Sydvesten Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Ansvar er en ting, men hvem sitter med problemene? Selv ønsker jeg å redusere faren for egne problemer.. Derfor klare avtaler... skrevet ned. Selv om verkstedet har ansvar, så er det ikke sikkert de erkjenner dette og saken må innom retten.. Om de aksepterer dette, så er det ikke sikkert at de prioriterer å utbedre dette først.. Det kan tenkes at betalende kunder rykker foran i køen.. Ring gjerne eller møt opp personlig og gjør en avtale om hva som skal gjøres, følg opp med en epost som beskriver hva en er enig om, formuler denne slik at mottager må respondere om han/hun er uenig med innholdet.. Brukes epost, så sørg for kvittering på at den er mottatt . Redigert 19.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Whiskey Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Ok, men hva bør man gjøre i slike saker? Jeg tipper glassfiberskaden er fikset på noen kvelder med litt støp og sparkling, hva en fagmann vil ta er ikke godt å si, men i alle fall mindre enn å hyre en advokat og gå til sak. Så er det så enkelt at verksteder trygt kan nekte skyld i slike saker uten å frykte annet enn å miste en kunde? Baltic-pappa Link to post
glalaks Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Du kan jo kontakte dem å gjøre det klart at full offentliggjøring av firmanavn vil komme om de ikke ordner opp. De fleste verksteder vil helst unngå dårlig omtale. Du kan også gjerne henvise til lovverket og vise at de har et ansvar og at du tenker å ta saken videre. Om de oppfatter deg som at du har litt peiling på jus og lover så kanskje de ordner opp. Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
finnmarken Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Så er det så enkelt at verksteder trygt kan nekte skyld i slike saker uten å frykte annet enn å miste en kunde? Ja, i praksis så kan vel verksteder bare nekte. Som du sier så går ikke folk til sak i slike mindre saker. Evt så kan du gjøre som glalaks foreslår. Link to post
Skipper Worse Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Alt dette om lister er egentlig irrelevant da et verksted uansett ikke kan bruke en slik liste til å ekskludere eller ikke påta seg arbeid som er nødvendig. Både veiledningsplikten og kravet til fagmessig utførelse er ufravikelig, og det er gode grunner til at det er slik -- forbrukeren skal ikke stilles i en situasjon der hans uvitenhet, uforstand eller imbecilitet fører til at han får en undermåls ytelse. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
tobixen Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 (redigert) Ok, men hva bør man gjøre i slike saker? Jeg tipper glassfiberskaden er fikset på noen kvelder med litt støp og sparkling, hva en fagmann vil ta er ikke godt å si, men i alle fall mindre enn å hyre en advokat og gå til sak. Det bør ikke være nødvendig å hyre inn advokat i et slikt tilfelle; klage til forliksråd bør være tilstrekkelig. Sekretær hos forliksrådet kan gratis bistå med akkurat tilstrekkelig rådgivning til at "hvem som helst" kan levere forliksklage. Forliksklagen må vel inneholde et eksakt beløp som du krever motpart for; jeg skulle tro at det finnes nok av firmaer som kan gi et prisanslag eller et konkret tilbud på utbedring av skaden. Behandling i forliksrådet koster kroner 750 (?), men frem til saken har vært i innledende behandling i forliksrådet kan klagen trekkes uten at det løper kostnader (jeg hadde en case mot en tidligere arbeidsgiver - de fikk endelig og antageligvis helt tilfeldigvis ut fingeren og fikk betalt ut resten av lønna samme dag som saken skulle sees på av forliksrådet, så dette vet jeg av erfaring). Dersom man vinner saken så kan man jo kreve rettsgebyret fra motpart. Den totale kostnaden i et slikt tilfelle er da utelukkende egen tid brukt på å hente inn et prisanslag på reperasjonen, på å skrible forliksklage og få den levert/sendt, egen tid brukt på å møte opp i forliksrådet ved endelig behandling, risikoen for at forliksrådet ikke vil gi deg medhold, risikoen for at man gir etter for press i forliksrådet og går med på et dårlig forlik, samt nerver og irritasjon mens man venter på at saken skal behandles. Hmtja. Kanskje like greit å bare ta kostnaden selv uten å involvere rettssystemet. Redigert 20.Mai.2014 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 forbrukeren skal ikke stilles i en situasjon der hans uvitenhet, uforstand eller imbecilitet fører til at han får en undermåls ytelse. Akkurat, særlig dette med 'imbicilitet' er noe jeg kjenner igjen fra en del kunder den gangen jeg var ansatt i båtbransjen :-) Det er forbausende mange som ikke har det minste begrep om hva som foregår etter at de har levert fra seg båtnøkkelen om høsten og henter den igjen om våren. Det eneste de er klar over, er at båten ligger fortøyd på samme plassen. Og de forventer at den er blank i lakken og at motoren går problemfritt gjennom sesongen. Vi hadde til og med eksterne kunder som kom og fortøyde båten i vårt anlegg på en lørdag, utenom arbeidstid. Var rundt på tomta og fant noen rester av blått presenningtau for å binde fast med. Båten slet seg mellom da og mandag morgen og fikk skade. Vi fikk kjeft 'for at vi lot det skje'. Dette er naturligvis ytterpunktet. Men beskriver hvor lite peiling noen har. Og naturligvis, helt off topic :-) Link to post
Sydvesten Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Alt dette om lister er egentlig irrelevant da et verksted uansett ikke kan bruke en slik liste til å ekskludere eller ikke påta seg arbeid som er nødvendig. Listen er nok ment som en forklaring for hva som er omfattet av den avtalte pris på den definerte jobben.. Det er ingen som ikke avgrenser hva som er omfattet av den avtalte pris.. gjør man ikke det i næringsøyemed så er jeg redd veien til skifteretten er kort.. Gir man en fastpris på ett oppdrag, vel da er jobben krystallklart definert (eller bør være om man som firma skal unngå ubehageligheter)... Alle tillegg/endringer behandles som VO (endringsordre) og VOR( forespørsel om endringsordre) til den avtalte kontrakten.. "Jeg som firma" skal ha betalt for ekstra arbeid som ikke er omfattet av fastprisen, og "jeg som kunde" skal selvfølgelig betale for det som tilkommer av ekstraarbeid som ikke er avtalt .. Oppdages mer enn det som er avtalt, så sender bedriften en VO til kunden og ber om aksept for jobben.. Ønsker kunden mer gjort en det han/hun først avtalte, så sender kunden er VOR til firma, som svarer med VO med kost og tid.. Enkelt og sikkert system.. En kan fint lage en shoppingliste for vinteropplag, der krysser kunden av for det han/hun ønsker skal utføres med båten.. Videre er det greit at en går en runde og merker av skader og defekter på farkosten når den ankommer, dette dokumenterer man med bilder og signeres av begge parter.. Det er viktig for firma og sikre seg mot mindre begavede kunder, og for kunder og beskytte seg mot mindre begavede verksteder... Derfor er det viktig at det kjøres et ryddig løp hele veien.. Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn