Torbjoern Startet 19.Mai.2014 Del på Facebook Startet 19.Mai.2014 (redigert) Hei, Har en Askeladden 615 med Mercury Optimax 135HK bakpå. På motoren har jeg montert en Mercury Laser 2, 19" propell som skal være godt egnet for å oppnå god toppfart. Jeg er imidlertid på jakt etter en propell som gir god drivstofføkonomi, altså som holder masjfarten på et lavest mulig turtall, fremfor raskest mulig fremdrift. Noen som har noen meninger om hvilken propelltype jeg eventuelt bør bytte inn i? Vil jeg i særlig grad merke dette på drivstofforbruket, eller blir det bare "peanuts"? Redigert 19.Mai.2014 av Torbjoern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 (redigert) Her tror jeg du må spesifisere noe mer.. Hva er marsjfart?.. Videre så er ikke noen automatikk at det er ved lavest mulig turtall som du vil opprettholde marsfarten som er den som gir lavest forbruk.. Det som er viktig er du har en propell som gir deg marsjfarten ved det turtallet som gir lavest mulig spesifikk bensinforbruk.. Denne grafen viser en Optimax 150, men tre forskjellige propeller.. Strengt tatt så tror jeg ikke du vil oppleve noen revolusjon med tanke på forbruk ved marsj.. Spørsmålet er vel om du noen ganger vil klare å nedbetale en ny propell bare på bakgrunn av eventuelt "spart" bensinforbruk.. Jeg tror at om du skal holde marsjfart, så vil båten din kreve den samme mengde energi uansett hvilken propell du har på, så om du marsjer i det turtallsområdet der din motor jobber optimalt, så er det ikke noe å hente Redigert 19.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
glalaks Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Tror du skal kjøre mange mange timer for å spare inn kostnaden med en ny propell, men er så klart morro å prøve mye ting;) Vil tro en 4 blad stål er noe du burde prøve. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Et alternativ http://www.ebay.com/itm/OEM-Mercury-Marine-Spitfire-4-Blade-Aluminum-Prop-14-x-19-Propeller-48-8M0084495-/141286270013?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item20e551643d Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Med så lite informasjon blir det litt å slenge frem påstander. Men som 3 blads er ikke LaserII noen dårlig allroundpropell og den bør passe din båt bra. Den er liten i diameter så den er litt svak på marsfart. Enertia er en nyere design enn LaserII med større diameter og bladareal som passer omtrent samme type båt og med noe bedre marsfart uten å miste noe særlig fart på max. Men den løfter ikke baugen så mye. Å gå "tilbake" til en 4bl alu som teerex foreslår fra en LaserII ville jeg ikke anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Norske Mercuryforhandlere kan skaffe Spitfire 4-blads til stormotorene i løpet av juni, og samme pris som fra Ebay faktisk. Altså ca kr 1900,- max. Litt av fordelen med 4-blads er jo at den holder farten lengre ned i turtallsområdet. Men om den overgår akkurat trådstarters stålpropell kan jeg jo ikke garantere siden jeg ikke har førstehåndskunnskap. Får testet min Spitfire 19" (til medium motor) til helga så får jeg se om den er en brukbar erstatning for min 4-blads stål som er litt for tungdreven med last i båten. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dobba Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Helt annen type/klasse båt og motor, men jeg bytta fra 3 blad alu til 4 blad stål. Bruker merkbart mindre bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 (redigert) Fikk prøvd Spitfire 4-blads alu 12,5x19", og er mere enn fornøyd. Helt optimalt i alle henseende på min båt. Synd jeg brukte så mye penger på div. stålpropeller tidligere, men gjort er gjort Redigert 1.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.