Jump to content

5 knop i hele Bærum fra neste år

oslofjord

Recommended Posts

Det er gratis å ligge i den viken, eller buen innenfor motorveibrua. Ligger alltid der når vi skal handle for helgetur på Kiwi.

Ja har sett noen har fortøy i viken innenfor motorveibroen i Sandvika, men hvis sektorutvalget i kommunen virkelig ønsket at folk skulle bruke båt framfor bil når de skal på shopping i Sandvika burde det bli bedre tilrettelagt med et stort velkomstskilt hvor det sto at det var gartis korttisfortøyning og gjerne informasjon på nettet om hvor båtfolket kan besøksfortøye gratis hvis de skal på shopping, hente svigermor som har kommet med toget, eller stikke innom offentlige kontorer som f.eks. rådhuset eller politistasjonen. Tanken om at man bruker båt som transportmiddel er vel så fjern for sektorutvalget at de får hakeslepp om en bærumsborger beboende på Fornebu dukker opp i rådhusets korridorer med redningvest. I Oslo er det gjort forsøk med avstigningbrygger for fritidsfartøy bla i Bjørvika og i mange småbyer på vestlandet og i Nord-norge er det vel selvfølge å kunne ta skjærgårdjeepen for å handle litt mat og stikke innom rådhuset..så hvorfor ikke i Bærum ?.. Hvorfor vil sektorutvalget nekte folk å hoppe i jolla å ligge i plan inn til kommunesenteret Sandvika ??

http://touch.budstikka.no/nyheter/bateiere-nei-til-fri-fart-pa-sjoen-1.8444866

Båteiere vil ha fartsgrenser.

Synes det er en veldig dårlig artikkel. Intervjuer 3 halvgamle pensjonistpar, et med snekke og to seilbåter.. Også konkluderer med at båtfolket vil ha fartsgrenser. Hadde de intervjuet 3 småbarnsfamilier i hver sin 25 fots daycruiser ville nok konklusjonen blitt motsatt.

"Pensjonister i seilbåt ønsker fartsgrense" hadde passet mye bedre.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Helt enig.

Selv politiet mener at dette blir håpløst. Tross alt bør en ha regler alle aksepterer og politiet er vel de som best kan uttale seg som tross alt skal håndheve vedtak.

Kan ikke se noe poeng i at gjeldende regler skal endres men hva gjelder hekkbølger som tross alt er hva folk irriterer seg over bør folk i større båter bli flinkere til å avpasse fart til hekkbølgene. Ofte kan det bli store bølger kun ved 7 kn.

http://www.budstikka.no/nyheter/politiet-skeptiske-til-maksfart-pa-5-knop-1.8245308

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Det puusiige er at det i Bustikka står " aktiviteter som har særlig behov for det, kan søke om dispensasjon fra regelverket. Det kan blant annet være aktuelt for følgebåter i forbindelse med trening og regattaer." Hva er poenget med å gi dispensasjon for følgebåt når planende seiljoller vil bryte en 5 knopsgrense med god margin.for ikke å snakke konkuranseroerne i Sandvika som må ta det litt med ro for å holde lovlig fart.ikke rart politiet er bekymret for håndhevelsen av en 5 knops sone.

Vet du hvem det er snakk om eller snakker du bare mot bedre (mangelfull) vitende? De jeg hadde i tankene helt konkret var Leif Frode Onarheim og Per Anders Owren. Nå var disse eksempler og utgjør bare en liten andel av det politiske miljøet i Asker, men dog i ledende stillinger som medlemmer av Formannskapet og rolig med bakgrunn fra norsk næringsliv som gjør at du ikke rekker dem til anklene.

Jaha? Rekker jeg dem ikke til anklene? Så ytterst irrelevant, må jeg si. Og disse har altså automatisk "rett" i hva de måtte finne på å mene om fartsgrenser i Askers skjærgård? Hvilke maritim kompetanse får de av å sitte i formannskapet? Dette er jo bare sprøyt, og betraktninger rundt hvilke kroppsdeler man rekker hverandre til, enda værre ...

Poenget, etter mitt syn, er ikke å ha lover og regler som ikke kan håndheves. Det svekker tilliten til lover og regler.

Om reglene i nevnte område er som i dag, kanskje maks grense på 30 kn 150 m fra land. ? Kanskje sågar la reglene være men øke lengden til 200 m fra land.....

Ta strekningen fra f.eks Fornebu - Kalvøya - Ostøya ? Er det noe poeng i å ha 5 kn der ?

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Naturlig for Redningselskapet å flytte virksomheten fra Høvik til Lysaker for ikke naturlig å ha base i en så båtfientlig kommune at redningsselskepet ikke engang kan ta en svingom på fjorden hvis de skal vise fram en redningskøyte utenfor kontoret. På lysaker derimot har redningselskapet stasjonert en båt antagelgvis fordi det blir for det alerede nå med 15 knopsgrense er håpløst å rednigstjenste stasjonert ved høvik/sandvika. Så selv om bærumssjergården muligens har den høyeste tettheten av lysbåter i landet en fin sommerdag er reglene slik at det i praksis er umulig å ha redningsskøyte der.

