Jump to content

Hjelp med oppkobling av forbruksbatteri


NidelvSigmund

Recommended Posts

Hei, jeg er ny innen båtlivet og lurte på om noen kunne si meg hva jeg trenger for å koble opp et forbruksbatteri. Jeg har bare ett litte startbatteri med en på/av bryter. Båten er en nidelv 24, 76 modell.

 

eventuelt legg ved en link til de forskjellige produktene

Link to post
Share on other sites

Det enkleste for deg blir å koble dem sammen med et kraftig rele. Releet kan du styre med spenning fra dynamo. Du kan bruke vanlig rele eller spenningssensitivt. På denne måten slipper du batterivelgere og masse brytere, og du slipper å risikere å glemme å stille disse riktig.

 

Hvis du er helt blank på dette anbefaler jeg deg å bruke søkefunksjonen og lese litt om det som allerede er skrevet om dette på forumet. Det er skrevet side opp og side ned om dette :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg vil anbefale deg å starte med å lese denne beskrivelsen av dynamo og ladeopplegg:

https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/?hl=dynamo

 

Foruten at beskrivelsen gir deg forståelse av hvordan ladeopplegget i båt bør virke, så vil du også finne ideer til løsninger for det du skal i gang med.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...