Nøtterøy Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Om forhandlerne skulle stikke avgifts lettelsen i egen lomme, så er det ingen ting i veien for å kjøre over grensen å handle en splitter ny motor i Sverige. Da får du tilbake svensk moms (25%?) og må betale norsk, som betyr at du får motor til svensk pris. Med såpass mange aktører i markedet, så vil garantert prisene synke på nye motorer. Bruktmarkedet vil nok ikke lide så mye, men det er klart en skjærgårdjeep med gammel motor vil nok etter hvert kun ha båtens verdi. Link to post
Jan E. Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 (redigert) nja.... vet ikke helt om dette "tilbudet" deres tilsvarer uten avgift inkl mva på avgiften, for da ville både 225hk og 250hk som var i søkelyset til en kollega vært en del rimligere i forhold til tidligere annonserte priser. Ser prisen på 225hk som han hadde sett seg ut er ett stykke unna de 45.400,- rimligere enn før Så at det er salg uten avgift, ja det stemmer nok, men ikke PRIS uten avgift slik prisen da skulle ha vært hvis denne skulle blitt priset uten avgift ihht tidligere annonserte veil priser. Ja, en vil nok se akkurat det samme som på matvarene for en god stund siden. Avgiften ble satt ned til 12% moms?, men prisen minket ikke tilsvarende. Men uttaket til Hagen og co var tilsvarende høyere. En vil nok se det samme her. Så kan nok være lurt som forbruker nå å være oppmerksomme, og presse forhandlerne ned i pris som faktisk tilsier bortfallet av hk avgiften. Redigert 15.Mai.2014 av Jan E. (see edit history) Jara Wynja Link to post
Torsen67 Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Kanskje folk nå vil velge båt med kraftigere motor enn før? Bare en tanke. Man får mer båt for pengene rett og slett. Det kan muligens være nok til at folk velger en planende båt fremfor noe som går tregt. I så fall, hva da med snekkemarkedet? Har sjekket noen snekker i sverige og jeg skvatt når jeg så prisene. En god del dyrere over der pluss at gamle norske snekker er populære. Men så må du også ha en slags båtføreprøve på raske båter også. Hørte senest i dag at det muligens blir innført her til lands også. Link to post
M/B Nordheim Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 (redigert) Eg trur tida er moden for å tenke litt som med biler. De brukes og avskrives heilt til null verdi(sånn ca) Eg ser ikkje problemet med at gamle båter blir null verdt. I dag holdes mange 70 og 80 tallsbåter kunstig i livet. Miljøfarlige maskiner med høye utslipp, det eksperimenteres med tilsettinger i oljer og epoxyreparasjoner av skrog. Båter med delamineringer og råtten innstøpte stivere selges som bruksklare båter. Og prisene er ennå såpass som bare 50% verdifall sidan nykjøp, og nokon er både i samme nivå som båtene kostet ny, og til og med høyere. BP er årlig full av fortvilte nybåt-eiere som har kjøpt katta i sekken, ofte båter som burde vert heist på land for lenge sidan. Eg trur det kan blomstre i nybåtmarkedet som resultat av avgiftsfjerning. Folk kan kose seg meir på sjøen. Kanskje det til og med kunne blitt marked for å bygge opp/om og fornye populære 80talsbåter. Heilt enig Sæbø, og til det siste du skreiv så har eg allereie leika litt med tanken på å bytte ut dei to gamle Fordrøykbombene til 2 nye Cumminsar i Westcruiser`n. Det hadde gjordt susen. Problemet mitt er at samme regjering slår beina under det eg driv med her på garden så då er eg vel 4 skritt tilbake kor eg snur og vender meg Redigert 15.Mai.2014 av M/B Nordheim (see edit history) Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Lingefan Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 En annen interessant sak er prisen på vannscootere. Jeg lurer på en Seadoo med 265hk. Bør vel bli 54.000kr billigere? Altså 1/4 av prisen blir skreller bort. Lingefan Link to post
Teerex Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Stort sett de eneste som vil tape på dette er de som selger båten for å finansiere andre ting enn en annen/ny båt. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Stort sett de eneste som vil tape på dette er de som selger båten for å finansiere andre ting enn en annen/ny båt. Og alle andre som selger båt og båtmotor i Norge, feks forhandlere og meglere. De blir mer konkurranseutsatt for import, og også de som lager båter i Norge da selvsagt. Og også de som reparerer motorer, lønnsomheten i å reparere "dyrt" synker drastisk. Litt kort horisont å si at det kun er de som vil ut av bruktmarkedet som taper penger. Link to post
