Jump to content

5 knop i hele Bærum fra neste år

oslofjord

Recommended Posts

Så det er ikke farten, men bølgene som er problemet...? Da burde jo ikke en 10 fots RIB med 20 hk bakpå heller rammes av denne begrensningen?

Kan de ikke forby vind istedet? Det lager langt mer bølger enn båter...

Hvis det er farten som er for stor og at det er farten som farlig, så skulle jeg gjerne sett noen statistikk for ulykker i dette farvannet ifht det.

Er enig med overstående taler her. Synes folk stort sett er flinke til å ta hensyn. Mulig det er værst i renna inn fra nordsiden av middagsbukta til Sandvika der det er trange passasjer og stor trafikk. Men på Askersiden føler jeg ikke at det er store problemer. Men nå er jo alt hakket bedre ute i bygda i Asker enn i bykommunen Bærum...

Kk

Jeg farter mye omkring i Bærumsskjærgården og har ganske blandet erfaring med store og små hekksjøgeneraler.

Bakgrunnen for er fem-knopsvedtak i Bærum er lagt av idioter som ikke er i stand til å overholde gjeldende fartsbestemmelser og politiets manglende og nedprioriterte kontrollkapasitet på sjøen. Det gir grunnlag for en enkel regel som for mange virker unødig. Det er veldig synd at dette ble resultatet, men det er forståelig.

Så det er ikke farten, men bølgene som er problemet...? Da burde jo ikke en 10 fots RIB med 20 hk bakpå heller rammes av denne begrensningen?

Kan de ikke forby vind istedet? Det lager langt mer bølger enn båter...

Hvis det er farten som er for stor og at det er farten som farlig, så skulle jeg gjerne sett noen statistikk for ulykker i dette farvannet ifht det.

Er enig med overstående taler her. Synes folk stort sett er flinke til å ta hensyn. Mulig det er værst i renna inn fra nordsiden av middagsbukta til Sandvika der det er trange passasjer og stor trafikk. Men på Askersiden føler jeg ikke at det er store problemer. Men nå er jo alt hakket bedre ute i bygda i Asker enn i bykommunen Bærum...

Kk

Jeg har hverken problemer med RIBer eller vind, jeg. Som jeg har skrevet, ser jeg helst at 150-metersgrensen opprettholdes og at det er fri fart utenfor den (minus Leangbukta).

Men bølger blir brukt som en, av flere, begrunnelser for forslaget fra han som har skrevet den politiske saken. Kollisjonsfare er selvfølgelig et annet argument, selv om jeg ikke kommenterte det. Og jeg er enig med deg i det andre du skriver, jeg synes også folk stort sett kjører pent.

Som de fleste har nevnt har der vært 15 kn siden tidens morgen :giggle:

Personlig har det ikke en betydning, topppakningen er gåen på den ene, kommer ikke opp i plan :giggle: En får bare kose seg med de knop en kan klare + naturligvis skibåten :lol: (den kan gjemmes under cb dekket) :giggle: Bøtene er heller ikke så store at de ikke kan leves med frem til neste statsbudsjett :lol:

Det viktigste er vel hekkbølger :lol::lol::lol:

I mitt neste liv skal jeg ha rullebåt (snekke) eller pinnebåt (seil) :giggle:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Trist det blir slike diktatur på sjøen. Men det er nok en sjølvpåført konsekvens, på linje med fartsdumper i tettbebygd strøk.

Tror nok dessverre at du har helt rett i det. Det viser seg vel at et flertall av de som ikke overholder/respekterer f.eks 30 km/t i boligstrøk er strøkets egne beboere og gjerne stressa småbarnsforeldre som er litt på etterskudd, skal levere/hente i barnehagen, rekke et viktig møte i byen osv Og da blir det fartshumper med bare noen hundre meters avstand!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg liker kardemommeloven på sjøen.

Ta hensyn og aldri være til bryderi og ubehag for andre.

Jeg kommer til å bli lovbryter der jeg tusler omtrent bølgeløst over Veritasbassenget i 6,5 knop.

Det er problemet med en idiotisk lov som denne at det kommer til å bli tusenvis av lovbrytere hver dag, hvorav noen ytterst få er til plage og ubehag for andre.

De få plageåndene har vært der i all tid, er der nå og kommer til å være der i fremtiden også. Og samtelige kunne vært tatt med regelverket som har vært i A og B så lenge jeg har levd om politiet hadde giddet å være litt mer ute når det er mye folk på sjøen.

Mvh. SAP

Jeg kjøpte nettopp båt for å fiske etter sjøørret. Fikk nettopp båtplass i Sandvika, men må utenfor ostøya for å unngå fredningssonen for sjøørret. Med 5knop i hele bærumsbassenget blir det ikke mulig å ta korte fisketurer etter sjøørreten.... :(

Jeg håper Asker tar til fornuften og IKKE følger etter i "kjølvannet" til Bærum. Personlig synes jeg 5 knop innenfor 150 meter og i Leangbukta er bra, men kanskje fri fart utenfor dette. Mange med meg inkludert legger seg gjerne i 20 knop ut Holmenfjorden i dag, fordi båten lager mye mindre bølger i 20 knop enn i 15 knop. Kunne gjerne sett at jeg ikke må være lovbryter for å gjøre dette.

