Jump to content

Brannfaren


Ragnar B

Recommended Posts

Er aluminium mindre brannfarlig en glassfiber ? Eg var borti campingvogn-brann ein gong, og der var det bare ein beta aluminium på størrelse med ein isboks igjen. Og du verden så det brann.

Men aluminium holder kanskje litt lenger ved feks brann i maskin, før skroget tar fyr ?

Vel, i en campingvogn så er det treverk under den syltynne aluplaten som dekker, og min erfaring er at treverk brenner ..På min som riktignok er fra tidlig 2000 tall, så er det en ganske tykk finerplate (rundt 20mm) i hele taket, sjekket dette da jeg monterte parabolantennen.. I tillegg så er hele innredningen i treverk og plast, og det brenner nok også vil jeg tro..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Flammehemmede eller ikke-brennbart (iht. IMO).

 

Jepp. De generelle kravene er at den skal tåle å være omsluttet av flammer i 8 minutter. Så det lar seg gjøre å lage en båt som gir brukeren tid til å områ seg. For eksempel vil et maskinrom bygget i Divinycell gi deg de ekstra minuttene som trenges dersom brannen oppstår der. Det er interessant å merke seg at finer som kjernemateriale ikke er tillatt.

Men man er ikke interessert i å bruke penger på sikkerhet i fritidsbåter.

Det er samme historien som ved vanninntrenging. Det er ikke mulig å kontrollere den. Får du en brann er det ikke muligheter til å kontrollere den.

Sikkerheten i frtidsbåter er helt på trynet.

Link to post

Du har stort sett rett i det Mulligan. Om man leser gjennom spec.'en fra Sjøfartsdirektoratet, vil man nok finne en del forskjeller. Hulda er for en del bygget med tanke på denne spec.'en, men en del er problematisk å forene med en lystbåt. Noen få plasser er vel Hulda et hakk bedre.

 

Og selv en sjark som tar fyr, brenner vel stort sett opp.

Link to post

Nordisk Båtstandard ble lagt til grunn før vi fikk den idiotiske CE ordningen.

Var ikke fullt så omfattende og ble kalt Nordisk Småbåtstandard. Vi hadde båter med en viss grad av sikkerhet.

 

Joda, sjarken brenner opp den også. Men ikke fullt så fort. Du får tid til å områ deg.

Link to post

Er det noen som vet, eller har hørt noen seriøse rykter, om hva som forårsaket brannen i Windyen utenfor Borøya i Bærum ?

 

Siden jeg har en slik selv, er jeg godt over gjennomsnittelig interessert i hva som får en slik båt til å ta fyr.

Link to post

Feil ved det elektriske anlegget er som nevnt over sikkert vel så vanlig årsak som brann i motor. Mye hobbyarbeid, og jeg har vel selv mine svin på skogen, har ikke vært så oppmerksom f.eks. på viktigheten av gode koblinger.

 

Jeg er over gjennomsnitts interessert, og har skrevet ned noen tanker på båtwiki: http://www.baatwiki.no/wiki/Brann

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Hva med lykten min som tente etter å ha ligget urørt i hylla i en uke:

https://baatplassen.no/i/topic/24089-brann-i-oppladbar-lykt/

 

Her er brannårsak bl.a. 12v kaffetrakter, rødspritsøl og nødraketter:

https://baatplassen.no/i/topic/1828-brann-i-baat/

 

Lensepumper er heller ikke helt uskyldige:

/https://baatplassen.no/i/topic/21674-brent-lensepumpe-rule-500-automatic/

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post

Eksplosive branner kommer vel oftest av drivstoff/gass selv om det finnes mange elektriske eventualiteter mht annen langsommere antennelse.

 

I baggasjerommet på båten min er det en original innebygget alarm for gass, brann/termisk og vanninntrengning samt at jeg har 3X sikret brannslukker i motor/bagasjerommet: Manuell/Elektrisk fra begge styreposisjoner. Hvis disse feiler er det lunte på selve brannslukkeren i motorrommet og feiler den går hele greia av på høy temp. Dette burde vært standard på alle båter etter min mening og ville vel hindret en del av de typiske båtbrannene.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...