Teerex Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Tror nok heller at salget av motorer innenlands vil øke noe pga. dette når prisene på motorer går ned, og det må de jo. For hvis IKKE blir de mere konkurranseutsatt. De fleste som kjøper ny motor/båt velger jo uansett norsk forhandler. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Problemet mitt er at samme regjering slår beina under det eg driv med her på garden ...... I media ser oppfatningen av oppgjøret ut til å variere omtrent som været. Men tonen nå er at oppgjøret er ikkje dårligere en nokon andre. Men det er meeget OT. Og alle andre som selger båt og båtmotor i Norge, feks forhandlere og meglere. De blir mer konkurranseutsatt for import, og også de som lager båter i Norge da selvsagt. Og også de som reparerer motorer, lønnsomheten i å reparere "dyrt" synker drastisk. Nå MÅ du komme med nokre ekspempel på dette. Eg klarer ikkje med beste vilje (jupps, eg har mulighet til det ) å sjå hvordan du summerer dette ? Kort sagt så er avgiften såvidt innom konto til forhandler og blir videresendt staten. Ingen bedrift har noensinne regnet dekningsbidrag av denne avgiften. Ja verksted kan miste overhalingsjobber der det er snakk om kostnader som grenser opp mot at kunden velger å kjøpe ny motor. Men kanskje de da får eit salg på motor ?(som sjølvsagt er lavere fortjeneste på en 40 verkstedtimer....) Hestekreftavgift på Norsk solgte maskiner og importerte maskiner har vert den samme sidan innførselen. Når den nå fjernes likt på både forhandlers motorer og egenimporterte maskiner, så blir konkuransen den samme. Kva er det eg overser her ? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Norske reklamasjonsrettigheter er mindre verdt når prisen blir lavere. Det gjør det mer interessant å importere. Tror også at det vil booste salget innenlands i en periode, når markedet har jevnet seg ut så er businessen dårligere fordi verdien på det som selges er lavere. Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Og det vil forhandlerene tjene på. Rater for reklamasjonsjobber og deleforsyning er ikkje noko verksted har tjent seg rik på. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Sæbø. Når verdien i et marked synker så synker også muligheten for fortjeneste. Greit salget kan øke litt i en periode men det veier ikke opp når prisene feks synker med 20%. Norge er et høykostland, når noe blir billig nok så settes produksjon og alt ut av landet, som feks produksjon av fritidsbåter +++ -------- Dette er ikke bare naturlig men også historie, det har jo skjedd med så og si rubbel og bil av det som produseres her i landet. Ja det er gjevt at ting blir billigere men det blir ikke billig fordi vi fortsetter å lage det i Norge med norske lønner og norsk kompetanse og kvalitet. En gang i tiden laget man motorer til småbåter mange plasser oppetter kysten. Og samme med småbåter og også større båter. Det ender som alt annet, en import av et utenlandske produkt, gjerne av dårlig kvalitet for at det skal være enda billigere. Jeg mener vi taper noe når båtmarkedet blir et billigmarked. Det er tross alt en god del kompetanse og kunnskap i den norske båtbyggertradisjonen. Kanskje fritidsbåtproduksjoen ikke har vært den viktigste men den har bidratt til å holde en kompetanse i live den også. --------- Billigmarked er ikke kompatibelt med produksjon og verdiskapning i Norge. Ja noen vil tjene noen kroner på å selge nye og brukte båter men det er småpenger i forhold til å beholde hele kjeden med verdiskapning i landet. Skjønner ikke at det er så vanskelig å se/skjønne. Link to post
Vestkystseiler Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 (redigert) Mener du i ramme alvor at bortfallet av hk-avgiften er til skade for fritidsbaatbransjen i Norge ? Jeg tviler paa at du finner en eneste representant for bransjen som er enig med deg. Redigert 16.Mai.2014 av Vestkystseiler (see edit history) Link to post
cosmo Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Er det noen båtmotorer som blir laget i norge? Er ikke alle importert? Link to post
