Dreamer Startet 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2014 http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/05/17/her-kjorer-skipet-rett-i-fjellet Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 Hvilke konsekvenser kan dette få for den ansvarlige, mon tro? Det var jamen bra han kjørte båten i en fjellvegg! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 Stor sannsynlighet for at han sovnet på vakt, tipper jeg. Kan skjønne at det kan bli kjedelig og monotont å sitte der på brua time ut og time inn på mindre frakteskip med det jeg antar er lav bemanning og hvor rutiner sikkert ikke er like i fokus som på større skip. Men hvorfor har ikke slike båter et system ala det togførere har hvor de må kvittere på en knapp elns hvert xx minutt for at en alarm ikke skal gå av? Hadde kanskje blitt koblet bort første uka av mange, men da hadde det vært vanskligere å hoste opp unnskyldninger når baugen står plantet i fjellveggen. Synes det er litt for ofte man leser om mindre skip som durer på land eller grunn.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Teerex Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 Hadde vært "morsomt" å se trynet på vakthavende mannskap når det smalt Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mons Olav Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 Ja hehe... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Fru Jacobsen Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Han skal ha en brovaktsalarm Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mons Olav Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Brovakten sovnet. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Dreamer Svart 18.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Det har vært forsøk med forskjellige brovaktalarmer, blant annet bevegelsessensorer. Det har ikke vært den store suksessen. Båten på filmen har radaren i gang, og kunne selvsagt lagt inn alarm der. Men slike ting blir nok for tungvint å oppdatere i trange farvann. Og ingen planlegger vel å sovne .. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 (redigert) RING POLTI !!! det er godt han ikke fikk panikk og tok frem kameraet, slik at han fikk filmet dette ? Redigert 18.Mai.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Dreamer skrev On 18.5.2014 at 7.20: Det har vært forsøk med forskjellige brovaktalarmer, blant annet bevegelsessensorer. Det har ikke vært den store suksessen. Alle skip over 300 tonn skal ha brovaktalarm når de går på autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 adeneo skrev On 18.5.2014 at 7.23: RING POLTI !!! det er godt han ikke fikk panikk og tok frem kameraet, slik at han fikk filmet dette ? Det fremgår vel at vedkommende er tilknyttet et oppdrettsanlegg som båten sneiet først, så det kan jo være han har filmet en god del i forveien før det klippet vi får se. Han virker jo forsåvidt overrasket over at båten ikke legger om kursen, og så går det opp for ham at det kommer til å smelle. Synes hans reaksjon er helt adekvat i forhold til hvordan det utvikler seg. Hvem skulle han ellers ringt? Det er vel gjerne politi som er førsteinnstans om det gjelder personskade, ulovlig fremferd eller fare for forurensning. Jeg, som ikke er noe sjømann av yrke, ble forundret over at båten nærmest "spratt" tilbake og ikke smadret skikkelig mot fjellet, men det har kanskje med at den var tom. Godt håntverk av de som beregnet og sveiset baugen ser det jo i det minste ut som Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Gunga Din Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 ett par burker sparkel o litt bunnstoff ! Foto: SMP-tipser http://www.smp.no/nyheter/article9699729.ece Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Teerex Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 (redigert) De var iallefall snar å bakke ut fra fjæra ifølge den lange filmversjonen http://www.smp.no/nyheter/article9699729.ece Redigert 18.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
adeneo Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 (redigert) Honduras skrev On 18.5.2014 at 13.21: Det fremgår vel at vedkommende er tilknyttet et oppdrettsanlegg som båten sneiet først, så det kan jo være han har filmet en god del i forveien før det klippet vi får se. Det får man da ikke håpe, dersom han står på et oppdrettsanlegg og har filmet en god stund, så burde vel vedkommende heller ha funnet frem VHF'en de helt sikkert har på oppdrettsanlegget for å forsøke å kontakte skipet. Det er vel forsåvidt greit at man ringer politiet, men fyren får jo helt panikk når det er tre meter igjen til fjellet, og den skuta der stopper ikke akkurat på noen meter, så det var vel innlysende hvem vei det gikk. Uansett, jeg synes det var festlig at han begynte å filme det hele med telefonen i stedet for å forsøke og ringe noen som kunne fått kontakt med skipet eller noe slikt, og når skipet så å si står i fjellet så er det "Ring polti", hva med å ringe noen litt før i stedet for å filme, dersom skipet tidligere tok med seg en fortøyning til oppdrettsanlegget ? Redigert 18.Mai.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 hvor mye rekker man å ringe på under et minutt da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
