Jump to content

HK avgift, hva vil det bety for bruktmarkedet?

thomas2

Recommended Posts

Dess billigere båtene blir, dess større andel av produksjonskostnaden utgjør lønningene til arbeiderne.

Hvor tar du dette fra? Verken produksjonskostnader eller lønninger påvirkes av denne avgiften. Den eneste forskjellen vil bli at selgeren slipper å legge på 161,50 + mva. per hk i prisen til kunden samtidig som han selvsagt også slipper å betale inne det samme beløpet til staten ved import av motoren. Den eneste konsekvensen vil bli litt høyere etterspørsel på grunn av litt lavere pris.

For alle som har betalt hk-avgift nå og ikke kan få igjen disse pengene, er det jo negativt at denne avgiften forsvinner, ettersom det reduserer verdien på båten deres i det norske markedet. Det er jeg enig med deg i. Men for produsentene kan jeg ikke forstå at dette kan være noen ulempe. Produsenten har vel aldri fått en eneste krone av den ekstra prisen som skyldes avgift på motorene, dette er penger som utelukkende har gått til staten.

Ja dette er penger som stort sett utelukkende sendes ut av landet til bistand, u-hjelp, krigføring, trygd og regnskogfond bl.a. :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Guest Avmønstret#

Men for produsentene kan jeg ikke forstå at dette kan være noen ulempe. Produsenten har vel aldri fått en eneste krone av den ekstra prisen som skyldes avgift på motorene, dette er penger som utelukkende har gått til staten.

Større andel av kostnaden blir lønnsutgifter når produktet blir billigere og billigere. Den kunstig høye prisen på båter i Norge, blant annet pga avgifter, har reddet produksjonen i Norge.

Fjern alle særegenheter med markedet i Norge og få prisene på samme nivå som resten av Europa så må all produksjon ut av landet, vi har for høyt lønnsnivå i forhold til de fleste andre land.

...og for ikke å snakke om alkoholavgiftene. Forsvinner den, måtte Gudene forby, blir det vel ikke lenger ei flaske Bayer å oppdrive.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Umulig å gjøre alle til lags! Vi får vente å se om det blir positiv eller negativ spiral ut av dette. Vet ihvertfall at hadde spranget vært redusert for 3 år siden hadde jeg kjøpt ny motor fremfor en overhalt. Det ble endel ekstrautgifter i den forbindelse som jeg hadde sluppet med nytt. Politikere gjør feil uansett hva de gjør. Siden jeg ser positivt på at avgiften forsvinner, føler jeg at jeg har et syn som sammenfaller med det de fleste andre her inne har. Staten må vel inn og subsidiere båtprodusentene slik at vi kan ha bærekraftig og økologisk produksjon i norge fremover. Tør jeg spørre om seilbåten er norsk?

Guest Avmønstret#

Å redusere hk- avgiften kunne de gjort med hell i et voksende markdet med økende priser for å dempe prisutviklingen. I et fallende marked som nær ligger på bakken kunne de stimulert ved å redusere drivstoffavgiftene for å øke omsetningen og prisene i markedet.

Er ikke noe galt i å fjerne hk-avgiften per se, men timingen er elendig. Politikken er viktigere enn timingen, det blir gjort nå fordi man kan og fordi kostnaden ved å gjøre det er liten.

Men næringsplitisk for båtprodusenter i Norge tror jeg dette var galt, og også for utviklingen på bruktmarkedet om man har litt lengre horisont.

----------

Effekten av avgiftsletta varer i kanskje ett år eller litt til så er det normalen igjen, men alle har da båter med lavere pris og de siste norske produsentene har flyttet til utlandet eller lagt ned. Økt salg i en kort periode er en liten effekt og kanskje det minst viktige som kuttet fører til.

Men det virker ikke som folk ser noe annet enn det lille kuttet og den lille boosten som vil komme i en kort periode. Å redusere prisen vesentlig på alle enheter i et marked har en stor effekt selv om "alle pengene går til staten" så er det ikke monopolpenger. Båtene er betalt og de eies og de selges med faktiske penger.

Jeg synes nå dette bare er 100% positivt. Bygger opp en båt får tiden og det ser ut til at det blir ny 70-80hk på meg :thumbsup:

Men jeg synes også synd i de som akkurat har kjøpt ny motor.. De taper fort 10k++++ på det.

Uansett så blir vi nok kvitt mange gamle 2-taktere på dette.