Skippern10 Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Ingen som lager motorer i Norge. Og hadde noen gjort det så måtte vi fremdeles betalt hk avgift. At dette i det hele tatt har så mye å si tviler jeg på, hk avgiften var jo ikke akkurat så høy. Link to post
cosmo Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Nei, det var myntet på det som blir skrevet om import av båter og motorer som vil true vår egen produksjon av båter. Alle motorene må jo importeres! Billigere motor for båtbyggeren , billigere båt for forbruker. Har du båt med mye hester er det en betydelig sum vi snakker om. Link to post
cosmo Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Nei, det var myntet på det som blir skrevet om import av båter og motorer som vil true vår egen produksjon av båter. Alle motorene må jo importeres! Billigere motor for båtbyggeren , billigere båt for forbruker. Har du båt med mye hester er det en betydelig sum vi snakker om. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Nei, det var myntet på det som blir skrevet om import av båter og motorer som vil true vår egen produksjon av båter. Alle motorene må jo importeres! Billigere motor for båtbyggeren , billigere båt for forbruker. Har du båt med mye hester er det en betydelig sum vi snakker om. Norskbygde båter må også ha motor, som synker ganske vesentlig i pris slik at hele båten samlet sett koster mindre. Om alle innsatsene i norsk båtbygging ender på 0,- så sitter vi kun igjen med de norske lønnsutgiftene, som er vesentlig høyere på norskproduserte båter enn på utenlandske. Norske båtbyggere sin konkurranseevne vil synke sammen med synkende pris. Blir båt billig nok så bygges det ikke lengre i Norge. Først øst-europa så asia. ------------ Link to post
Vestkystseiler Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Norskbygde båter må også ha motor, som synker ganske vesentlig i pris slik at hele båten samlet sett koster mindre. Om alle innsatsene i norsk båtbygging ender på 0,- så sitter vi kun igjen med de norske lønnsutgiftene, som er vesentlig høyere på norskproduserte båter enn på utenlandske. Hk-avgiften, eller andre avgifter paalagt av myndighetene regnes ikke som en innsatsfaktor. Norske båtbyggere sin konkurranseevne vil synke sammen med synkende pris. Blir båt billig nok så bygges det ikke lengre i Norge. Først øst-europa så asia. ------------ For det foerste vil jo ikke denne avgiften, eller bortfallet av den, overhodet paavirke konkurransesituasjonen paa internasjonale markeder. Jeg forstaar jo at en kinaprodusert baat til 500k paa det norkse markedet vil gaa prosentvis mer ned i pris enn en norskprodusert til 1000k, forutsatt samme motorstoerrelse. Men dette vil garantert motvirkes av stoerre etterspoersel i det norske markedet, og for de fleste bransjer, baatbransjen inkludert, er det viktig aa ha et sterkt hjemmemarked. Link to post
Teerex Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Jeg har kjøpt 2 stk fabrikknye båtmotorer i mitt liv, en 70 hk i 2002 og en 8 hk i 2003. Har forsåvidt med viten og vilje unngått noe mere innkjøp av nye motorer nettopp på bakgrunn av bl.a. hk-avgiften, og at jeg regnet med at denne ville bli fjernet en eller annen gang i framtiden når velgere eller politikere kom til fornuft. Helt klart at salgsvolumet og motorstørrelser har vært begrenset av denne hk-avgiften i mange tiår. Ikke alle som har så mye ressurser at det er et fett hvor stor andel av kjøpesummen som går i statskassa Men nå går det vel mot en gull-sommer for motorsalg vil jeg anta. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 For det foerste vil jo ikke denne avgiften, eller bortfallet av den, overhodet paavirke konkurransesituasjonen paa internasjonale markeder. Jeg forstaar jo at en kinaprodusert baat til 500k paa det norkse markedet vil gaa prosentvis mer ned i pris enn en norskprodusert til 1000k, forutsatt samme motorstoerrelse. Men dette vil garantert motvirkes av stoerre etterspoersel i det norske markedet, og for de fleste bransjer, baatbransjen inkludert, er det viktig aa ha et sterkt hjemmemarked. Dess billigere båtene blir, dess større andel av produksjonskostnaden utgjør lønningene til arbeiderne. Lystbåtproduksjonen i Norge har vært beskyttet av et marked med kunstig høye priser, blant annet pga høye og særnorske avgifter som HK-avgiften. Selvsagt vil salget av båter