adeneo Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Poenget var vel ikke at man rekker så mye, heller ikke at det er særlig sannsynlig at man hadde fått kontakt med skuta, men at den første tanken er å bruke telefonen til å filme det hele med i stedet for å gjøre et forsøke på å avverge. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Bevismatriel er godt å ha. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
superman Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Ja, ser ikke helt hva en kan gjøre fra land når en har et lite minutt på seg. De var jo tydeligvis flere som så på. Kan umulig være spesielt festlig å være han som sitter og dupper av... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Hadde han brukt tiden til å ringe politiet som ikke kunne ha gjort noen verdens ting så hadde vi ikke i dag kunnet "glede" oss over denne filmsnutten han klokelig valgte å ta opp i stedet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Folk I Båt Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Det er bare sånn tidene er blitt. Folk filmer i stedet for å hjelpe/gripe inn. Har selv vært førstemann på stedet etter ei stygg utforkjøring der jeg opplevde at de jeg trodde stoppet for å hjelpe meg bare slakket ned for å filme før de kjørte videre. Hvorvidt Kjellen kunne gjort noe annet enn hva han enn gjorde er vanskelig å si. Sitér dette innlegget Link to post
superman Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Det er da mye verdi i å feste dette på film? En kan se at motorene går på full dur flere sekunder etter sammenstøt, at han kjører i revers etter 5 sekunders tid. Viste heller ingen tegn til å sakke ned før sammenstøtet. Alt dette forteller en del som blir vanskelig å bestride. I og med at det er flere til stede så er det vel neppe mye hjelp i at ALLE ringer politiet? Skjønner i grunnen ikke hva folk lar seg irritere over. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 (redigert) Her hadde bare en VHF i umiddelbar nærhet hatt noen misjon. Å ringe til politiet, forklare situasjonen, få dem til å finne ut hvilket skip det er, for så å finne eventuelt telefonnummer og ringe skipet hadde tatt langt mer enn ett minutt! Sent fra min C6603 via Tapatalk Redigert 18.Mai.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
adeneo Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 (redigert) Folk I Båt skrev On 18.5.2014 at 16.39: Det er bare sånn tidene er blitt. Folk filmer i stedet for å hjelpe/gripe inn. Det var vel i grunn det som var mitt poeng også, og igjen så forstår jeg at man sannsynligvis ikke hadde klart å avverge dette, men han har vel hatt noe tid på seg dersom skipet først har holdt på å kjøre ned oppdrettsanlegget for så å fortsette rett mot fjellveggen. Jeg håper at dersom det var meg selv som sto på land så ville mine første tanker vært å finne ut hvordan jeg kunne kontaktet skipet, har vi VHF, har vi en båt vi kan kjøre ut med, det kan jo være at noen har et illebefinnende, hvem skal man ringe osv. og så kanskje begynt og ta noen telefoner for å finne ut av dette, og ikke umiddelbart tenke "dette går til helvete, ta frem kameraet" ! Så når skuta går rett i fjellet, så fortsetter han å filme og roper "Ring Polti", og det første som slo meg var hvorfor han ikke tok telefonen han hadde i hånden og ringte politiet når han forsto at det gikk helvete, som burde ha vært en stund før det smalt, i stedet for å bare fortsette å filme, men det er sikkert bare jeg som er slik, det virker som de fleste synes det var viktigere å filme, så hadde man i det minste bevis for skipperens dumskap. Redigert 18.Mai.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 det var jo minst 2 mann der og han ba jo den andre ringe polti da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mons Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 .jeg synes ikke han kunne gjort stort, men som bevis for hvilken båt som rev av fortøyningen til anlegget, og hvis båten hadde gått ned - dokumentasjon på hendelsesforløpet og om man skulle lete inne eller ute etter evt savnede ville en slik film ha vært svært viktig. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.