sap_2000 Startet 8.Mai.2014 Del på Facebook Startet 8.Mai.2014 Endelig fått montert TV i båten. Finlux 24" LED Har koblet opp 12v strøm og bruker nå midlertidig en Philips aktiv 220v innendørsantenne. Må få på plass en ordentlig antenne, men sliter litt med hvor jeg skal plassere den og finne feste som passer på targaen som er i 32mm / 1 1/4" syrefast rørdesign. 1" fester finnes det mange av, men har ikke funnet 1 1/4" på Maritim og Seatronic. Noen tips? Aller helst vil jeg finne 32mm syrefast klamme, så montere på et 30cm rørforlenger for å få den over radaren. Har mest lyst på Glomex Nashira om jeg får plass/ feste som funker. Targaen ser slik ut. Vil ha antenne på BB side av radaren da det passer best med å få coaxen ned til overskapet der forsterker skal monteres og trekking av antenneledning til TV Antenneforsterkeren/ og evt panel vil jeg sette i hulrommet til kjøkkenvifta. I det rommet har jeg trekt strømkabelen allerede samt at gassslangen og et par kabler kommer ned fra flybridge der. Ellers noen som har erfaring med den nye, lille antennen til Glomex - "Avior"? Liten og mer plasseringsvennlig f.eks om jeg ikke finner en fullgod løsning for montering av den store glomexen. Evt ta den frem fra benken på FB ved bevov, men det er ikke en optimal løsning. Tar gjerne imot tips og innspill på antenner og festemetoder/ klammer som vil passe hos meg :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jori Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Heia SAP. En stund siden sist nå. Når det gjelder den lille tror jeg du egentlig besvarte det selv, den egner seg best som bordantenne. Er egentlig skuffet over min lille Glomex tallerken (vet det ikke er samme antenne du viser til, men men), mange steder den ikke klarer å ta inn, så tror dette blir ett kompromiss man må bestemme seg for. Ha tilnærmet full dekning og du må på skikkelige saker, ikke så farlig, se på når det tar inn, ja da er de små greie nok. Vi treffes vel senere i år på sjøen, ikke på vannet ennå jeg for egen del. Ting tar tid, sukk Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Kanskje noe sånt! http://seasea.no/D%C3%A4cksutrustning/D%C3%A4cksutrustning_%C3%B6vrigt/Sp%C3%B6h%C3%A5llare_D%C3%A4vertar/R%C3%96RF%C3%84STE_25-42MM Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Glomex Polaris. Uten tvil den beste antenna vi har hatt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 (redigert) Jeg tenker den store Glomex'en på 37 cm "Nashira". http://www.glomex.it/product_details.asp?id=V9112/12 omnidirectional. Hadde ikke tenkt retningsbestemt antenne ala Polaris for å slippe justeringer når man ligger på svai etc, dessuten er den litt stor. Antennen blir ca 5,5 meter over havet, så satser på at det hjelper for mottaket. Men da trenger jeg et feste for 1 1/4" rør først med 1"-14 gjenger for 30cm forlenger. Må ha antenna over radaren om den skal monteres på targa. Eneste jeg har funnet er Glomex RA175. Ser litt pinglete ut og jeg kunne helst tenkt med en i syrefast http://www.glomex.it/product_details.asp?lang=eng&id=ra175 Noen som vet om rustfrie rørfester med 1"-14 gjenger for forlenger? Skulle gjerne hatt denne, RA165, men den er for 1" http://www.glomex.it/product_details.asp?id=RA165 Redigert 8.Mai.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
kalle_08 Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Noe slikt, kanskje? http://socalsailing.com/?p=61 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Takk for tips! Den så perfekt ut bortsett fra at det ikke ser ut som kabel kan lures ut på siden. Kan ikke borre i røret da det allerede er kabler der som ender div steder i båten som ville blitt et helv... prosjekt å trekke ut. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ben Sin Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Åååå, du greier å bore et hull i røret uten å skade kablene inni. Du vil vel uansett ikke stripse antennekabelen langs bøyla? