tomzern Startet 15.Mai.2014 Del på Facebook Startet 15.Mai.2014 Hei! Nå er det på tide å dra frem balja igjen, og i den forbindelse skal jeg prøve å fikse et par småting som ikke fungerte optimalt i fjor Sliter med at drevet går veldig tregt opp, men fort ned. Når jeg kjører drevet ned har pumpemotoren lavere, men jevnere turtall enn når jeg kjører drevet opp.. Når drevet er helt nede hører jeg det på at motoren får mer motstand. Når jeg skal heise drevet igjen så er det akkurat som om pumpa spinner i fri luft i noen sekunder før den "tar tak" og begynner å løfte drevet. Drevet går veldig sakte opp og pumpa har mye høyere turtall enn når jeg senker drevet. Det høres også ut som at den "gurgler" i olja så jeg heller jo mot at det er luft i systemet. Jeg åpnet påfyllingslokket på pumpa og etterfylte litt olje. Deretter kjørte jeg drevet opp og ned et par ganger uten at det utgjorde noen forskjell. Bruker ATF-olje nå, men leste i brukermanualen at man skulle bruke samme olje som på motoren. Har søkt litt, men ikke funnet noe konkret svar på dette. Kan det være at ATF-oljen er for tynn som forårsaker disse problemene? Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Kire Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 På min båt overhalte de pumpa. Sitter noen stempel der Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 15.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Hadde du akkurat samme symptomer? Pumpa mi var ny i fjor, og symptomene har vært de samme hele tiden. Kjøpte ny fordi den gamle ikke greide å holde drevet oppe, men kjøpte en billig variant på eBay, så ikke sikkert den er av topp kvalitet. Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
adeneo Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 ATF olje er anbefalt, så hold deg til det du. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 15.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 OK, da gjør jeg det, men har jo fortsatt problemet med at drevet går for sakte opp og det høres ut som pumpa gurgler i olja.. Hører heller ikke at pumpa får noe mer motstand når drevet er på topp, bare når det er på bunn...Noen som vet hva det kan være og hvordan jeg kan løse deT? Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
adeneo Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Den vil jo gå tregere opp enn ned, det er naturlig ettersom det da bygges opp trykk og den løfter drevet. Ned går det av seg selv, og der må det jo egentlig bare holdes igjen litt. Spørsmålet da blir vel hvor mye tregere det bør gå på vei opp i forhold til ned? Dersom det "gurgler i olja" kan det jo høres ut som luft, men det skal jo egentlig lufte seg selv ved å løfte drevet noen ganger slik at det virker rart om det fortsatt skulle være luft i systemet ! Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Hei igjen! Har fortsatt problemer her. Nå er båten på sjøen, og jeg har funnet ut at det ikke drevet ikke går an å trimme oppover i fart. Fungerer bare veldig sakte når båten ligger stille. Har begynt å tenke at det kan være selve pumpa som er problemet. Den er så og si helt ny, men kjøpte en billig ettermarkedpumpe på eBay, så kanskje den rett og slett bare er for dårlig? Får prøve å finne en annen pumpe jeg kan prøve med for å finne ut om det er det da. Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Rexus Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Selv har jeg oppdaget at det ene VP DP-D1-drevet mitt går veldig sakte ned, men normalt raskt opp. Prøvde å dytte drevet ned mens madam'en kjørte knappene i cocpiten, men ingen forskjell. Merket ikke noe til dette i fjor sommer, så noe har skjedd over vinteren. Forsøkte manuelt trykke inn trimsylinderarmene, og da kunne det se ut som det kom litt vann ut av den ene. Men det kan jo ikke ha skjedd mens den stod på land. Så jeg er litt i villrede her. Regner med det blir en tur ned i motorrommet for å sjekke olje, pumpe m.m. Men det kan nesten virke som det er overtrykk i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Hos meg fant jeg ut at jeg hadde byttet om på slangene på pumpa. Den dro drevet ned med enorm kraft, men da jeg skulle heve drevet kunne jeg lett holde det igjen. Skiftet om på ledningene og slangene og nå fungerer alt fint hos meg, selv med den billige kopi-pumpa jeg har. Var ikke klar over at pumpa hadde forskjellig virkning på opp og ned Mulig den ikke skal ha det heller, men nå fungerer det ihvertfall bra her! Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.