Jump to content

Lastebåt går rett i fjellveggen. Skipperen sovnet?


Dreamer

Recommended Posts

Stor sannsynlighet for at han sovnet på vakt, tipper jeg.

Kan skjønne at det kan bli kjedelig og monotont å sitte der på brua time ut og time inn på mindre frakteskip med det jeg antar er lav bemanning og hvor rutiner sikkert ikke er like i fokus som på større skip.

 

Men hvorfor har ikke slike båter et system ala det togførere har hvor de må kvittere på en knapp elns hvert xx minutt for at en alarm ikke skal gå av? Hadde kanskje blitt koblet bort første uka av mange, men da hadde det vært vanskligere å hoste opp unnskyldninger når baugen står plantet i fjellveggen.

 

Synes det er litt for ofte man leser om mindre skip som durer på land eller grunn....

Mvh. SAP

Link to post

Hadde vært "morsomt" å se trynet på vakthavende mannskap når det smalt :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  adeneo skrev On 18.5.2014 at 7.23:

RING POLTI !!!

 

det er godt han ikke fikk panikk og tok frem kameraet, slik at han fikk filmet dette ?

Det fremgår vel at vedkommende er tilknyttet et oppdrettsanlegg som båten sneiet først, så det kan jo være han har filmet en god del i forveien før det klippet vi får se. Han virker jo forsåvidt overrasket over at båten ikke legger om kursen, og så går det opp for ham at det kommer til å smelle. Synes hans reaksjon er helt adekvat i forhold til hvordan det utvikler seg.

Hvem skulle han ellers ringt? Det er vel gjerne politi som er førsteinnstans om det gjelder personskade, ulovlig fremferd eller fare for forurensning.

 

Jeg, som ikke er noe sjømann av yrke, ble forundret over at båten nærmest "spratt" tilbake og ikke smadret skikkelig mot fjellet, men det har kanskje med at den var tom. Godt håntverk av de som beregnet og sveiset baugen ser det jo i det minste ut som :yesnod:

Link to post

De var iallefall snar å bakke ut fra fjæra ifølge den lange filmversjonen http://www.smp.no/nyheter/article9699729.ece

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  Honduras skrev On 18.5.2014 at 13.21:

Det fremgår vel at vedkommende er tilknyttet et oppdrettsanlegg som båten sneiet først, så det kan jo være han har filmet en god del i forveien før det klippet vi får se.

 

Det får man da ikke håpe, dersom han står på et oppdrettsanlegg og har filmet en god stund, så burde vel vedkommende heller ha funnet frem VHF'en de helt sikkert har på oppdrettsanlegget for å forsøke å kontakte skipet.

 

Det er vel forsåvidt greit at man ringer politiet, men fyren får jo helt panikk når det er tre meter igjen til fjellet, og den skuta der stopper ikke akkurat på noen meter, så det var vel innlysende hvem vei det gikk.

 

Uansett, jeg synes det var festlig at han begynte å filme det hele med telefonen i stedet for å forsøke og ringe noen som kunne fått kontakt med skipet eller noe slikt, og når skipet så å si står i fjellet så er det "Ring polti", hva med å ringe noen litt før i stedet for å filme, dersom skipet tidligere tok med seg en fortøyning til oppdrettsanlegget ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

hvor mye rekker man å ringe på under et minutt da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er bare sånn tidene er blitt. Folk filmer i stedet for å hjelpe/gripe inn. Har selv vært førstemann på stedet etter ei stygg utforkjøring der jeg opplevde at de jeg trodde stoppet for å hjelpe meg bare slakket ned for å filme før de kjørte videre.

 

Hvorvidt Kjellen kunne gjort noe annet enn hva han enn gjorde er vanskelig å si.

Link to post

Det er da mye verdi i å feste dette på film? En kan se at motorene går på full dur flere sekunder etter sammenstøt, at han kjører i revers etter 5 sekunders tid. Viste heller ingen tegn til å sakke ned før sammenstøtet. Alt dette forteller en del som blir vanskelig å bestride. I og med at det er flere til stede så er det vel neppe mye hjelp i at ALLE ringer politiet? Skjønner i grunnen ikke hva folk lar seg irritere over.

Link to post

Her hadde bare en VHF i umiddelbar nærhet hatt noen misjon. Å ringe til politiet, forklare situasjonen, få dem til å finne ut hvilket skip det er, for så å finne eventuelt telefonnummer og ringe skipet hadde tatt langt mer enn ett minutt!

 

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
  Folk I Båt skrev On 18.5.2014 at 16.39:

Det er bare sånn tidene er blitt. Folk filmer i stedet for å hjelpe/gripe inn.

 

Det var vel i grunn det som var mitt poeng også, og igjen så forstår jeg at man sannsynligvis ikke hadde klart å avverge dette, men han har vel hatt noe tid på seg dersom skipet først har holdt på å kjøre ned oppdrettsanlegget for så å fortsette rett mot fjellveggen.

 

Jeg håper at dersom det var meg selv som sto på land så ville mine første tanker vært å finne ut hvordan jeg kunne kontaktet skipet, har vi VHF, har vi en båt vi kan kjøre ut med, det kan jo være at noen har et illebefinnende, hvem skal man ringe osv. og så kanskje begynt og ta noen telefoner for å finne ut av dette, og ikke umiddelbart tenke "dette går til helvete, ta frem kameraet" !

 

Så når skuta går rett i fjellet, så fortsetter han å filme og roper "Ring Polti", og det første som slo meg var hvorfor han ikke tok telefonen han hadde i hånden og ringte politiet når han forsto at det gikk helvete, som burde ha vært en stund før det smalt, i stedet for å bare fortsette å filme, men det er sikkert bare jeg som er slik, det virker som de fleste synes det var viktigere å filme, så hadde man i det minste bevis for skipperens dumskap.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

det var jo minst 2 mann der og han ba jo den andre ringe polti da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...