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 No way jeg borrer i et rør med radarkabel innenfor ;-) og denn kabelen er jeg ikke lysten på å trekke ut da jeg så hvpr mye de slet med å installere den in NL. Har ikke lyst til å stripse noe på utsiden, men tror ikke jeg har noe valg. Rørene er ganske fulle og hullene ut på siden er små. På ene siden går radar og gps. På andre siden går nav lanterne, ankerlanterne og downlights. Vurderer å sette antennen på det øverste tverrgående staget med 15 cm forlenger før bøylen buer horisontalt slik at det blir kort vei ned. Har ikke handlet noe som helst så langt da det må funderes ferdig først ;-) Ut i helgen? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ben Sin Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Fremste røret da? Også finne på noe lurt derfra. Nei, det blir dessverre hjemmehelg. Og neste helg ødelegger 17. mai. Ikkje braaa. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 (redigert) Det er en mulighet med fremste røret, men bøylen er hengslet på bakre slik at fremre rør havner ganske langt unna festet når den er lagt ned. Har hørt at utvendig kontakt på coax ikke er noe særlig i lengden? Så synd 2 helger ryker. Får håpe båten ikke er grodd fast i brygga neste gang dere kommer, hehe ;-) Hva med 17. Mai på aker brygge om været blir bra? Redigert 8.Mai.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bøljan Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Å jo da! koaxskjøt med F-konnektorer og med O-ring innpakket med noen runder med eltetape holder i mange år selv i maritimt miljø Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Må en ha skjøtekontakt utendørs, ville jeg heller pakket kontaktene inn med vulketape enn med el-tape. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bøljan Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Eltetape er det samme som vulketape Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Ikke etter min oppfatting, men det er kanskje forskjell på eletape og el-tape? Da har jeg lært noe nytt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 (redigert) Jeg tør å vedde på at ditt ressonement om å ikke velge Polaris er feil. Vår antenne er 4,5moh. Og det var markant bedring da jeg byttet til Polaris. Vi hadde 37cm Glomex. Den ligger på loftet og kan selges rimelig om du vil ha Redigert 8.Mai.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Flott med inputs Bitteliten :-) Tar polarisen greit inn signal uansett retning, eller må den alltid tunes? Hvordan fungerer den når man ligger på svai? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 (redigert) Man må ikke alltid tune. Vi bruker aldri forsterkeren på denne. På nytt sted foretar jeg et kanalsø med antenne som den var om vi ikke har kanaler. Finner jeg ingenting da vrir jeg antenna helt en av veiene. Så nytt kanalsøk. Fintuning tar jeg med signalstyrkemeteret som vises på TVen Det trekkes ikke noe el til antenna. Kun coaxial. Redigert 10.Mai.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 (redigert) Litt på sia.. Jeg har en antenne med antenneforsterker. Jeg oppdaget at denne trakk 0,5 ampere hele tiden. Det er jo kjipt hvis man ikke ser på tv. Husk å sette en bryter på forsterkeren hvis du ender opp med dette. Hos meg forsvant jo 12 aH i døgnet. Godt jeg oppdaget dette når ferien var slutt Redigert 10.Mai.2014 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Hva med triax ufo? Den er det klemme for antennefot også. Har nettopp kjøpt en og skal montere i morgen Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Horst Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Hvor høyt bør man montere antennen for å få ok mottak? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Så høyt som mulig! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Liten oppdatering på erfaringene med Glomex Polaris. Bytta tuneren på reklamasjon for et par uker siden. Syntes tv signalene var blitt dårlige og ny tuner hjalp. Ligger i Gluppö nå og så TV2 nyhetene uten problemer i går. Fikk da inn 3 norske nettverksalternativer: Oslo, Østfold og Vestfold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.