Vi bygger selfa speed/kyst hos oss, så dette vil nok ikke påvirke salget noe da disse båtene er fritatt hk avgift fra før :thumbsup:

spørs hvor stort bruktmarkedet egentlig er, for bensinslukende, støyende og oljeluktende gamle slitere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

ja kun for noen eldre planende båttyper som ikke er designet for tyngre 4-taktere vil nok noen gammeldagse 2-taktere fortsatt være populære for de som liker fart. F.eks Yamaha 90 hk.

Men E-tec 90 er jo ikke så mye tyngre at det skulle være noe stort problem.

Pinkvin - jeg mener ikke aa fornaerme deg - men du er ikke bare paa jordet, du er paa feil jorde med dine teorier om hvordan et marked fungerer. Innenlandske produsenter har aldri noen fordel av at prisene i hjemmemarkedet er hoeye pga avgifter. Tvert imot. Hvorfor tror du f.eks at bilprisene alltid har vaert lavere i land som Sverige og Tyskland enn de er i Norge, Danmark og Finland ? Tror du kanskje ikke det kan komme av at myndighetene i Tyskland og Sverige har holdt avgiftene lave for aa hjelpe innenlandsk bilindustri ?

Foroevrig vil ikke salget bare faa et imidlertidig boost. Naar prisene senkes, vil det bli en permanent oekning i etterspoerselen (selvsagt forutsatt at andre faktorer er uendret). Google priselastisitet. Den permanente oekningen vil riktignok ikke bli like stor som det foerste "boostet", da alle gamle, utslitte motorer skulle skiftes ut, men det vil bli en permanent oekning i salget.

Her er et sitat fra baatbransjen selv, de maa da ha litt peiling paa hva de driver med ?

Sitatet er hentet fra http://www.batmagasinet.no/artikkel/fjerner-hk-avgift

Administrerende direktør i båtbransjeforbundet Norboat, Erlend Prytz, er veldig fornøyd med Regjeringens beslutning om å fjerne båtmotoravgiften, den såkalte hk-avgiften. Han mener avgiften har vært en utfordring både for båtbransjen, for miljøet og for sikkerheten til båtfolket.

– Hk-avgiften var en feilplassert og ubegrunnet avgift som har rammet både båtbransjen og den enkelte båtkjøper i flere tiår. Norboat har jobbet svært lenge for å få den fjernet, og derfor er dette en gledens dag både for oss og for båtbransjen i Norge, sier Erlend Prytz.

Leste en motortest her om dagen. Da veide 2-takt e-tec mer en 4-takterne. Hvordan de får det til må gudene vite, men va det som sto. Tror dette var snakk om 60hk klassen.

Høres rart ut, men E-tec 40-60 er solid bygd med V4 girhus (samme som opp til 130 hk).

Men alle motormerkene i denne klassen veier jo ca 105-115 kg og E-tec er vel 108 kg så tyngst er den vel neppe.

Mange som har eldre småbåter har ofte ikke kapital til dyrere båt, og jeg tror derfor markedet for eldre motorer vil vedvare en stund. 50000 er mye penger å investere i en båt verd 30000 fra før, selv om prisen har gått ned 10-15000..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Større andel av kostnaden blir lønnsutgifter når produktet blir billigere og billigere. Den kunstig høye prisen på båter i Norge, blant annet pga avgifter, har reddet produksjonen i Norge.

Fjern alle særegenheter med markedet i Norge og få prisene på samme nivå som resten av Europa så må all produksjon ut av landet, vi har for høyt lønnsnivå i forhold til de fleste andre land.

Tenk om Trygve Hegnar plutselig bestemte seg for å spytte masse penger inn i Windy og dekket absolutt alle utgiftene Windy har med båtproduksjon i Norge, utenom lønnskostnader. Da ville med andre ord lønnsutgiftene utgjort 100% av Windys kostnader. Da ville de ikke klart seg i henhold til dine argumenter. Du mener jo at lønnsutgiftene må utgjøre en liten andel av kostnadene. Spør du meg, ville dette vært svært gunstig for Windy og de som jobber der. Når de blir kvitt en masse kostnader, er det mer igjen til å lønne de ansatte.

Tenk deg istedet at man påla Windy en masse ekstra kostnader. Da ville det gått mye bedre for dem fordi lønnskostnadene ville utgjort en relativt liten del av de totale kostnadene. En motoravgift på 1000 kroner per hk, ville vært gunstig for produsentene ifølge deg, fordi det ville betydd dyrere båter og relativt sett lavere lønninger og bedre konkurranseevne. Så vidt jeg kan forstå, ville fortsatt ikke avgiften hatt noe som helst å si, rent bortsett fra at man ville gjort båtene dyrere og mindre attraktive.

