Jump to content

5 knop i hele Bærum fra neste år

oslofjord

Recommended Posts

Det politiske saksfremlegget begrunner 5-knopsgrensen med utvasking av strandsone og bølger for småbåter.

Bør det ikke dette følges opp med et forbud mot vindstyrke over 5 m/s for å unngå unødvendig mye bølger?

For alt hva jeg vet så står ikke deres kunnskap, forståelse og kompetanse tilbake for folk flest, selv ikke folk flest her.

Nei, hvem vet egentlig hvaslags vett disse folka er utstyrt med? Men at man på generelt grunnlag skal anta at ymse meninger og ytringer bare er å innrette seg etter når de tilfeldigvis kommer fra en eller annen samfunns- eller næringslivspamp finner jeg lettere patetisk. Spesielt på sjøen.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Da jeg var liten var skateboard forbudt i Norge:-)

Når venter vi spent på når vår SeaDoo Spark (vannscooter) blir levert! Vi skal nyte sjøen i rask fart, sakte fart og i havn. Og vi skal ha det kult med vannscooteren uten å være til bryderi og sjenanse for andre.

Det trur jeg ikke du klarer, hehe. Enkelte er genetisk programmert til å irritere seg over slikt som vannscootere, Segway og lignende. Overhørte noen på Oscarsborg senest for noen dager siden ... Spesielt ironisk synes jeg slik skepsis er, når den kommer fra lystbåtfolket, hvis fartøy pr. definisjon ikke har noe nytteformål overhodet ... :diving:

Det kunne gjerne vært maks 25 (eller 30) knop 150 meter fra land og 7 knop innenfor 150 meter fra land. Så kan man legge ut bøyer hvor kajaker og padlere skal holde seg innenfor (som sykkelveier på land) slik at det ikke oppstår farlige situasjoner.

Som om noen av skrævtråkkerne bryr seg om å holde seg på sykkelstiene ... på sjøen tror jeg forøvrig folk foretrekker å padle nøyaktig der det passer dem, og det syns jeg de skal gjøre også.

Som om noen av skrævtråkkerne bryr seg om å holde seg på sykkelstiene ... på sjøen tror jeg forøvrig folk foretrekker å padle nøyaktig der det passer dem, og det syns jeg de skal gjøre også.

Tiltredes :thumbsup:

Det er ingen grunn til at folk ikke kan forholde seg til sjøen så lenge de ikke er til fare eller besvær for noen. Dessverre er det mange her i forumet som ser forbud som eneste løsning, sågar økning av avgifter. Nå går vi tross alt riktig vei med ny regjering. Det burde applauderes. :flag:

La oss kose oss nå i sommer, se muligheter fremfor forbud, fremfor alt, ros fremfor pisk, noe sistnevnte vi har sett nok til de siste 8 år burde ha flyttet til N.Korea :giggle: (etter mitt syn) :thumbsup:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Nei, hvem vet egentlig hvaslags vett disse folka er utstyrt med? Men at man på generelt grunnlag skal anta at ymse meninger og ytringer bare er å innrette seg etter når de tilfeldigvis kommer fra en eller annen samfunns- eller næringslivspamp finner jeg lettere patetisk. Spesielt på sjøen.

Det kan jeg være enig med deg i, men er det dette som ligger bak avgjørelsen i kommunestyret i Bærum og i neste omgang trolig også i Asker?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det kan jeg være enig med deg i, men er det dette som ligger bak avgjørelsen i kommunestyret i Bærum og i neste omgang trolig også i Asker?

Øh? I flg. deg er det 1) Safunnspamper som står bak avgjørelsen og 2) Uvisst hvaslags bondevett de er utstyrt med, så svaret er ja.

Beklager, men kan ikke erindre at jeg har hevdet at det er samfunnspamper som står bak vedtaket så fint om du minner meg på hvor jeg etter sigende skal ha hevdet noe slikt.

Mitt innlegg var et svar på

https://baatplassen.no/i/topic/109587-5-knop-i-hele-bcrum-fra-neste-aar/page-3#entry1595355

... men dette dreier seg jo ganske riktig om pamper i Asker, og ikke Bærum. Med fare for å virke forutinntatt vil jeg tro det likevel stort sett dreier seg om samme ulla...

