Jump to content

Overhalt motor i skjeberg - noen som kjenner til disse?


Nidelv24!

Recommended Posts

Svart (redigert)

Kan du komme med noen eksemler?

 

Da må vel samtidig alt av kabler, instrumenter, aksling, propell, motorfester osv byttes.. Mye jobb og ekstrakostnader.

 

Dersom overhalingen er gjort skikkelig, så holder det vel noen år fremover?

 

Ellers er jeg enig i at det er stive priser på disse..

Redigert av Nidelv24! (see edit history)
Link to post

Tror jeg har litt kjennskap til selger, og hvis det er de jeg tror det er så pleier de å være veldig behjelpelige om noe oppstår, ærlig og redelige folk. Tror nok blokkene er inspisert at de ikke er gjennomtært, men dette er jo ikke det samme som nye motorer så man kan ikke gå rundt å tro man har kjøpt seg ny motor.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

De fleste av kundene jeg har solgt og installert ny motor hos er svært tydelige på at de angrer bittert på at de lot seg lure av mekanikere til å reparere og påkoste den gamle dritten astronomiske summer, istedet for å ikke investere i en ny motor med en gang når problemene meldte seg. Mange har brukt titalls tusen kr på mekaniker, bytting av deler, bytting av komplette "overhalte" motorer (med varierende hell), turboer og topper før de til slutt innser at av og til er det svært fornufig å investere i noe nytt med en gang, istedet for å tenke kortsiktig. Jeg sier ikke at det alltid er det lureste og vet at ikke alle har økonomi til å gjøre det, men etter min mening er det altfor mange båteiere som påkoster de gamle moringene sine altfor store beløp før de biter i det sure eplet, og i etterkant innser at det hadde vært lurt å gå for ny motor med en gang.

 

De som kommer absolutt billigst ut med ny motor er de som er i forkant og bytter motor FØR den gamle havarerer. Da kan man: 1. få en god slant for den gamle motoren (som selvfølgelig sitter ombord og kan prøvekjøres av ny potensiell kjøper før den taes ut), 2. planlegge motorbyttet nøye slik at det kan gjøres i vinterhalvåret hvor en har god tid (da er det også billigst hvis det er behov for å leie inn hjelp og ofte gode salgskampanjer på nye motorer så en sparer fort 10000 kr eller mer) og 3. motorbyttet kan planlegges slik at en slipper å krangle seg gjennom, påkoste eller få ødelagt en sesong (eller fler) pga upålitelig motor. Det er selvsagt også et sikkerhetsaspekt ved dette, motorstopp på sjøen er ikke alltid like trivelig :pray:

 

Det er ingen heksekunst å bytte motor og de fleste båteiere klarer dette fint på egnhånd, spesielt hvis de gjør det om vinteren hvor de har god tid til å tenke gjennom hvordan ting kan gjøres og har tid til å ta en timeout hvis en står fast eller går lei.

 

 

I forhold til firmaet du spør om har jeg ingen erfaring, men håper i hvert fall du har tenkt nøye gjennom at brukt/ overhalt/overmalt motor uten garanti er det beste alternativet for deg. Lykke til uansett :sailing::thumbsup:

Link to post

Skal man plent ha MD11 eller 17 så dukker det opp fv kjølte i fra tid til annen. Det er heller noe og bruke penger på. . Sjøvannskjølte motorer som er 30 år + har oppnådd forventet levealder.

Det er alltid noe styr med og sette inn en annen motor, men da får man ofte et mere varig resultat.

Link to post

Det var kloke ord Kaftein. Jeg har også brent meg på å koster tid og penger på en gammel motor. Rent bortsett fra det er det vel fullt mulig å overhale en gammel motor (dersom den har potensialet, ikke tæret i filler osv.) og få den til å vare like lenge som en ny. Men det betinger selvsagt en grundig overhaling, ikke overmaling.

 

Hanto, ser du på motoren at den er sjøvannskjølt? Det står jo ikke i annonsen. Det står for øvrig heller ikke at de er overhalt, bare renovert hva nå det måtte innebære.

 

Edit: Se der ja, der kom Wrangster innimellom :giggle:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Overhalt og renovert burde i min bok bety det samme. Om man renoverer et hus så pusser man opp til dagens standard. Jeg ville ikke tenkt renovasjon, som i søppelrydding i denne sammenhengen, men man vet aldri hva en lurendreier av en selger legger i det....

 

Fra ordboken:

"Renovere: fornye, forbedre; rense opp, gjøre rent."

 

Å renovere en motor håper jeg ikke betyr å vaske den utvendig...

 

KK

Link to post

De fleste md motorer av denne typen er vel godt oppbrukt , De som fikser disse i dag finner vel de beste delene fra flere motorer og stabler sammen noe som holder litt til . Det er rust som dreper disse motorene : Det ruster rundt kjølekanaler så pakning flatene som skal tett mellom sylinder og topp blir borte . Det legger seg også mye rust rundt sylinder veggen i kjølekanaler så sylinderne går varm men ikke toppen som temp føleren sitter i . ( Det ser ut som tempen er ok , men det er den ikke )

 

Manifolen gror også i gjen : Da får du ofte temp som variere mellom varm og kald motor .

 

Dette var bare min mening og erfaring !!

 

Bernt

Link to post

Sånn for å være litt sikker så bør du kanskje gå for motorer fra selgere som skriver akkurat hva som er blitt gjort. Noen selgere er veldig flinke med dette, så man burde nesten ha det som et krav når man ser etter motor. Video av prøvestarting er også et pluss mener jeg. :smiley:

Link to post

Anbefaler deg å glemme disse gamle md 11 eller md 17 motorene, selv om de passer rett inn i opplegget i båten og minimal arbeids innsats. Faren for at gleden og varigheten blir kort er STOR, utgiftene også.

 

Jeg byttet motor i fjor og mine kriterier var følgende, så ny motor som mulig og helst større effekt enn den gamle og at det var plass til den.

 

Ut med den gamle Yanmar 1 syl. 12 hk og valget falt på en ny Kubota 3 syl. 20 hk.

Arbeidet med byttet var ikke all verden selv om motorbedding måtte senkes 5 cm, 2 dagers arbeid pluss propell skifte var det som skulle til.

 

Tenk nytt og lykke til !

Link to post

Hanto 1:Du skriver at disse motorene ble kun levert originalt som sjøvannskjølt.Det stemmer ikke.De ble også levert originalt som ferskvannskjølt,og da snakker vi ikke ettermontert sett fra Martec,men originalt fra Volvo.Andre skriver at disse maskinene er boss, og ikke brukandes pga alder.Det er tull.Jeg har selv for tre år skiftet ut en saltvannskjølt md 17 med en originalt ferskvannskjølt md 17.Motoren har for meg ruslet og gått problemfritt uten tull.Har selvfølgelig foretatt normalt vedlikehold men ikke noe utover det.For meg har skiftet vært og er særdeles vellykket.Det var for meg aldri aktuelt å bytte gammelt saltvannskjølt mot gammelt saltvannskjølt,men derimot originalt ferskvannskjølt motor mot den gamle."Renoverte" saltvannskjølte skal man holde seg unna.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...