Jump to content

5 knop i hele Bærum fra neste år

oslofjord

Recommended Posts

"Torsdag kveld vedtok de en fartsgrense på 5 knop over alt innenfor øyene." melte Budstikka i Bærum. Glad jeg ikke har båtplass i Bærum for da må man vel legge på en halvtime ekstra om man f.eks. skal ta en svipptur til Oslo. Pussig at politikerne i Bærum i praksis setter bom for å bruke båt som effektivt transportmiddel til og fra Sandvika. Nei folk skal tvinges til å sitte i kø på motorveien og kun bruke sjøen som plaskedam for badeflåter i maks 5 knop.

Til sammenligning er det også 5 knopsgrense i Oslo havn, men den opphører et par hundre meter utenfor Aker brygge....mens man i skipsleden ut fra sandvika må putre i 5 knop flere kiilometer....

Tidligere var det en pussig 15 knopsgrense i Bærum slik at man bare klarte å grave opp maksimalt med bølger uten å komme skikkelig i plan....men vet ikke om 5 knop er noe bedre.

Putrer gjerne inn i området i 5 knop en hyggelig solskinsdag, men for båteiere som må starte med en 30-40 minutters kosetur hver gang de skal uttaskjærs må det bli et mareritt. Vil prisen på båtplasser i den nye 5 knopssonen med dette vedtake synke ??

Edited by oslofjord (see edit history)

Beklager, men her er jeg uenig med deg. Har hatt båtplass i Bærum i mange år. Synes dette var en klok beslutning - farvannet innenfor øyene er jo direkte farlig med den villmannskjøringen som foregår i alt fra skjærgårdjeeper til cruisere av såvel pappagutter som feite førtiåringer i sin første båt. Når folk ikke tenker selv eller evner å vurdere er øvrigheten nødt til å gjøre det for en.

Det har vært 15 knops grense frem til nå så det er vel ingen grunn til å tro at den nye fartsgrensen respekteres mer enn den gamle - desverre.

Men det blir enklere for politiet å plukke ut fartssyndere. Alle motorbåter over tomgangshastighet bryter den nye fartsgrensa, satt litt på spissen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Fra budstikka om behandling i Asker: Mens rådmann anbefalte og teknisk komité vedtok maks 5 knop innenfor øyene, valgte flertallet i formannskapet ha fri fart 150 meter fra land.

I Leangbukta derimot ble det 5 knop i hele bukta.

http://touch.budstikka.no/nyheter/asker-vil-ha-fri-fart-pa-fjorden-1.8414328

Jeg synes det er helt tullete med 5 knops grense innenfor f.eks Bjerkøya. Det er et flott og skjermet sted for f.eks vannski/rumperister. Det er noen få helgedager det kryr av båter i disse områdene og da er det bedre å bruke energien på å ta de som kjører idiot de fa dagene enn å ha et så snevert regelverk.

Selv har jeg maxfart på balja på snaut 8 knop, så for meg er det ikke så farlig...

Kk

Edited by KongKing (see edit history)

Høl i hue etter min mening, men det er vel slik det blir pga de få som bedriver uvettig kjøring på uegnede steder.

Hadde folk brukt sunn fornuft med tanke på hvor de var, hvilken båt de kjørte, når på året/ uken/ dagen og tatt hensyn til andre båter ville en slik naziregel vært unødvendig.

Ser nok flott og politisk korrekt ut på papiret dog.

Lurer på om politiet kommer til å hanke inn padlere/ roere samt seilbåter innenfor øyene? Loven skal vel følges av alle?

Mvh. SAP

De fleste av oss er på fjorden for å nyte sjølivet. Her har bærumsfolket en mulighet til å slippe å niholde på kaffekoppen når hekksjøgeneralene kommer med sine skuter. For de som ikke makter å kose seg i fem knop er alternativet å flytte skuta lenger ut i fjorden.

5 knop er egentlig en dårlig fart for mange, spesiellt hvis vindværet står på. Dårlig styrefart for de med stort vindfang. 7 knop hadde vært langt bedre.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Dusteregel etter min mening. Hvis hensynsnivået skal ligge så høyt at alle med hurtiggående båter må ut av Bærumsfjorden for å få glede av båten sin, så burde det blitt ulovlig å seile der inne og. Jeg foreslår at vi begynner å bruke hornsignal ved hver eneste manøver i protest. 1 gang for styrbord, 2 ganger for babord, 3 ganger for akterover og 5 ganger for fremover. Da tipper jeg hytteeierene i Bærum ganske raskt får skikk på kommunestyret sitt. :giggle: Jeg hater når det lages lover som gjør at alle må lide, fordi myndighetene ikke tar seg råd til å ta de som driter i loven og dermed ødelegger for alle andre.

Fra budstikka om behandling i Asker: Mens rådmann anbefalte og teknisk komité vedtok maks 5 knop innenfor øyene, valgte flertallet i formannskapet ha fri fart 150 meter fra land.

I Leangbukta derimot ble det 5 knop i hele bukta.

http://touch.budstikka.no/nyheter/asker-vil-ha-fri-fart-pa-fjorden-1.8414328

Jeg synes det er helt tullete med 5 knops grense innenfor f.eks Bjerkøya. Det er et flott og skjermet sted for f.eks vannski/rumperister. Det er noen få helgedager det kryr av båter i disse områdene og da er det bedre å bruke energien på å ta de som kjører idiot de fa dagene enn å ha et så snevert regelverk.

Selv har jeg maxfart på balja på snaut 8 knop, så for meg er det ikke så farlig...

Kk

Tror du også må lese vedtaket i kommunestyret uken etterpå (13, mai) som tilfeldigvis var rett før behandlingen i kommunestyret i Bærum. Saken går ut på ny høring i Asker med flere alternativ, men mest trolig lander man på resultatet fra Bærum siden det er et poeng å harmonisere regelverket mellom de to kommunene på dette området.

http://www.budstikka.no/nyheter/vil-ha-nytt-fartsvedtak-i-asker-1.8429428

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vannski og rumperistere nevnes som argumententer for farten. Nettopp slike har jeg årlig desverre nesten- kollisjoner med. En i båten som ser bakover og kjører forover. Grisefarlig. Overrasker meg at frustrasjonen tas ut på politikerne i stedet for på de båtførerne som tvinger dette frem. Dette er utelukkende nødvendig fordi for mange motorbåteiere er fullstendig hensynsløse, uten dømmekraft og en stor fare for seg selv og omgivelsene. Ta ut frustrasjonen på de som fortjener den! Dette et skapt proplem - skapt av tilstrekkelig mange motorbåteiere.

Er ikke bare i Asker og Bærum det vurderes 5 knop.. Også i Kragerø der Asker og Bærum folket ferier er det forslag om det samme.. Som nok er en fornuftig løsning.. Årsaken til at innstramminger er nødvendig her som ellers er på grunn av inkompetente båtførere..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kjekt med Trawler :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg vil påstå at det er trangere i Bærum enn i Asker. Ut Holmenfjorden og innenfor Bjerkøya er det meningsløst å ha 5 knop.

Hvor ofte er det et problem med fart i disse områdene? Dette er å skyte spurv med kanon, og det lages regler som ikke gir noen mening 98% av tiden.

Blir litt som alltid å ha 50 km/t-granse på E18 mellom Oslo og Drammen fordi det snør kraftig og er dårlig kjøreforhold noen ganger i året. Hadde det gitt noen mening? Selvfølgelig ikke. Det er fortsatt 90/100 km/t og så må folk følge vegtrafikkloven å tilpasse farten etter forholdene. Slik bør det være på sjøen også.

Kk

Føler litt med de som skulle bruke besparelsen ved bortfall av hk-avgiften til å kjøpe en 300hk og ikke bare en 250hk for åpenbart er verdien av en båttur å bli raskest mulig ferdig med den. Ønsker 5 knop velkommen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

For meg personlig har ikke dette noen større konsekvens, men jeg synes likevel dette er en dårlig avgjørelse. 10-15 knop er ikke direkte fort eller engang farlig et stykke ut fra land mener nå jeg, selv om det kan være litt tett med båter. Skal man forsvare en slik hastighetsreduksjon basert på "sikkerhet" mener jeg det bør være noen alvorlige ulykker å vise til under eksisterende fartsgrense. Det er ikke nok med "nestenulykker" eller noen skraper, og ulykker langt over eksisterende fartsgrense kan neppe brukes som argument. Farlig og uvettug ferdsel med båt er vel ulovlig uansett fart - det burde altså være tilstrekkelig å støtte seg til eksisterende fartsreguleringer. På dager hvor det er så tett med båter at man kan gå tørrskodd over fjorden kan politiet likevel knipe de som kjører "farlig". Selv synes jeg ikke at jeg ser så mye farlig båtkjøring i disse farvannene og tipper at fartsreglen vil uansett ikke bli tatt så mye hensyn til av disse.

Jeg mistenker at "sikkerhet" er kun et vikarierende motiv for en helt annen årsak til reguleringen... som feks de som benytter strandsonen eller de som har fortøyde båter i området og som har sett seg lei av av stadig flere og større halvplanende båter som lager store bølger. Det kan jeg på en måte forstå at man ikke liker så godt, og er en legitim begrunnelse til å regulere fart i svært trafikkerte farvann som dette. Om dette er den faktiske årsaken til regelen treffer den jo oss med fortøyningsskrog feil, samt de med små og lette planende båter. Men igjen, ikke noe stort problem for min del. Jeg vil nok uansett våge meg til å fortsette i mine vante 7 knop fra tid til annen når jeg kommer litt ut og om det er godt med plass.

Edited by zooper (see edit history)

Mitt syn i debatten som nå foregår i Asker:

• Ønske om koordinering med Bærum er bra, men ikke nødvendig. Man beveger seg vel så mye over grensene til Nesodden og Røyken, og mot disse koordineres det ikke. Og politibåtene holder seg ikke bare innenfor sitt politidistrikt.
  • Fjerning av 15-knopsgrensen er bra. Store båter i 15 knop skaper mer bølger, mer utvasking og større problemer for småbåter enn en planende båt i 20-30 knop.
  • 5 knop er 9,24 km/t. Det er saktere enn løping og skigåing. En generell 5-knopsgrense mellom Bjerkøya og Rauskjær vil gjøre hele Holmenfjorden til 5-knopsområde. Publikum vil ikke ha forståelse for dette, og regelen vil skape en mengde lovbrytere. Dette sier også politiet i sin høringsuttalelse. Denne grensen er ikke fundert i praktisk båtliv, men om et ønske om klare grenser.
  • En 5-knopsgrense er en 5-knopsgrense. Å synes det er greit med 6-7 knop blir feil. De fleste snekker og større seilbåter har marsjfart for motor i 6-8 knop. Disse lager ikke de skadelige bølgene og har ikke plagsom motorstøy, men blir lovbrytere midt i Holmenfjorden, alle sammen.
  • Det er spesielt viktig å begrense farten i Langårasundet/Middagsbukta og samtlige sund og bukter rundt Nesøya. Dette er ivaretatt i alle alternativer som har blirr diskutert politisk i Asker. Men hvis grensen går helt ute ved Rauskjær, kan ikke lenger den 5-knopsskiltingen vi i dag har i disse sundene opprettholdes. Det vil da oppfattes at det er fri fart utenfor skiltene, samme hva Forskriften sier.
  • All vannski- og wakeboard-aktivitet i Asker vil i praksis forbys i skjermet farvann. Det forventes at dette skjer midtfjords, hvor sjø ofte umuliggjør dette. Å nekte folk dette i Holmenfjorden og innenfor Bjerkøya er en sterk begrensning av positiv aktivitet.
  • 5-knopsgrensen er velment og korrekt begrunnet i fare bølgeslag mot strandsone og småbåter. Seiljoller og brettseilere er blant de som skal beskyttes. Både Seiljoller og brettseilere planer når det blåser, og seiler langt hurtigere enn 5 knop. Det betyr at disse aktivitetene ikke lenger kan utføres på Holmenfjorden når det blåser opp. De fleste større seilbåter kommer også opp i hastigheter over 5 knop når det blåser litt. Disse skaper ikke støy eller bølger. En presisering av 5-knopsgrense for motordrevne fartøyer ville komme rundt denne begrensningen.
  • Jeg foretrekker at vi opprettholder 5-knopsgrensen 150 meter fra land. Det er godt innarbeidet, og alle vil med nogenlunde øyemål klare å forholde seg til den. 150-metersgrensen praktiseres også Bunnefjord/Nesoddenområdet, Røyken/Hurum og Oslo utenom havnebassenget. Fri fart/30 knop utenfor grensen, slik at vi unngår bølgeplogene i 15 knop.
    Dette vil skape to utfordringer:
    • Leangbukta er 600 meter bred. Det bør likevel være 5 knop i hele bukta. Presiseringen av motordrevne fartøyer i 5-knopsbegrensningen vil tillate padlerne å kunne utøve sin aktivitet likevel. De går også over 5 knop, men har likevel fått regulert konkurransebane innenfor 150-meterssonen! Noe som selvfølgelig er bra og positivt, og så får et fornuftig regelverk sørge for at de ikke blir lovbrytere.
    • Sundet mellom Bjerkøya og Løkeneshalvøya er også 600 meter bredt. Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal kunne kjøres planende båter midt i det sundet. 5-knopsgrense her vil bli sett på som like firkantet, formyndersk og urimelig som i Holmenfjorden.
  • Sjøfartsreglene er absolutte og del av lovverket vårt. Det betyr at enhver båtfører plikter å følge dem. Som eksempel trekkes frem regel 6: Sikker fart: Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.
  • Det vil alltid være folk som kjører som tullinger i farvannet vårt. Det er viktigere at ressursene settes inn på å overvåke dette i trange sund og bukter enn å plukke opp folk som leker seg litt midt på Holmenfjorden.