Redigert av quantumduck (see edit history)
"Sektorutvalg miljø, klima og kommunalteknikk" i Bærum kommune er det må ta det politiske ansvaret for vedtaket. Håper sekretariatet i utvalget sitter på nødvendig maritim-faglig kompetanse til å gi politikerne nødvendig maritimt faglige råd for å se konsekvensene av vedtaket om 5 knop og naturlig man håpe at de ulike partiers saksordførere i maritime spørsmål i utvalget selv har god insikt i problesmtillinger knyttet til skipsfart. Å i praksis vedta at Sandvika ikke skal ha skipsled/adgang til havet er jo ganske pussig. I teorien kan nyttetrafikk ta seg tid til å driev innover i 5 knop, men kommersiell yrkestransport av varer eller folk er jo helt utelukket hvis ikke omfattende dispesasjon fra fart.

Naturlig for Redningselskapet å flytte virksomheten fra Høvik til Lysaker for ikke naturlig å ha base i en så båtfientlig kommune at redningsselskepet ikke engang kan ta en svingom på fjorden hvis de skal vise fram en redningskøyte utenfor kontoret. På lysaker derimot har redningselskapet stasjonert en båt antagelgvis fordi det blir for det alerede nå med 15 knopsgrense er håpløst å rednigstjenste stasjonert ved høvik/sandvika. Så selv om bærumssjergården muligens har den høyeste tettheten av lysbåter i landet en fin sommerdag er reglene slik at det i praksis er umulig å ha redningsskøyte der.

Ved Lysaker er det kun få meter fra brygge til fri fart, så det burde være et tankekors for sektorutvalget i Bærum at man fra Lysaker kan stige ombord i en komfotabel hutigbåt å være på Nesodden minutter senere , mens man fra Sandvika ikke har båtforbindelse til noen steder bortsett fra Rigmor.

Nei Bærum burde hatt en definert hurtigbåtled fra Sandvika og ut sundet ved Snarøya, med fri fart mesteparten og 8 knop akkurat i sundet.

Er det neste at utvalget i praksis også stenger biltrafikken ut av kommunen, ved å vedta 10km/t fartsgrense på E18 ????….nei for da vil statlige myndigheter sette ned foten og i 5 knopsspørsmålet i burde også statlige faginstanser som kystverket sette foten ned å forlange at Bærum legger til rette for at det blir praksisk mulig for fritidsbåter å ligge i plan mesteparten av veien fra Oslofjorden in til sandvika.

Utvalget må vite at dette dreier seg om samferdselspolitikk og at de nå reduserer fjorden til en dam for badeflåter, mens man må ta bilen hvis man skal til Oslo eller Nesodden

"Sektorutvalg miljø, klima og kommunalteknikk" i Bærum kommune er det må ta det politiske ansvaret for vedtaket. Håper sekretariatet i utvalget sitter på nødvendig maritim-faglig kompetanse til å gi politikerne nødvendig maritimt faglige råd for å se konsekvensene av vedtaket om 5 knop og naturlig man håpe at de ulike partiers saksordførere i maritime spørsmål i utvalget selv har god insikt i problesmtillinger knyttet til skipsfart. Å i praksis vedta at Sandvika ikke skal ha skipsled/adgang til havet er jo ganske pussig. I teorien kan nyttetrafikk ta seg tid til å driev innover i 5 knop, men kommersiell yrkestransport av varer eller folk er jo helt utelukket hvis ikke omfattende dispesasjon fra fart.

Naturlig for Redningselskapet å flytte virksomheten fra Høvik til Lysaker for ikke naturlig å ha base i en så båtfientlig kommune at redningsselskepet ikke engang kan ta en svingom på fjorden hvis de skal vise fram en redningskøyte utenfor kontoret. På lysaker derimot har redningselskapet stasjonert en båt antagelgvis fordi det blir for det alerede nå med 15 knopsgrense er håpløst å rednigstjenste stasjonert ved høvik/sandvika. Så selv om bærumssjergården muligens har den høyeste tettheten av lysbåter i landet en fin sommerdag er reglene slik at det i praksis er umulig å ha redningsskøyte der.

Ved Lysaker er det kun få meter fra brygge til fri fart, så det burde være et tankekors for sektorutvalget i Bærum at man fra Lysaker kan stige ombord i en komfotabel hutigbåt å være på Nesodden minutter senere , mens man fra Sandvika ikke har båtforbindelse til noen steder bortsett fra Rigmor.

Nei Bærum burde hatt en definert hurtigbåtled fra Sandvika og ut sundet ved Snarøya, med fri fart mesteparten og 8 knop akkurat i sundet.

