thomas2 Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Noen formeninger rundt temaet? Er på båtjakt. Link to post
Robåten Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Tipper at nyere bruktbåter vil falle en del i pris etterkvert..da nye båter med foreks 100-150 hk vil havne på samme pris som en 2010 modell av samme type båt. Så der tipper eg en vil merke det godt! Men på eldre båter vil nok ikkje bli påvirket av de :) Link to post
alfaalfa Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Det kommer an på ny markedet. Importørene og forhandlerne vil jo ønske å beholde prisnivået. Slik at hk avgiften + mva på denne nå heller blir fortjeneste for dem. Med mindre noen tar inn rett fra utlandet selv. Og denne lekkasjen blir for stor. Jeg tror ikke at de vil sette ned prisen med en gang tilsvarende hk+mva på denne. Det skjer svært sjelden når avgifter blir borte. Så noe dramatisk fall i prisene på nye motorer kommer ikke til å skje. Ei heller på bruktmarkedet. Skal du ha glede av dette må du importere båt fra utlandet selv. Og da må det bli ny båt ettersom moms fra utlandet bør trekkes fra for at det skal lønne seg.... Link to post
Skippern10 Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Ser f.eks bakken motor allerede nå annonserer båtmotorer uten avgift på finn. Hvis de kutter prisene tilsvarende avgiften må nok andre forhandlere gjøre det også. Link to post
Søringen Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 I hvert fall gledelig at noen omsider gjør noe med avgiftene. Bra at det stimuleres til å bytte ut deler av en gammel motorpark, og at flere får oppleve godfølelsen det er å ha en båtmotor som ikke sprenger banken pga forbruk, mindre oljeos og støy Markedsforholdene (tilbud / etterspørsel) utgjør nok fortsatt største faktor. Og det er kjøpers marked, så en bør uansett kunne prute relativt godt ned. At avgiftsfjerning blir et stort argument, gjelder nok først og fremst i de tilfeller der forholdet mellom utropspris på brukt opp mot ny blir relativt liten. Link to post
Jan E. Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Kjedeligste er at det har kostet meg ca 780 kr ekstra pr time å bruke båten de siste årene pga dette. Men det blir vel tatt igjen i form av at den neste +3 fot har enda større motorer, og dermed eventuelt falt tilsvarende mye prosentvis Jara Wynja Link to post
sap_2000 Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Nyere båter vil nok merke litt i begynnelsen. Markedet er generelt så dårlig at de som vil få solgt må gå ned i pris uansett. De andre som ikke gjør det vil bli stående som hyllevarmere på finn.no slik som før. Tror jeg... Mvh. SAP Link to post
Guest Avmønstret# Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Bruktmarkedet er vel rekordstort, igjen (?), og prisene noe nær rekordlave. En boost i nysalget og fjerning av avgiften vil presse prisen ytterligere ned. ------------- Rekordlave priser våren 2015, kanskje allerede til høsten? Spørsmålet er om det vil ende i total kollaps, vi har jo aldri hatt et slikt bruktmarked tidligere og folk var vel egentlig nervøse allerede før dette avgiftskuttet kom. Om det blir total kollaps så vil en tape langt mer enn hva avgiftskuttet skulle tilsi. Og da spørs det om nysalget vil "booste" noe særlig siden bruktmarkedet er oversvømmet av superbillige brukbåter? Et kollaps i bruktmarkedet vil stoppe nysalget. Ingen tør å investere i nytt som faller som stein i pris og brukt blir så billig at ingen vil kjøpe nytt. Rent teoretisk kan en slik "vitaminpille" på feil tidspunkt gjøre vondt værre og være ødeleggende. ------------ Derimot ville vel en avgiftslette på drivstoff vært tingen, for alle. Det ville kunne stimulere markedet på en mye mer riktig måte. Link to post
Eureka Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Og så spørs det jo hva folk som setter inn ny dieselmotor i gammel båt, gjør med den gamle, fortsatt fungerende motoren. Det er jo vraking av motoren for til slutt gir en mere miljøvennlig motorpark. Det vil lønne seg mindre å totaloverhale, i ordets rette forstand, en gammel motor. Link to post
GlennIversen Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Ser f.eks bakken motor allerede nå annonserer båtmotorer uten avgift på finn. nja.... vet ikke helt om dette "tilbudet" deres tilsvarer uten avgift inkl mva på avgiften, for da ville både 225hk og 250hk som var i søkelyset til en kollega vært en del rimligere i forhold til tidligere annonserte priser. Ser prisen på 225hk som han hadde sett seg ut er ett stykke unna de 45.400,- rimligere enn før Så at det er salg uten avgift, ja det stemmer nok, men ikke PRIS uten avgift slik prisen da skulle ha vært hvis denne skulle blitt priset uten avgift ihht tidligere annonserte veil priser. Ha en fin dag Link to post
