Reppen Startet 13.Mai.2014 Del på Facebook Startet 13.Mai.2014 Hva er best? Legge vått i vått eller la tørke mellom hvert lag? Hvor lang tid må det eventuelt tørke/herde mellom hvert lag? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.Mai.2014 Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 Vått - vått! På den måten får du 100% heft mellom lagene og mer glassfiber i forhold til polyester. Det er glassfiberen som gir styrken. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Reppen Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 Er i grunnen logisk det ja. Takk for svar! Ser i andre tråder at 3-4 lag er anbefalt maks ved vått i vått. Er dette absolutt? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.Mai.2014 Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 (redigert) Det finnes vel ingen absolutter, men hvis du legger 10 lag vått i vått vil det bli fryktelig varmt inni der. Det handler om muligheten til å få transportert varme fra herdingen raskt nok vekk. Redigert 14.Mai.2014 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Komodo Svart 14.Mai.2014 Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 Jeg har erfart at det kan være lurt å legge et lag og la det herde først, deretter legge flere lag vått i vått. Synes det er lettere å ha kontroll på at man får god binding uten luftblærer i det første laget på den måten. Men det var nå min erfaring da. Noen ekspert på området er jeg ikke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fjord21DC Svart 14.Mai.2014 Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 (redigert) Bruk skumgummirulle (løser seg dog opp etter 15 min), men denne gir best dekke av polyesteren og har nok kraft til at luftbobler forsvinner. Trenger ikke bruke aluminiumsrulle for å få ut luft hvis man er nøye.. Påfør polyester på godset du skal støpe på, deretter legg matte, mett godt med polyester, ny matte, mette, ny matte og mette. Bruk 2-3 cm overlapp utenfor godset og påfør polyester helt ut i kanten. Overflødig matte slipes bort med vinkelsliper og rondell når det er herdet. Mye enklere å få det perfekt på denne måten.. Min erfaring er at det blir best med 2-3 lag av gangen (vått i vått). Bruker du pensel i stedet for rulle risikerer du å dra opp fibrene og det blir my klin og ujevnheter. Bruk rulle.. Husk å avfette med aceton/ rødsprit før du påfører polyester. Husk også på blandeforhold og temperatur på gods/ i rommet. Bruk maske! Redigert 14.Mai.2014 av Norcem21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.