Ser du ikke hvor absurd denne argumentasjonen er? Avgiftene er ikke noen kostand for produsentene, akkurat som med mva. er dette bare en kostnad som lempes direkte over på kjøper. Så det vil ikke ha noen innvirkning verken for selger eller produsent. Det som betyr noe er forøvrig ikke produsentenes kostnader, men produsentenes overskudd. Hvorvidt kjøperen må betale en hk-avgift til staten eller ikke, påvirker ikke produsenten i det hele tatt. De ekstra kronene som kjøperne må betale for hk-avgift går til staten, ikke til selger eller produsent.

Guest Avmønstret#

Tenk om Trygve Hegnar plutselig bestemte seg for å spytte masse penger inn i Windy og dekket absolutt alle utgiftene Windy har med båtproduksjon i Norge, utenom lønnskostnader. Da ville med andre ord lønnsutgiftene utgjort 100% av Windys kostnader. Da ville de ikke klart seg i henhold til dine argumenter. Du mener jo at lønnsutgiftene må utgjøre en liten andel av kostnadene. Spør du meg, ville dette vært svært gunstig for Windy og de som jobber der. Når de blir kvitt en masse kostnader, er det mer igjen til å lønne de ansatte.

Tenk deg istedet at man påla Windy en masse ekstra kostnader. Da ville det gått mye bedre for dem fordi lønnskostnadene ville utgjort en relativt liten del av de totale kostnadene. En motoravgift på 1000 kroner per hk, ville vært gunstig for produsentene ifølge deg, fordi det ville betydd dyrere båter og relativt sett lavere lønninger og bedre konkurranseevne. Så vidt jeg kan forstå, ville fortsatt ikke avgiften hatt noe som helst å si, rent bortsett fra at man ville gjort båtene dyrere og mindre attraktive.

Ser du ikke hvor absurd denne argumentasjonen er? Avgiftene er ikke noen kostand for produsentene, akkurat som med mva. er dette bare en kostnad som lempes direkte over på kjøper. Så det vil ikke ha noen innvirkning verken for selger eller produsent. Det som betyr noe er forøvrig ikke produsentenes kostnader, men produsentenes overskudd. Hvorvidt kjøperen må betale en hk-avgift til staten eller ikke, påvirker ikke produsenten i det hele tatt. De ekstra kronene som kjøperne må betale for hk-avgift går til staten, ikke til selger eller produsent.

Du drøfter noe helt annet.

Jeg ser den norske produksjonen i forhold til konkurranse fra utlandet. Du mener kanskje at norskproduserte båter vil selge mer når utenlandskproduserte blir billigere å importere?

Da bøyer du noen økonomiske regler temmelig godt.

----------------------

I forhold til de indre markedet. Om du akkurat lånte 1 mill for å fullfinansiere et kjøp av båt og 200K av disse var ren HK-avgift som Siv fjernet over natta uka etterpå. Er båten din nå verdt mer eller er den verdt mindre? Vil banken tenke at sikkerheten i båten er lik fordi pengene gikk til staten og ikke til noe annet?

Er det monopolpenger fordi de går til staten eller har hun redusert verdien på alle båtene på markedet med et pennestrøk?

---------

Nærmere forklart så betalte kjøpere av fritidsbåter og motorer rundt 150 millioner i hk-avgift i 2013. (og året før, og året før osv).

Disse 150+ millionene for 2013 har Siv rappa rett ut av lommeboka til alle som kjøpte båt og motor i 2013. En kan jo også regne seg bakover noen år for motorer har jo en viss verdi bakover. Vi snakker fort om mange hundre millioner som hun tok rett fra båt- og motoreiere.

Og hva er gevinsten? Jo det er kun de som kjøper nytt fra nå av som tjener på dette. Alle hundretusener som sitter med båter de allerede har kjøpt i et elendig bruktmarked måtte ta tapet, de som kjøper nytt tar gevinst, ingen andre.

Det er veldig få nykjøpere i forhold til eiere. Dette politiske stuntet gavner veldig få og er til ulempe for de fleste i et marked som hadde trengt lavere drivstoffavgifter og ikke mer nybåtsalg og import som vil bremse bruktmarkedet enda mer fremmover.

Markedet burde stimuleres til høyere priser slik det er i dag, ikke lavere og lavere.

Det argumenteres som om det fortsatt skulle være massevis av lystbåtproduksjon i Norge. Til opplysning er det nå kun to norske lystbåtprodusenter med fabrikker igjen her i landet. De andre har toget ut produksjonen sin på rekke og rad de siste åtte årene, for det meste til Baltikum og Polen. Av disse kan nevnes Windy, Marex, Skibsplast, Rana, Nordan og Polar.