Vestkystseiler Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Det kommer an på ny markedet. Importørene og forhandlerne vil jo ønske å beholde prisnivået. Slik at hk avgiften + mva på denne nå heller blir fortjeneste for dem. Ja, det vil de helt sikkert. Men med mindre importoerer og forhandlere driver med ulovlig prissamarbeide, vil konkurransen i markedet presse prisene ned, ogsaa paa nye motorer. Link to post
Jonas78 Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Ahh, godt jeg bare har 18 hk som faller i pris :-) Bruk vest! Link to post
CB. Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 . Men med mindre importoerer og forhandlere driver med ulovlig prissamarbeide, vil konkurransen i markedet presse prisene ned, ogsaa paa nye motorer. Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
alfaalfa Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Ikke i henhold til teorien. Da vil de beholde dette som avanse. Selvsagt. Se på prisene som er i Norge mot utlandet så tar man seg allerede en mye større avanse i Norge enn andre land på båter, motorer og båtutstyr. Altså er det mindre konkurranse som gir dem mulighet til å holde høye priser. Hvorfor vil konkuransen plutselig skje nå? Når den ikke er der fra før av. Igjen - prisene vil bli veldig like det de var før dette skjedde. Slik som det skjedde da mva på mat ble endret - den klarte bransjen å beholde som avanse. Men flott at så mange mener at det må større krav fra de som kjøper - for det er det som er den konkurrasnen som skal til. Fortell selger at du er villig til å kjøpe fra en leverandør, importer selv, bruk den makten man har som forbruker! Først da vil det skje noe. Dersom du er fornøyd med en annonse der det skrives eks hk avgift og du TROR på det - da blir du og vi alle lurt... Link to post
mavi Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 (edited) alfaalfa er du helt sikker på at det er mye større avanse i Norge? Det kan fort være forskjell i prising fra produsent og inn til importør i de forskjellige landene sånn som det på endel andre varer pga kjøpekraften i Norge. Forøvrig vil jeg tippe at noe av avgiftsreduksjonen vil bli til økt avanse, mens noe vil komme oss forbrukere til gode. Edited May 15, 2014 by mavi (see edit history) Link to post
CB. Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 De fleste operer vel med faste kalkyler ? Litt endring fra bransje til bransje men...... stort sett det samme Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Vestkystseiler Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Se på prisene som er i Norge mot utlandet så tar man seg allerede en mye større avanse i Norge enn andre land på båter, motorer og båtutstyr. Altså er det mindre konkurranse som gir dem mulighet til å holde høye priser. Hvorfor vil konkuransen plutselig skje nå? Når den ikke er der fra før av. Avansen havner ikke rett i lomma paa forhandlerne, den skal vaere med paa aa dekke forhandlernes utgifter, og dersom de er heldige blir det litt til overs som fortjeneste. Siden kostnadsnivaaet i Norge er hoeyt, og salgsvolumet muligens lavere enn hos forhandlere i land med stoerre marked, forklarer dette hvorfor avansen er hoeyere i Norge enn i andre land. Dersom det som du skriver stemmer, burde det vaere enn gullkantet virksomhet aa drive i lystbaatbransjen i Norge. Jeg har ikke akkurat inntrykk av at dette har vaert tilfelle de siste 5 aarene. Link to post
Brakkvannsseiler Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 At HK avgiften på båtmotorer kanskje fjernes er veldig bra. Men det er verdt å merke seg at det kun er fritidsbåteiere som betaler denne avgiften. Verditapet i bruktbåtmarkedet er det den enkelte båteier som tar på sin kappe. Mao det er fritidsbåteiererne som betaler regningen for borfall av HK avgiften. En tilsvarende ordning med feks. fjerning av bilavgiftene ville aldri kunne skje over natten slik som HK avgiften. Link to post
Vestkystseiler Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 (edited) En tilsvarende ordning med feks. fjerning av bilavgiftene ville aldri kunne skje over natten slik som HK avgiften. En slik fjerning maa jo skje over natten, elers vil jo nysalget stoppe opp, med konkurser som foelge. Edited May 15, 2014 by Vestkystseiler (see edit history) Link to post
