Jump to content

Starte en Yanmar 4lh-hte motor

Mogens

Recommended Posts

Siden jeg fikk båten/motoren for 3-4 år siden, har jeg stusset litt på starten av motoren min. Det er en 140hk Yanmar diesel (4lh-hte) motor i fra 1998. Motoren har bare gått 350 timer. Krever den noe spesielle batterier / ah??? Kjøpte nytt 115ah batteri i fjor men synes ikke det virker optimalt i det hele tatt. Er det noen som har noe tips?

Har dere også et tips til hva en service til denne maskinen vil/bør koste? Holder til i Søgne (like ved Kristiansand) om noen har et tips om noe greit.

Mvh Mogens

Redigert av Mogens (see edit history)

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Vet ikke helt hva du sikter til, men har selv en 1998 4JH2-TE som ikke ville starte. Det vil si, starteren slo ikke inn. En svensk Yanmar-mekaniker forklarte at mange av disse motorene hadde for høyt spenningsfall fram til startmotoren. Han monteret et lite rele, og etter det har alt vært i den skjønneste orden.

1 stk 115Ah batteri I normal kondisjon skal vera plenty for å starta denne motoren..

Sjekk tikoplingar (reingjer og smør kontaktflater ) på batteripolar, hoved / velgebrytar og på startmotor.

Sjekk også nøye minusledaren frå batteri til motor, feilen kan like gjerne finnast der.

Er alt dette ok, så er nok startmotoren neste sjekkpunkt.

Hei.

Jeg har samme motor fra 1990, med115 ah startbatteri. dette ble anbefalt av lokal Yanmar forhandler og har fungert kjempe bra. Også på vinters tid med 10-15 minus her dette aldri vært noe problem. Dette med etter gløding har ikke jeg noe formening om. Men synes det høres rart ut.

Sjekk startrele, konakter osv.

Hilsen Bjarne Rønning

Nå spør jeg kanskje dumt, men dette med gløding. I tenningslåsen så kan jeg vri til venstre "gløding" og høyre "start". Hvordan gjør dere det? Er det riktig å vri først til venstre og holde nøkkelen i den posisjonen i kanskje 3 sekunder, før man vrir om og starter, eller er det en annen måte å gjøre det på? En annen ting. Jeg hører ingen ting holdt jeg på å si (det skjer ingen ting virker det som) når jeg vrir til venstre (gløder). Er det riktig?

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Du må gløde mere enn 3 sekunder. Gløde i ca 10 sek og vri nøkkelen over i start.

Angående service så må du sjekke rundt litt hva som er gjort med motoren tidligere. Virker det som alle driftsparametere er ok hadde jeg bare skiftet oljer &

filtre, sjekket reimer & sjekket ventilklaringer ( om dette ikke er gjort før) Har dysene stått urørt siden 98 kan det være lurt og sjekke disse også.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...