Jump to content

Propell for god drivstofføkonomi


Torbjoern

Recommended Posts

Hei,

Har en Askeladden 615 med Mercury Optimax 135HK bakpå. På motoren har jeg montert en Mercury Laser 2, 19" propell som skal være godt egnet for å oppnå god toppfart. Jeg er imidlertid på jakt etter en propell som gir god drivstofføkonomi, altså som holder masjfarten på et lavest mulig turtall, fremfor raskest mulig fremdrift.

Noen som har noen meninger om hvilken propelltype jeg eventuelt bør bytte inn i? Vil jeg i særlig grad merke dette på drivstofforbruket, eller blir det bare "peanuts"?

Redigert av Torbjoern (see edit history)
Link to post

Her tror jeg du må spesifisere noe mer.. Hva er marsjfart?.. Videre så er ikke noen automatikk at det er ved lavest mulig turtall som du vil opprettholde marsfarten som er den som gir lavest forbruk.. Det som er viktig er du har en propell som gir deg marsjfarten ved det turtallet som gir lavest mulig spesifikk bensinforbruk..

 

Denne grafen viser en Optimax 150, men tre forskjellige propeller.. Strengt tatt så tror jeg ikke du vil oppleve noen revolusjon med tanke på forbruk ved marsj.. Spørsmålet er vel om du noen ganger vil klare å nedbetale en ny propell bare på bakgrunn av eventuelt "spart" bensinforbruk.. Jeg tror at om du skal holde marsjfart, så vil båten din kreve den samme mengde energi uansett hvilken propell du har på, så om du marsjer i det turtallsområdet der din motor jobber optimalt, så er det ikke noe å hente

bilde

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Med så lite informasjon blir det litt å slenge frem påstander. Men som 3 blads er ikke LaserII noen dårlig allroundpropell og den bør passe din båt bra. Den er liten i diameter så den er litt svak på marsfart. Enertia er en nyere design enn LaserII med større diameter og bladareal som passer omtrent samme type båt og med noe bedre marsfart uten å miste noe særlig fart på max. Men den løfter ikke baugen så mye.

 

Å gå "tilbake" til en 4bl alu som teerex foreslår fra en LaserII ville jeg ikke anbefale.

Link to post

Norske Mercuryforhandlere kan skaffe Spitfire 4-blads til stormotorene i løpet av juni, og samme pris som fra Ebay faktisk. Altså ca kr 1900,- max.

Litt av fordelen med 4-blads er jo at den holder farten lengre ned i turtallsområdet.

Men om den overgår akkurat trådstarters stålpropell kan jeg jo ikke garantere siden jeg ikke har førstehåndskunnskap.

 

Får testet min Spitfire 19" (til medium motor) til helga så får jeg se om den er en brukbar erstatning for min 4-blads stål som er litt for tungdreven med last i båten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

Fikk prøvd Spitfire 4-blads alu 12,5x19", og er mere enn fornøyd. Helt optimalt i alle henseende på min båt.

Synd jeg brukte så mye penger på div. stålpropeller tidligere, men gjort er gjort :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...