Jump to content

Fram 21, litt tips søkes! (motor++)


Joel Christensen

Recommended Posts

Hei!
Ny på forumet, be gentle.. :D

Har gått hen å kjøpt meg en Fram 21 jeg! Nydelig liten balje, med massevis av sjarm =)
Når jeg kjøpte den, viste selger meg at motor startet. Det han også viste, var en bankelyd når motoren gikk.

I den sitter en Yanmar 18hk diesel (vet dessverre ikke mer enn akkurat det). Antar bankelyden har noe med ventil(er) å gjøre?

Hvor finner man deler til slike? Har noen hatt erfaring med bankelyder i lignende motor?

 

Sidespørsmål;
Jeg ser at den har litt skader i skrog (gelcoat, og vinduer). Hvordan fikser man lettest slikt, så det ser ok ut?

Sidespørsmål 2;
Kalesjen er ganske ny, men etter en litt klønete vinterlagring ser den ut som eksen min.
Er det noe håp i å vaske/rense den selv, og så farge den i en annen farge? Erfaringer?

Link to post

Vask og rens av kalesje fikser du fint selv. Bio-Tex over natten i et badekar pleier å være en god start. Bruk for all del ikke høytrykk, da ødelegger du den! Men farging er skjelden vellykket, da ville jeg heller ha satset på at vasken gjør jobben.

 

Gelcoatskader fikser du med gelcoatsparkel i samme farge som skroget. Blir bortimot usynlig etter finsliping og polering.

 

Bankelyde kan være så mangt. Er det ventilene så er det bare å justere dem, men dette arter seg mer som tikking enn banking. Bankelyder kan være enten på grunn av dysefeil (drypp) eller utslitte rådelagre. I første tilfelle trenger du en overhaling av dysene, i siste må motoren ut for en full overhaling.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Svart (redigert)

Tusen takk for kjapt og godt svar!
Et kar med BioTex var jo faktisk smart.. har ikke villet høytrykkspyle nettopp av grunnen du nevner der. Litt nedtur at det ikke lønner seg å farge.. den fargen de har valgt er virkelig ikke så pen! Legger ved et par bilder av skjønnheten ;)

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54796/1399886305.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54796/1399886267.jpg

Angående motoren.. tror du en med over middels peil på motor generelt klarer å høre hva det er som feiler den? Vil def. karakterisere det som banking fremfor tikking (dessverre)..

Redigert av Joel Christensen (see edit history)
Link to post

Har samme farge på kalesjen selv, så jeg skal ikke uttale meg så mye om akkurat det. Men en god vask og impregnering vil gjøre den mye penere i det minste.

 

Få noen med god peil på dieselmotorer til å se på den, så er du et skritt videre. Evt et Yanmar verksted, de kjenner jo motorene godt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jepp, det vil nok gjøre underverker!
Jeg tar kontakt med Vestfold Elektro-Diesel, de er visstnok veldig dyktige, og fører reservedeler.

Skal også feste propellaksling. Tenker en splint mangler eller noe lignende.
Skal også snu styrekabelen, for båten dreier høyre, når man vrir rattet venstre. Det burde vel være ganske likefrem (som i; ta av deksel, tre kabel andre veien, skru på deksel igjen)?

Ellers, er det en slags "spring clean" man burde ta antar jeg? Bytte filtre, olje, ++?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...