Er det neste at utvalget i praksis også stenger biltrafikken ut av kommunen, ved å vedta 10km/t fartsgrense på E18 ????….nei for da vil statlige myndigheter sette ned foten og i 5 knopsspørsmålet i burde også statlige faginstanser som kystverket sette foten ned å forlange at Bærum legger til rette for at det blir praksisk mulig for fritidsbåter å ligge i plan mesteparten av veien fra Oslofjorden in til sandvika.

Utvalget må vite at dette dreier seg om samferdselspolitikk og at de nå reduserer fjorden til en dam for badeflåter, mens man må ta bilen hvis man skal til Oslo eller Nesodden

Godt sagt.

Overstående fra kjetillunde er vel så langt det groveste bruddet på forumets sitatregler jeg har sett etter mine 12 år på BP. Vær snill og les reglene før du poster.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ærlig talt gutter! Her trekkes dem frem alle mulige tøysete / useriøse argumenter fra alt fra at redningsselskapet har flyttet base for redningsskøyte til Lysaker pga fart! (Til info, redningsselskapet har selv gått inn for 5 knop grense, de er vel også fritatt for hastighetsbegrensninger under utrykning med blålys) til at man ikke lengre kan ta en tur på sjøen for å fiske, fordi det tar så lang tid å komme ut på "feltet". Fra Sandvika og strake veien ut er det ca 2 nm, fra Sanvika og ut Snarøysund litt lengre ca 2,3. Dvs at det i 5 knop tar ca 25 min, i 15 knop (som er gjeldende maks fartsgrense) ca 8-10 min. Nå er det jo sånn at i dette området er det svært få/korte områder hvor det er mindre enn 150 m til land, så gitt veldig god margin sparer man kanskje maks 10 min hver vei, egentlig mye mindre. Hvis man ikke tåler å være underveis 10-15 min ekstra når man er på båttur, burde man kanskje vurdere en annen fritidssyssel?

Politiet vil helt sikkert fortsatt "bruke hue" du blir neppe tatt om du ligger i 7 knop, (akkurat som de ikke stopper deg hvis du ligger i 95 i 90 sonen på motorveien)

5 knops grense vil gjøre det mye lettere for alle, både politi og båtfører fordi man ikke må vurdere om han kjører skjærgårdsjeepen i 15 eller 25 knop og om han er 150 eller 120 meter fra land. (har selv blitt stopppet i min ungdom, "ante" :rolleyes: selvsagt ikke hvor langt jeg var fra land eller hvor fort jeg kjørte, (fikk politiet til å kjøre ved siden av meg for å vise hvor "sakte" 5 knop var!)) :giggle: jeg slapp med tilsnakk

Trygve

Mange vikarierende argumenter her ja.

At Bærum har satt sine grenser for 5 knop der de har gjort er forsåvidt greit, men når Asker skal bestemme sin grense så er det et dårlig argument at de skal være like for å gjøre det enkelt for båtbrukerne (slik lederen i budstikka mener).

I Asker så er det egentlig 3 steder det skal tas stilling til om bør ha 5 knop istedet for 30/fri fart. Leangbukta, holmenfjorden og innenfor bjerkøya. Da må man se på de konkrete forholdene og konkludere på grunnlag de de 3 stedene, ikke lage regler som "ikke stemmer med terrenget" bare fordi Bærum har laget regler for sin skjærgård.

Og så må man bestemme seg for hva som er grunnene til at man gjør et veddtak. Hva skal spille inn?

Er det hekkbølger som plager andre båter på tur som er grunnen?

Er det bølger mot brygger og båter fornøyd til disse som er grunnen?

Er det farten som er for høy i seg selv og at det gir fare for ulykker?

Er det bølger mot land som er plagsomt som er grunnen?

Slik jeg har forstått det så er det problemer med hekksjøen fra båter som er det som politikerne skal ta stilling til, og problemene med dette skal være så store det de må innføres en 5-knopsregel. Men det sauses sammen med fart og fare for ulykker av bl.a redningsselskapet. Da må man komme med dokumentasjon om at det er en reell fare for ulykker og eksempler på dette. Jeg kan ikke huske at det har vært noen ulykker i disse farvannene det her er snakk om (Asker, ikke bærum) som er forårsaket av stor fart. Opplys meg gjerne. Er dette "problemer" som er gjentatt så mange ganger at det har blitt en sannhet, eller har det rot i virkeligheten?

At bølger er blitt et stort problem for brygger, fortøyde båter og de som er på fjorden er nesten komisk. Som å gjøre et vedtak mot mer vind enn flau bris. Vind er da et langt større problem enn noen skarve yogurtbegre på godværsdager. Hvis du ikke greier å forholde deg til bølger når du er ute i båt, så er det dessverre ikke håp for deg. Kjøp bobil sporenstreks.