Mouche Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Så at det er salg uten avgift, ja det stemmer nok, men ikke PRIS uten avgift slik prisen da skulle ha vært hvis denne skulle blitt priset uten avgift ihht tidligere annonserte veil priser. Hvilket er hva jeg har hevdet/påstått/spådd vil skje; avgiftslettelsen vil bare delvis komme kunden til gode! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Våtbåt Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 (edited) Man kjøper og selger i samme marked. Dvs om båten din selges 20' billigere så er mest sannsynlig din neste båt også justert ned i pris. Markedet justerer seg selv. Edited May 15, 2014 by SelQueen (see edit history) Link to post
Permagne Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Det er vel nok at en modig forhandler er tøff nok til å redusere prisene på motor tilsvarende avgiften, så må de andre følge på for å ikke miste kunder. Det er vel ikke tillatt å samarbeide for å sitte igjen med "avgiften" som fortjeneste i egen lomme. Link to post
Sjeldenutpå Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Eg trur tida er moden for å tenke litt som med biler. De brukes og avskrives heilt til null verdi(sånn ca) Eg ser ikkje problemet med at gamle båter blir null verdt. I dag holdes mange 70 og 80 tallsbåter kunstig i livet. Miljøfarlige maskiner med høye utslipp, det eksperimenteres med tilsettinger i oljer og epoxyreparasjoner av skrog. Båter med delamineringer og råtten innstøpte stivere selges som bruksklare båter. Og prisene er ennå såpass som bare 50% verdifall sidan nykjøp, og nokon er både i samme nivå som båtene kostet ny, og til og med høyere. BP er årlig full av fortvilte nybåt-eiere som har kjøpt katta i sekken, ofte båter som burde vert heist på land for lenge sidan. Eg trur det kan blomstre i nybåtmarkedet som resultat av avgiftsfjerning. Folk kan kose seg meir på sjøen. Kanskje det til og med kunne blitt marked for å bygge opp/om og fornye populære 80talsbåter. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Enig i din vurdering Sæbø, og jeg tror en god del av det vil skje. De billigste båtene i dag er fortsatt overpriset. Ei snekke til 100K fra 80 tallet uten spesielle fornyelser osv har knapt noen teknisk verdi, heller en potensielt negativ verdi mtp å skulle hogge/kvitte seg med den som spesialavfall, noe som jo er forferdelig dyrt. Det er vel kun den praktiske verdien som gjør det mulig å selge og det skal ikke store problemet til før det ikke lønner seg å reparere. Disse båtene burde ha en vrakpant før de blir liggende som vrak rundtomkring på samme måte som trebåter har gjort frem til nå, men plastbåtene råtner jo aldri. Om markedet synker et par hakk til så vil slike båter "henge løst i fortøyningene" og snart utgjøre et forurensningsproblem. Eierløse plastbåter på opplagsplasser, langs offentlige kaier osv er ikke noe vi ønsker oss. ---------------- Men en vrakpantordning må på plass. 100-200,- pr. fot kan kanskje være nok til at en gidder å levere? Men så er vi tilbake til problemet med at fritidsbåter ikke er registrert, en kan jo da ikke bare levere båter til vraking uten å bevise eierforhold, og hvem kan det på en gammel båt? Nei jeg vet ikke, det skal ikke være enkelt. Kanskje vrakpant kunne gis som innbytte om man kjøpte ny båt eller noe? Link to post
hakonrk Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 (edited) Det er vel nok at en modig forhandler er tøff nok til å redusere prisene på motor tilsvarende avgiften, så må de andre følge på for å ikke miste kunder. Det er vel ikke tillatt å samarbeide for å sitte igjen med "avgiften" som fortjeneste i egen lomme. Ja, om markedet fungerer skal det ikke være mulig å benytte bortfallet av båtmotoravgiften til å øke marginene. Er det en betydelig prisdifferanse mellom utlandet og Norge, så er i alle fall saken grei for min del, jeg importerer selv. Jeg gjør slik prissammenligning på nesten alle innkjøp av betydning - dersom norske priser minus alle importavgifter er vesentlig høyere enn prisen i utlandet, så handler jeg ikke lenger disse varene i Norge. Klær (unntatt småting som sokker) har jeg f.eks. ikke kjøpt i Norge siden 2009, etter at jeg oppdaget hvor latterlig overpriset det er her sammenlignet med USA, Polen, Kina, etc. Jeg hadde tidligere samme regel for f.eks. DVD-filmer, men massiv egenimport har resultert i prisparitet, så der spiller det ikke lenger så stor rolle hvor man handler fra. Edited May 15, 2014 by hakonrk (see edit history) Link to post
Recommended Posts