Det var to hovedgrunner til at båtprodusentene flagget ut. Økte produksjonskostnader OG redusert innlands etterspørsel. Sistnevnte faktor slo inn for fullt etter 2008, og var en direkte årsak til at mange måtte gi opp den norske produksjonen for å kompensere lavere omsetning med bedre marginer.

Med kutt i HK-avgiften vil båter som kjøpes i Norge bli priset lavere, men siden det er en prisnedgang forårsaket av avgiftskutt, vil det IKKE føre til lavere marginer for båtprodusentene. Kostnad i forhold til omsatt pris per båt vil i regnskapet bli akkurat det samme. Uansett årsak vil en prisreduksjon alltid føre til økt etterspørsel. Siden dette da ikke rører ved marginene, vil denne økte etterspørsel føre til en forbedret bunnlinje for båtprodusenter med Norge som viktigste marked. En av de viktigste faktorene for utflaggingen blir med andre ord reversert.

Når det gjelder bruktbåteiere, er det kun de som vil ut av markedet og avslutte båtlivet, som vil tape på avgiftsreduksjonen. For andre som bare bytter båt, vil tapet for den solgte båten kompenseres med tilsvarende lavere pris på den kjøpte.

Jeg ser den norske produksjonen i forhold til konkurranse fra utlandet. Du mener kanskje at norskproduserte båter vil selge mer når utenlandskproduserte blir billigere å importere?

----------------------

Norskproduserte båter (med motor) har da vel ikke vært fritatt fra denne HK-avgiften???

Redigert av Audiquattro (see edit history)

Da er vi med andre ord enige om at det ikke i seg selv nødvendigvis er noen ulempe at lønningene utgjør en stor andel av produksjonskostnadene. Det som betyr noe er naturligvis totalkostnadene, ettersom alle kostnader spiller inn på konkurransekraften. I så måte har effektavgiften ingen ting å si, rett og slett fordi det aldri har vært noen kostnad verken for produsenter eller for selgere. Det er en kostnad som kjøperen har vært nødt til å dekke, uavhengig av om han har kjøpt norskprodusert båt eller ikke.

Forøvrig så mener jeg at det vil bli solgt flere båter nå som båter blir billigere. Det har ingen ting å si om båtene er norsproduserte eller ikke, alle båter vil bli billigere. Alle båter med 150 hk vil bli rundt 30 000 kroner billigere og dette vil stimulere til økt salg generelt.

Forøvrig tviler jeg på at det er noe stort problem med prisnedgangen på belånte båter. Hvis du har inngått en avtale med banken om at du får låne penger mot at banken får pant i båten, kan du ikke holdes ansvarlig for at markedsprisen endrer seg som følge av avgiftsendringer eller for den saks skyld andre forhold som påvirker prisen. Hvis du ikke greier å betjene lånet ditt, vil det naturligvis få konsekvenser, med det ville det gjort uansett. Da er nok denne lille avgiften din minste bekymring, ettersom prisen man får ved tvangssalg generelt ligger langt under markedspris. Hvis du betaler ned lånet som avtalt, hvilket du i utgangspunktet burde, har det ingen ting å si.

Forøvrig overdriver du kraftig hvor store verdiendringer denne endringen får. I de aller fleste tilfeller, selger man én båt for så å kjøpe seg en annen. Og for alle som gjør dette uten å gå ned i motorstørrelse, har ikke dette noe som helst å si. Det er heller ikke slik at denne effektavgiften har direkte innvirkning på bruktprisen. Hvis du kunne selge en 10 år gammel båt i fjor med 150 hk for 150 000 kroner, vil ikke denne prisen automatisk synke til 120 000 kroner nå. Eller for å sette det litt på spissen: Denne båten, som 12. mai ble lagt ut for 22 000 kroner, blir ikke gratis nå, og du kan i hvert fall ikke regne med å få 7 000 kroner for å overta båten! Du er altså nødt til å devaluere verdien av effektavgiften over tid.

Redigert av Stradivarius (see edit history)

En av de viktigste faktorene for utflaggingen blir med andre ord reversert.

Dette skjønte jeg ikke siden ulempen ved å produsere i Norge versus i utlandet forblir uendret og alle produsenter som selger båter i Norge har måttet belaste sine kunder med denne avgiften uavhengig av nasjonalitet på eier av produsenten eller hvor båten ble produsert. En produsent såvel som en forhandler lever av kroner og øre og ikke prosent av noe som helst så vidt jeg vet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...