Mitt største ankepunkt er at reglene skal lages for de ekstremt få dagene det er mange båter på fjorden. På 99% av dagene er det laaaaangt mellom båtene.

Uttrykket skyte spurv med kanon har sjelden vært mer treffende. Fordi noen idioter, noen få dager i året, oppfører seg tullete så velger man å endre forutsetningene for båtbruk for veldig mange andre i lange perioder.

Uansett hva byråkratene og de folkevalgte bestemmer seg for så håper jeg for Guds skyld at de setter grensen mellom Langåra og konglungen og ikke innlemmer Bjerkøya og Kråka i denne 5-knopssonen. Det ville vært en skandale.

Kk

Kan ikke fatte og begrip hva dette har med begrepet "pamper" å gjøre, men skjønner at noe har bitt deg et eller annet sted - god bedring!

Kanskje du skulle slå det opp? http://no.wikipedia.org/wiki/Pamp

Mitt poeng var egentlig bare at styreverv i Shell eller NHO eller hva det var ikke automatisk gjør at man har "rett", noe du ser ut til å være både enig og uenig i, så takk i like måte, og skål!

Kanskje du skulle slå det opp? http://no.wikipedia.org/wiki/Pamp

Mitt poeng var egentlig bare at styreverv i Shell eller NHO eller hva det var ikke automatisk gjør at man har "rett", noe du ser ut til å være både enig og uenig i, så takk i like måte, og skål!

Vet du hvem det er snakk om eller snakker du bare mot bedre (mangelfull) vitende? De jeg hadde i tankene helt konkret var Leif Frode Onarheim og Per Anders Owren. Nå var disse eksempler og utgjør bare en liten andel av det politiske miljøet i Asker, men dog i ledende stillinger som medlemmer av Formannskapet og rolig med bakgrunn fra norsk næringsliv som gjør at du ikke rekker dem til anklene.

Ja da var det vist ikke bestemt likevel……fint for da kan jo hele kommunestyret i Bærum ta det endelige vedtak og politiske ansvar i vurderingen i om man skal si ja eller nei til båt som fungerende transportmiddel til og fra Sandvika. Ja om politikerne skal sette kroken på døra for effektiv kollektivtransport fra sjøveien mellom Snarøya og Sanvika og om politikerne skal tvinge båteirene på Fornebu til å ta bil isteden for egen båt hvis de skal ta en svipptur til sandvika storsenter, hente noen som kommer med ekspressbuss eller en tur til Rådhuset. Dåg er vel ikke kommunen interessert i at folk skal ankomme rådhuset med båt ?…for er det kundevennlig kaiplasser for korttidsfortøyning om man man skal innom rådhuset sjøveien ?? Litt lenger nord i sandvika i viken innenfor motorveien kunne man f.eks. ha tilrettelagt for gratis korttidsfortøying for fritidbåter.

Men hele ideen om at en båt er et transportmiddel er vel så utenkelig for en politiker langt unna kystkommunene i vest og nord i landet, ja for Bærumspolitikere ansees båter antakeligvis kun å være badeplatfomer eller hytter uten noen transportfunksjon.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Du er inne på noe Oslofjord. :thumbsup:

jeg tror nok at kommunen ender opp med å beholde gjeldene regler. At kommunen neppe har tenkt på grensen i forbindelse med "transport" er jeg helt sikker på, her er det bare å kjøre på med vettuge argumenter. :thumbsup:

Jeg regner med at Bjørn R muligens tenker seg om både 1 og 2 ganger før dette skal opp til ny behandling, skal uansett gjøre mitt ytterste for å påvirke :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

jeg tror nok at kommunen ender opp med å beholde gjeldene regler.

Ingen kommune kan behold en grense på 15 knop hvilket fremkommer av flere linker her i tråden. Med andre ord må en gjeldende grense på 15 knop enten settes ned til 5 eller 8 eller opp til 30.

Dåg er vel ikke kommunen interessert i at folk skal ankomme rådhuset med båt ?…for er det kundevennlig kaiplasser for korttidsfortøyning om man man skal innom rådhuset sjøveien ?? Litt lenger nord i sandvika i viken innenfor motorveien kunne man f.eks. ha tilrettelagt for gratis korttidsfortøying for fritidbåter.

Det er gratis å ligge i den viken, eller buen innenfor motorveibrua. Ligger alltid der når vi skal handle for helgetur på Kiwi.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...