Sorry, men det hjelper ikke med 5 knops grense for å unngå utvasking/oppriving av sjøgress etc. I det området jeg holder til finnes det ikke sjøgress igjen. Det er 5 knops grense på stedet. Skal sies at MANGE ligger i gravefart (7-10 knop). Sjansen for å bli bøtelagt for å ligge i 7-10 knop i en 5 knops sone er minimal. Ergo gir folk blanke i fartsgrensen. Hvem tenker vel på vegetasjonen under vann når man er ute med båten?

Redigert av Audiquattro (see edit history)

Bra av Bærum kommune. Ligger mye på Borøya med ungene og det er ikke tall på de idiotene som komme i "bare" 15knops fart forbi. Sett båter slå i fjellet og folk dette i vannet. Dette skjer hele tiden på en godværsdag så dette forbudet er rett og slett kjærkomment velkommen!!!

Hvis man setter seg i campingstolen i grøfta på E18 kan man ikke klage over over at det er bilstøy der... ;-)

Spøk til side. Det er vel noe trangere i leden ut fra Sandvika. Mulig 5 knop er fornuftig der, men i Holmenfjorden og mellom konglungen og Bjerkøya er det idioti med en slik lav fartsgrense. Håper Asker kommune lar fornuften seire.

Kk

I tilfelle noen i diskusjonen har glemt et premiss for diskusjonen;

I Kystverkets forskrifter er ikke lenger 15 knop tatt med som fartsgrense. Den må være enten 3, 5, 8 eller 30 knop.

Skulle vært "No wake sone". Det er til tider båter som graver opp enormt mye sjø der. Små båter graver opp en del sjø ved 8 knop, så 5 knop er rimelig. En 40 foter som går 7 knop uten bølger kan umulig politiet prioritere. Skulle gjerne ha tillatt små planende båter i 30 knop, men store planende båter er vel grunn til at restriksjon kom. Trist at noen ikke bruker sunn fornuft og gir politikere mulighet til denne type påfunn.

Hvis du i USA kjører i 30 knop med en liten planende båt i en "No wake zone" så kan jeg nærmest garantere deg at du vil se politiet reagere! Forøvrig fortsatt tilhenger av "No wake zone" etter å ha sett hvor bra det fungerer i praksis i nettopp USA!

Hva slags utstyr bruker politiet for å måle hastighet på andre båter? Og hva slags krav har vi som båteiere til hastighetsmåling? På min båt er det en logg som er en liten propell som går saktere og saktere gjennom sesongen. Kan ikke tenke meg at den var særlig nøyaktig selv når den var ny.

Og hva skal jeg gjøre som har tomgangsfart som er over fem knop? Holde meg unna Bærum?

Øivind

Du gjør som du sikkert allerede gjør. Bruker sunn fornuft og viser hensyn. Det skal iallefall jeg gjøre. Selv om det gjør meg kriminell.

Er ikke så glad i å bryte lover selv om de er resultatet av dårlig håndverk.

Men det frister ikke å begynne å kjøre med bare den ene motoren i gang heller.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Kommer ikke til å bli noe problem i praksis Oivindg.

De jeg kjenner til som fører politibåten i A og B er fornuftige karer.

Har tro på at grisekjørere og hekksjøgeneraler blir prioritert bytte...

Jeg kjører til tider en båt som gjør 7,5 knop på tomgang med begge motorer inne, men pga lang vannlinje trekker den opp mindre sjø enn en GH 11 i 5 knop. Er ikke redd for å bli huket inn med den, men på steder som i middagsbukta i høysessong blir det vekselvis innkobling med motorene slik de fleste gjør.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Dette er egentlig bare latterlig. Fortsett som dere gjør - og som er nevnt over: Bruk sunn fornuft og tilpass farten for å ta hensyn og ikke lag bølger der det ikke skal være bølger. Politiet er like oppgitt som oss andre over meningsløse regler iverksatt av "handlekraftige" politikere. Noen steder er de mer ivrige enn andre, men det er også noe du kan ta hensyn til som kaptein.

Som en liten digresjon, som en gjennomsnittlig bilfører, har jeg sett politiet for første gang i år i fronten av 17. mai barnetoget i Drammen. Utrolig at de har råd til en skikkelig båt i Oslofjorden spør du meg.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Problemet er jo at politikerne ikke lar folk bruke sunn fornuft hvis de vedtar et lovverk som er meningsløst å holde i 90% av tiden. Om fiskeren over her skal ut kl 8 en lørdag morgen for å fiske så er det talentløst at han skal holde 5 knop til han har passert Langåra! Mange vil vel da si at det er ok å peise på så lenge det ikke er andre båter i nærheten, men etter min mening viser det bare hvor talentløst en slik regelendring er.

Kk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...