få en boost, en kort periode til den litt lavere prisen er den nye normalen, det skjer fort. Så de som driver med salg av båt og motor kan jo se litt lyst på det, men de som lager norske båter mister samtidig konkurranseevnen og vil bli ytterlige utkonkurrert av importerte båter, både nye og brukte. En boost i nybåtsalget vil presse prisene på et allerede blødende bruktbåtmarked, timingen er elendig. Om en skulle gjort noe som faktisk hjalp så skulle de satt ned prisen på drivstoff for fritidsbåter. Da kunne prisene i markedet holdt seg på samme nivå, og kanskje endog steget noe i bruktmarkedet. Det er ikke så mange som tjener mer i et marked som faller i pris. Link to post
Teerex Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 (redigert) Timing er alltid elendig for noen, men perfekt for de fleste. Dvs. for de fleste spiller det ingen rolle eksakt hvilket tidspunkt ting blir billigere. Det viktigste er jo at slike tulleavgifter fra en mørk tid i norsk politikk forsvinner. Det er jo bare et fåtall som må selge og/eller kjøpe båtmotor akkurat nå da. Kun en statsansatt eller byråkrat vil kunne la seg begeistre av slike molboavgifter som ikke har noe mål eller mening annet enn å fóre statskassen med mere penger, i god AP-pampeånd. Og ganske ulikt andre vestlige land vi liker å sammenligne oss med. Redigert 16.Mai.2014 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Ja du må jo kalle det hva du vil og du føler tydeligvis sterk rundt det. Fakta er og blir at ministeren med et pennestrøk har redusert verdien til alle brukte og nye båter med motorer av en viss størrelse. Det vil ha mange virkninger utover det at noen får kjøpt noe billigere. For hver bruktbåt som kjøpes billigere så er det feks noen som selger billigere og må ta et faktisk tap i kroner og øre. Om noen feks akkurat kjøpte en nyere båt med hk-avgift på til sammen feks 200K og fullfinansierte kjøpet i banken så må de kanskje ta en ny tur i banken hvis de 200K utgjør en stor nok verdiandel av båten/panten. En verdi er borte og banken driter selvsagt i hvorfor og hvordan. Og prisnedgangen blir overraskende fort den nye normalen, allerede neste sesong er effekten borte og vi sitter igjen med et bruktmarked som er enda dårligere enn før, noe de som kjøpte nytt i år kommer til å måtte tenke en del på. Og jo flere som kjøper nytt i år jo dårligere blir markedet neste år. ---------- Lavere drivstoffavgift for fritidsbåter hadde stimulert markedet på en mye bedre måte og holdt prisen oppe. Å sette ned prisene og redusere verdien på hele markedet som allerde har stupt er det ikke mange som kommer til å tjene mye på over tid. Om noen skulle tjent noe som burde markedet stimuleres opp. ------------- Kan skjønne at folk blir blendet av avgifter men tro om de blir like glade hvis regjeringen feks reduserer verdien på boligene deres med et pennestrøk? Vil det kun være en fordel for alle fordi boliger da blir billigere? Nei det er ikke så enkelt. Link to post
Teerex Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 (redigert) Er det viktigere å beholde en viss verdi på alle nye og brukte båter, i forhold til å bli kvitt en forhatt og uforståelig tulleavgift som har kostet båtfolket milliarder opp igjennom mere enn en mannsalder ? Ja det er vi ikke på samme planet Hva er din evt. skjulte agenda her tro ? Og det hadde vel vært helt greit om regjeringen innførte momsfritak på nye boliger ? Selv om det naturlig nok aldri kommer til å skje. Forøvrig har det vel aldri vært noen spesialskatt eller avgift på boliger. Foruten den merkelige dokumentavgiften som vi håper vil forsvinne etterhvert, den også. Redigert 16.Mai.2014 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Vestkystseiler Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 (redigert) Hver gang regjeringen griper inn i finansmarkedene, enten ved forandre styringsrenten eller egenkapitalkrav, forandrer de jo prisen paa boligen din selv om du ikke er klar over det. Det er vel ikke noen menneskerett at verdien paa dine kapitalgjenstander skal vaere upaavirkelige av politiske vedtak ? Det er noe som heter "political risk" paa utenlandsk, og det boer man ta hensyn til foer man investerer, enten det naa er i hus eller baat. Redigert 16.Mai.2014 av Vestkystseiler (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn