Jump to content

5 knop i hele Bærum fra neste år

oslofjord

Recommended Posts

For ordens skyld; politiker er også folk, på godt og vondt, som resten av oss. Blant politikerne i Asker er det mange som har egen båt og er godt kjent med forholdene på sjøen. Ordføreren er forøvrig utdannet jurist. I det dominerende partiet er det sentrale personer med bakgrunn fra konsernledelsen i Norske Shell, tidligere leder i NHO og personer med betydelig eierinteresser i norske bedrifter for å nevne noe. For alt hva jeg vet så står ikke deres kunnskap, forståelse og kompetanse tilbake for folk flest, selv ikke folk flest her.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ingen har vel behov for å kjøre fortere enn fem knop i de områder det er snakk om. At man har et ønske er en annen ting. Vi legger til oss vaner/uvaner. Jeg tror dette går seg greit til. Overganger til noe nytt skaper alltid debatter.

Vi i fritidsbåter som ferdes på fjorden har som regel plenty med tid. Vi ferdes jo i ett rekreasjonsområde.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

– Det som Bærum har foreslått med fem knop innenfor øyene og fri fart utenfor, ser vi på som en god modell. Det er viktig å ta hensyn til de svakeste på sjøen med en sånn lukket skjærgård. Det er ingen som har behov for å kjøre fort i indre skjærgård. Bærumsmodellen vil også redusere risikoen for ulykker, definivit, sier informasjonsleder Frode Pedersen i Redningsselskapet.

Du har helt klart et poeng Astor, men det er alltid noen som ikke trives så godt på sjøen og dermed haster med å komme seg frem til bestemmelsestedet.. Dermed bruker de gjerne mye energi på irritere seg over regler som kan medføre at de dessverre må tilbringe noe mer tid på sjøen, noe som for dem selvsagt ikke er ønskelig

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har liten tro på at bruk av "No Wake Zone" vil fungere i Norge, og spesielt ikke i Bærum. Det har med innstilling og holdninger å gjøre blant de 10-20 % av båtførerne som mangler, eller har begrenset med sunn fornuft og/eller folkeskikk. Her er forskjellene mellom landene stor. Det kommer f.eks. til uttrykk når det gjelder bilkjøring. Amerikanerne kjøre ganske hensynsfullt og overholder reglene. Veldig behagelig å kjøre bil i USA. Ikke like behagelig i Norge.

I Tjuvsund mellom Ostøya og Grimsøya er det satt opp store tydelige skilt på begge sider av moloen: "Lag ikke bølger - Båthavn". Det hindrer ikke bermen i å ploge i gjennom sundet.

Ved en anledning målte jeg farten på båtene på radaren, og ganske mange satte ned farten fra plan til, ja nettopp 7-8 knop. Utrolig hvor mye sjø en 24 fots daycruiser kan grave opp i 7-8 knop. Det er jo bare 2-3 kn over fartsgrensen, er det så farlig da?

"No Wake" vil nok ikke komme i Norge, rett og slett siden det vil være en subjektiv vurdering fra politiet som legges til grunn for når/om man lager bølger... Kravet til bevisførsel i Norge er nok ikke basert på synsing om bølgene er store eller små, men mere målbare kriterier.. Dermed blir det gjerne hastighet som er enkelt å måle, både til lands og til vanns..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har til gode å se politiet bruke måleutstyr på fartsovertredere her i indre fjord, så det er nok vurdering som ligger til grunn. Tipper 99% av sakene avgjøres med forenklet forelegg som vedtas på stedet.

I sverige brukes det vel endel laser?

Mvh. SAP

Det er tre forslag som er lagt ut til høring. De som måtte være interessert i ordlyden kan gå inn på kommunens hjemmesider, se under politikk og referat fra kommunestyremøtet 13. mai.

Jeg elsker å kose meg på sjøen i 5 knop mange ganger. Men jeg ønsker også å ta noen korte fisketurer etter sjøørreten. Selv om jeg da kjører en jolle i 15 knop ut fra fredningssonen betyr det ikke at jeg kjører som en villmann. Men i 5 knop tar det så lang tid at det i praksis bare betyr færre muligheter til å fiske.

Blir kjedelig med vannscooter i områder der skjønner jeg :)

Vannscooter er forbudt over 5 knop i stort sett hele området uansett. Det er ikke mange steder det er mer enn 400 meter til land innenfor Langåra.

Man kan seff drite i reglene og gi bånn gass helt fra brygga hvis man vil, som de to jeg så i Leangbukten i fjor. De ga gass inne mellom bryggene på Tangen og dro rett ut i Leangbukta for full pupp. Der og da ønsket jeg hyppigere politipatruljering i området...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Man kan seff drite i reglene og gi bånn gass helt fra brygga hvis man vil, som de to jeg så i Leangbukten i fjor. De ga gass inne mellom bryggene på Tangen og dro rett ut i Leangbukta for full pupp. Der og da ønsket jeg hyppigere politipatruljering i området...

Minner meg på en ettermiddag for noen uker siden da elleve (11) av disse kom i 40/50 knop ut av Grunnesund i Lillesand og over Byfjorden og inn til gjestehavna i byen. La til og gikk rett til ølkranene. Forby faenskapet! (scooterne og ikke ølkranene)

Redigert av Mouche (see edit history)

Minner... Forby faenskapet! (scooterne og ikke ølkranene)

Tiltredes! De to siste årene har de lagt turer hit øsover, mot Lyngør og. De driter i 5 knopsregelen, 40-50 knop I trange farvann. Jeg holder på å dokumentere dem med film, så kan myndighetene se hvor seriøse de er. Det er vel klubben som kjørte sak her i fjor. Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

For meg er tomgangshastighet 4,2 knop. Og det er ikke noe problem å putre rundt på tomgang. Men det er greit å få motoren litt opp i turtall over tomgang også synes jeg. Så jeg putrer ofte i 6-7 knop og da har ikke båten begynt å grave seg ned for å lage større bølger enn nødvendig. Det skjer først i ca 8 knop-15 knop. Jeg pleier å legge meg "oppå" når jeg er over 150 meter fra land, og det betyr ca 20-22 knop. Båten ligger ikke skikkelig i plan før jeg har den hastigheten. Og med de nye reglene kommer jeg til å kjøre akkurat som tidligere, altså med innsiden av hodeskallen :-) Og boten er ikke høy nok til at folk gidder å følge slike overdrevne fartsregler. Det er jo slik i Tromøysund i Arendal pr i dag, og flere lignende steder.

Det kunne gjerne vært maks 25 (eller 30) knop 150 meter fra land og 7 knop innenfor 150 meter fra land. Så kan man legge ut bøyer hvor kajaker og padlere skal holde seg innenfor (som sykkelveier på land) slik at det ikke oppstår farlige situasjoner.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Spør meg selv litt her .

Flere her mener at slike regler kommer fordi noen ikke klarer å bruke fornuft?

Hvorfor vil da noen av dere forby scooter?

det er ikke alle av dem som bryter loven heller?

Hvorfor vil dere straffe de lovlige med scooter med forbud, pga noen av dem bryter loven?

Mens dere vil ikke straffe de lovlige med båter, selv om det er noen der som bryter loven også ?

Akkurat samme sak bare annet fartøy!

Jeg kjører ikke scooter selv men kjenner flere som gjør det og som konsekvent følger regler nettopp pga faren for forbud på nytt !

Selv syntes jeg det er bedre med en scooter i 50 knop enn en jolle/båt i halvplan!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Skal man trekke en konklusjon her må det bli noe slikt som: "5Kn. er egentlig en fornuftig regel, men den bør ikke gjelde min båt fordi.........."

Lå forøvrig i Middagsbukta i helga. Mitt andre besøk der siden vi begynte å ferdes på sjøen. Svært eksemplarisk oppførsel synes jeg av alle de som passerte bukta. Spesiellt på søndag var trafikken stor, men alikevel, ikke en skvulp i glasset på fly sjøl om jo båtene passerer svært så nært.

Fulgte også med på trafikken på nordsiden, altså forbi Borøya. Der var det to vannskutere som fra tid til annen ikke kunne dy seg og klemte til så vannspruten sto ende til værs. Politibåten var ikke å se hele helgen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Skal man trekke en konklusjon her må det bli noe slikt som: "5Kn. er egentlig en fornuftig regel, men den bør ikke gjelde min båt fordi.........."

Der tror jeg du tar feil. Selv har jeg max-fart på 7-8 knop, men mener fortsatt dette forslaget om 5 knop innenfor øyene er i overkant strengt. Jeg tror ikke folk bare tenker på seg selv, men at de reagerer på at det innføres regler som i 98% av tiden ikke har noe for seg. Jeg skal ikke være så bastant ifht Bærum da jeg ikke ferdes der så ofte.

KK

har ligget innløpet til Sandefjord denne uka og jeg synes båtfolket er flinke mht. fart og hensyn til omgivelsene, men uten å være fordømmende så virker det som at de med båter i daycruiser klassen er verstingene.............de var de eneste som dundret ut fjorden i høy fart og hadde tydeligvis ingen respekt for hverken fartsgrense og hekkbølger for oss som la fortøyd og svabret dekk,, lakket listeverk osv osv. .

Ikke en gang Color line laget bydde på bølger, selv om jeg hadde forventet litt mer sjø av en slik båt men det var tilnærmet flatt vann etter de i innseilingen.

Der tror jeg du tar feil. Selv har jeg max-fart på 7-8 knop, men mener fortsatt dette forslaget om 5 knop innenfor øyene er i overkant strengt. Jeg tror ikke folk bare tenker på seg selv, men at de reagerer på at det innføres regler som i 98% av tiden ikke har noe for seg. Jeg skal ikke være så bastant ifht Bærum da jeg ikke ferdes der så ofte.

KK

Helt enig og er i samme båt som deg.

9 av 10 kommer til å bli lovbrytere (seilbåter og godt trente roere/ paddlere kommer også over 5 knop).

De få som ikke tar hensyn ang bølger/ grieskjøring kommer ikke til å bry seg uansett og politiet får bare tatt en promille av de. Slik har det alltid vært og jeg tror det vil forbli slik.

Store deler av året er det omtrent ikke trafikk i farvannet uansett.

Utvasking av strandlinjen??? Yeah, right....

Synes 5 kn/ 150 meter har fungert bra de 30 årene jeg har fartet rundt i bærumsskjærgården. I praksis betyr dette at man kan kjøre fortere enn 5 knop over veritasbassenget og en smal stripe midt i leden mellom borøya, kalvøya og nesøya frem mot store ostesund. Svært få større båter som kjører fort der uansett. De holder seg stort sett i 6-7 knop og bruker hodet som 99% av de som ferdes der allerede gjør.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Da jeg var liten var skateboard forbudt i Norge:-)

Når venter vi spent på når vår SeaDoo Spark (vannscooter) blir levert! Vi skal nyte sjøen i rask fart, sakte fart og i havn. Og vi skal ha det kult med vannscooteren uten å være til bryderi og sjenanse for andre.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jepp

Det viktigste noe alle burde ha lært seg er at en skal kose seg uten å sjenere andre. At noen er misunnelig på noe kan vi dessverre ikke komme fra. Det er nordmenn i nøtteskall.

5 kn i Bærum/Asker skjærgaarden er etter mitt syn helt meningsløst, like meningsløst som en skulle nekte seilbåter å krysse i det trange sunnet mellom Borøya og middagsbukta (Sistnevne kan være et poeng noen ganger men....) :giggle:

Det største problemet, noe Rem var inne på da han lå i middagsbukta, men ikke denne gangen. Er faktisk RIGMOR/RIGFAR, de lager mest bølger der. :thumbsup:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...