Mogens Startet 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2014 (redigert) Siden jeg fikk båten/motoren for 3-4 år siden, har jeg stusset litt på starten av motoren min. Det er en 140hk Yanmar diesel (4lh-hte) motor i fra 1998. Motoren har bare gått 350 timer. Krever den noe spesielle batterier / ah??? Kjøpte nytt 115ah batteri i fjor men synes ikke det virker optimalt i det hele tatt. Er det noen som har noe tips? Har dere også et tips til hva en service til denne maskinen vil/bør koste? Holder til i Søgne (like ved Kristiansand) om noen har et tips om noe greit. Mvh Mogens Redigert 13.Mai.2014 av Mogens (see edit history) Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Langs land Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Vet ikke helt hva du sikter til, men har selv en 1998 4JH2-TE som ikke ville starte. Det vil si, starteren slo ikke inn. En svensk Yanmar-mekaniker forklarte at mange av disse motorene hadde for høyt spenningsfall fram til startmotoren. Han monteret et lite rele, og etter det har alt vært i den skjønneste orden. Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Jeg sikter til at det virker som at batteriet har alt for lite strøm til å starte motoren. Kjører jeg på med alle 4 batteriene jeg har i båten så reagerer den på en helt annen måte, men da snakker vi jo 4-115ah. Det skal jo ikke være nødvendig! Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Havlengt Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 1 stk 115Ah batteri I normal kondisjon skal vera plenty for å starta denne motoren.. Sjekk tikoplingar (reingjer og smør kontaktflater ) på batteripolar, hoved / velgebrytar og på startmotor. Sjekk også nøye minusledaren frå batteri til motor, feilen kan like gjerne finnast der. Er alt dette ok, så er nok startmotoren neste sjekkpunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 115 Ah batteri til start på denne motoren er veldig lite. En ting er startstrømmen på starteren, men den har en ettergløding som trekker mye strøm. Så vidt jeg husker går det 120 A i seks minutter etter start. Det kan ta livet av et så lite startbatteri. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bjarne R Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Hei. Jeg har samme motor fra 1990, med115 ah startbatteri. dette ble anbefalt av lokal Yanmar forhandler og har fungert kjempe bra. Også på vinters tid med 10-15 minus her dette aldri vært noe problem. Dette med etter gløding har ikke jeg noe formening om. Men synes det høres rart ut. Sjekk startrele, konakter osv. Hilsen Bjarne Rønning Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Det med ettergløding på Yanmarmotorer er berhørlig diskutert i andre tråder, så der er det bare å søke Verdiene jeg oppga har jeg målt på vår motor som er en -04 LHA-HTP. Nå avviker jo den noe fra trådstarters, så det får være et forbehold Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mogens Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Nå spør jeg kanskje dumt, men dette med gløding. I tenningslåsen så kan jeg vri til venstre "gløding" og høyre "start". Hvordan gjør dere det? Er det riktig å vri først til venstre og holde nøkkelen i den posisjonen i kanskje 3 sekunder, før man vrir om og starter, eller er det en annen måte å gjøre det på? En annen ting. Jeg hører ingen ting holdt jeg på å si (det skjer ingen ting virker det som) når jeg vrir til venstre (gløder). Er det riktig? Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
hanto1 Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Du må gløde mere enn 3 sekunder. Gløde i ca 10 sek og vri nøkkelen over i start. Angående service så må du sjekke rundt litt hva som er gjort med motoren tidligere. Virker det som alle driftsparametere er ok hadde jeg bare skiftet oljer & filtre, sjekket reimer & sjekket ventilklaringer ( om dette ikke er gjort før) Har dysene stått urørt siden 98 kan det være lurt og sjekke disse også. Sitér dette innlegget Link to post
Allhan Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Bør vell ha et startbatteri med rundt 800-900 cca(Cold cranking amps) er vell en del 115ah batterier som ikke har så mye startamp.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.