tomsunds Startet 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2014 Hei Etter å ha lest på forumet en del, så byttet jeg ut startbatteri. (thruster tok all strøm) Ble fart i den da, så tydligvis så var batteriet dårlig. Men tenkte jeg skulle sjekke om dynamo klarte å gi nok ladestrøm når motor gikk. Målte "bare" 12,6V på batteriene når motor gikk på tomgang. Dette er vel lite? Burde ikke ladestrøm ligge på litt ovar 14V ? Kan dette tyde på at jeg har et eller begge forbruks batterier som ikke er helt bra? Eller har jeg en dynamo som ikke er helt på topp? takk /Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Hva maaler du naar du oeker turtallet litt ? Er du sikker paa at batteriet er helt oppladet ? Dersom batteriet bare er delvis oppladet, er det helt normalt at du bare maaler 12.6 V paa tomgang. Har du forresten et amperemeter ? For aa finne ut hvor mye dynamoen leverer, maa du maale baade spenning og stroem. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 12,6V tyder på at du ikke har lading i det hele tatt. Hvis du startet motoren og lar den gå på tomgang er det ikke sikkert at dynamoen har fått nok turtall til at feltet er magnetisert. Hvis du ruser motoren litt opp skal den starte å lade, da vil umiddelbart spenningen stige markant. Men som seileren sier bør du måle både strøm og spenning for å vite hva som skjer. Hvis du ikke har amperemeter er det lurt å kjøpe et rimelig tangamperemeter f.eks. på Biltema så du kan fastslå dette med sikkerhet. At 12,6V er normal ladespenning på tomgang med halvfullt batteri er jeg ikke enig i. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mateco Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 (redigert) .................... Målte "bare" 12,6V på batteriene når motor gikk på tomgang. Dette er vel lite? Burde ikke ladestrøm ligge på litt ovar 14V ? .................... Eller har jeg en dynamo som ikke er helt på topp? ................ Et fulladet batteri har gjerne en hvilespenning på ca. 12.8 V Når motor går og du måler en "ladespenning" på bare 12.6 V, så tyder det på at dynamoen din ikke fungerer slik den skal !! Har du ladelampe ? Refigert: Ser Komodo kom meg i forkjøpet ! PS! Mål batterispenningen før og etter du starter motoren. Redigert 9.Mai.2014 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
tomsunds Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Takk for tilbakemeldinger. Nei har ikke ladelampe. Skal få kjøpt meg et tangampermeter og måle. Skal også måle mens jeg ruser motoren litt. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 (redigert) .......................... Nei har ikke ladelampe. Skal få kjøpt meg et tangampermeter og måle. Skal også måle mens jeg ruser motoren litt. For å få dynamoen til å starte ladningen, så må du kunne sende en begrenset startstrøm til dynamoens magnetiseringskrets via tenningsnøkkelen. Dette gjelder spesielt hvis dynamoen har vært uvirksom en tid slik at restmagnetismen i dynamoens rotor har avtatt. Denne startstrømmen begrenses vanligvis med en ladelampe, men kan også være koblet i serie med en motstand. Bjørn Redigert 10.Mai.2014 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Søringen Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Hvis du måler spenning over batteriene under lading, vil spenning variere etter ladetilstand på batterier. Fant en veiledning her på forumet. Står der at når voltmeter viser f.eks. 13,5 V tar batterier mye lading (er rimelig utladet). Ved 14V begynner batterier å fylles opp, og ved 14,4V er batterier fulladet. Uansett greit å vite. Har voltmeter via ekkolodd, og har lurt en del på hvorfor spenning varierer såpass på visningen. Så hvis du følger med på voltmeter under lading ved dynamo, skal spenningen øke ettersom batterier lades opp. Et alternativ kan jo være å måle hvilespenning på batterier uten lading og forbruk, og så måle hvilespenning igjen etter at dynamo har ladet en god stund (f.eks. etter en noen timers båttur). Fulladete batterier skal ligge på ca 12,7 V etter noen timers hvile etter lading. Hvis du lurer på om et av batteriene er "dødt", bør du jo måle alle batterier separat. Muligens dette kan slå ut på visning av ladespenningen (?) Ladet sjøl et dårlig batteri i våres. Stod på lading til lader viste fulladet, og målte 12,7 V over poler. Lot batteriet stå til dagen derpå, og målte spenning på 11,7 V. Bare å kaste m.a.o. Bare et lite feilsøkings tips fra en ikke-elektriker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.