De fleste av oss er på fjorden for å nyte sjølivet. Her har bærumsfolket en mulighet til å slippe å niholde på kaffekoppen når hekksjøgeneralene kommer med sine skuter. For de som ikke makter å kose seg i fem knop er alternativet å flytte skuta lenger ut i fjorden.

5 knop er egentlig en dårlig fart for mange, spesiellt hvis vindværet står på. Dårlig styrefart for de med stort vindfang. 7 knop hadde vært langt bedre.

Helt tydelig at ikke Asker/Bærumsskjærgården er det området du ferdes mest i. Kan vel knapt huske å ha sett en hekksjøgeneral i det området det her gjelder. Her går de aller aller fleste større båter i rolig fart. Noen småjoller og skjærgårdsjeeper har det nok mer travelt, men noe stort problem vil jeg nok ikke si det er. Området er proppfullt med steder man kan legge seg og sette fra seg kaffekoppen hvor som helst uten å måtte niholde på den. At man må gå i 5 knop for å kose seg på sjøen er det dummeste vrøvl jeg har hørt. Jeg koser meg nok minst like mye i både 6 og 7,5 knop. Når jeg tenker meg om har jeg faktisk kost meg i 23 knop også, og kanskje til og med 30 knop!! Har du hørt slikt??

5 knops grense er jeg enig med deg i at er en dårlig fart. Og det er en grense som "ingen" kommer til å følge. Meg selv inkludert. Jeg kommer til å fortsette å gå i "no wake" fart som er opptil ca 7 knop for vår båt. En kontorpult bestemmelse som tyder på at de som har vedtatt den ikke er særlig kjent med hva de har bestemt. VIS HENSYN, SAKTE FART hadde vært en mye bedre oppfordring. Etter min mening.

Hva er argumentasjonen for at seilbåter, seilbrett og padle/robåter ikke trenger å bli omfattet av fartsbegrensningen?

Kk

Det politiske saksfremlegget begrunner 5-knopsgrensen med utvasking av strandsone og bølger for småbåter. Seilbåter, seilbrett og kajakker skaper ikke disse bølgener i hastigheter over 5 knop.

Skhuds: Du har oppsummert dette på en ypperlig og mye mer diplomatisk måte enn jeg greier. Enig i alt du skriver, og dette er vel så nær den ideelle løsning man kan komme for fartsregulering i dette området.

Til VannTro: Ha ha! Du kan ikke si noe annet nå, men både du og Sap kommer til å banne og sverte inni dere når jeg kommer "svevende" forbi dere over Breiangen. Og ikke kom med forbruksargumentet takk.......

Edited by Ben Sin (see edit history)

Skhuds - enig med deg.

...men jeg vil nok likevel bryte den fartsgrensa når sunn fornuft tilsier at jeg ikke er til større bry eller fare. Den forenklede regelen skjærer alle over en kam og treffer derfor ulikt i forhold til hva den er ment å oppnå... mindre støy, mindre farer, mindre bølger... Kanskje politiet blir selektive i hvem de ønsker å ta, men loven gir dem hvertfall en styrket hjemmel til å ta dem de mener forårsaker problemer på sjøen. En som ror jæskla fort utgjør vel neppe noe større problem/fare for noen som helst...

Jeg synes generelt sett at samfunnets overformynderi har gått litt vel langt i mange en sak og ønsker følgelig også denne regelen dit peppern gror.