ? Hadde vært gøy dersom noen som faktisk hadde greid å fange seg en skål reker til kvelds meldte seg i tråden her i isåfall.. Redigert 29.Mars.2017 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Komodo Svart 29.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2017 Sjøkreps finner du mange tråder om her inne. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Heimsjyen Svart 29.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2017 (redigert) Har kombinerte sjøkreps og reketeiner. Nordpå står krepsen dypt 100 m +, ofte i kanten av rekefelt. Har fått litt reker, har hørt om de som hadde fått nesten 0,5 k i en teine. Hørtes mye ut, det blir mange stk. Fikk 10 - 20 reker pr. teine. ( de var ganske små) Holdt ikke på så lenge, men det var et spennende fiske. Prøvde med litt forskjellig agn, sild ,makrell mm. Tror det er mulig å få litt hvis en har noen teiner. Filmer en del med Rov i jobbsammenheng, er det først reker, er det ofte ganske mye. Bruk agnboks, mye veldig små krepsdyr som forsyner seg grovt av agn. Redigert 29.Mars.2017 av Heimsjyen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.