Siden jeg er medlem i sjøredningskorpset som bemanner båten på Lysaker kan jeg jo komme med noen betraktninger rundt dette. Men jeg må påpeke at jeg på ingen som helst vis uttaler meg på vegne av Redningsselskapet, dette er kun mine personlige meninger.

Oslo Sjøredningskorps sin plassering av base på Lysaker/Sollerud har en rekke andre forklaringer enn fartsbestemmelsene i Asker/Bærum. De fleste av de er historiske, blant annet var Redningsselskapet i sin tid med på opprettelsen av Sjøsikkerhetssenteret som ligger nettopp på Sollerud. Det har vel også vært et poeng av Oslo Sjøredningskorps skal ha base i Oslo kommune, selv om lokasjoner i Bærum også har vært på blokka ved tidligere anledninger. Og når det gjelder nærhet til kundene er det faktisk ikke så ofte vi har assistanser inne blant øyene, behovet er vel større for slep inn fra åpen fjord.

Men det er korrekt at fartsbestemmelser også er en vurderingsfaktor ved plassering av base. Men ikke helt på den måten du sier. Når redningsskøyta ikke er under utrykning har vi også stort sett god tid, og ingen problemer med å forholde oss til regelverket. Og under utrykning har vi generell dispensasjon i lovverket til å overskride lokale fartgrenser. Men når vi er nødt til å gjøre det er det viktig at det gjøres med minst mulig konsekvenser for omgivelsene. Å ha en base som krever stadig bruk at høy fart i trange farvann, forbi havner og fortøyde båter der dermed ingen god løsning.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Uni Oslofjord pleier ofte å gå i 7-8 knop i de nevnte områdene når de er ute og cruiser uten oppdrag slik som de fleste andre gjør der fart og bølger ikke plager andre. Mao så bruker de "hue" med tanke på når, hvor, hvor mye/ lite trafikk osv.

Jeg har litt problemer med å se for meg at RS og andre offentlige fartøy inkl politibåten slavisk ville holdt seg til 5 kn over f.eks veritasbassenget en novemberdag, noe som er helt naturlig.

I disse AIS dager er det i så fall lett å se. Politibåtene kjører dog "silent mode" klokelig nok ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Uni Oslofjord pleier ofte å gå i 7-8 knop i de nevnte områdene når de er ute og cruiser uten oppdrag slik som de fleste andre gjør der fart og bølger ikke plager andre. Mao så bruker de "hue" med tanke på når, hvor, hvor mye/ lite trafikk osv.

Jeg skal ikke moralisere over andres forhold til 5-knopsgrensa. Men dersom du opplever at Uni Oslofjord strekker litt på grensen vil jeg faktisk anbefale at du tar opp de enkelte tilfeller med Sjøredningskorpset i Oslo. Vi har en ganske hard holdning på at 5 knop er 5,0 knop. Uni Oslofjord er uniformert båt, og mange som følger oss på AIS. Vi kan derfor ikke tillate oss å strekke grensene, slik veldig mange andre gjør.

CB.: Var ditt spørsmål #109 til meg? Siden Redningsselskapet har gått ut med støtte til forslaget om 5 knop skal jeg være veldig forsiktig med mine private meninger i akkurat denne saken. Men, siden jeg også seiler mye i denne skjærgården kan jeg si at min personlige erfaring er at de som konsekvent ignorerer dagens fartsbestemmelser, spesielt nær land, er et større problem enn hvorvidt grensen i de mest åpne områdene er 5, 8, 15 eller 30 knop. Dersom politikerne i Asker og Bærum virkelig ønsker å bedre sikkerheten, skape ro for "myke" båttrafikanter eller la sjøgresset vokse i fred burde de sørge for mer ressurser til båttjenesten i politiet. Men jeg innser selvsagt at det koster langt mer penger enn bare å endre forskriften.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Jeg skal ikke moralisere over andres forhold til 5-knopsgrensa. Men dersom du opplever at Uni Oslofjord strekker litt på grensen vil jeg faktisk anbefale at du tar opp de enkelte tilfeller med Sjøredningskorpset i Oslo. Vi har en ganske hard holdning på at 5 knop er 5,0 knop. Uni Oslofjord er uniformert båt, og mange som følger oss på AIS. Vi kan derfor ikke tillate oss å strekke grensene, slik veldig mange andre gjør.

Kunne ikke falt meg inn :-)

Jeg mener Uni Oslofjord og de andre RS jeg møter kjører eksemplarisk og hensynsfullt. Jeg er ikke tilhenger av at dustete regler skal følges til punkt og prikke.

Gode båtfolk og skippere bruker hodet og bevisst på omgivelsene og hva slags båt de fører. så enkelt er det.

F.eks i sundet mellom ostøya og borøya er det mindre enn 300 meter over og følgelig 5 knopsgrense. Men det er ingen utehavner eller bryggeanlegg der og "alle" går gjerne i 6-7-8 knop uten å være til bryderi for noen. Mindre båter kan fint plane der uten at noen rynker på nesa. 20 knop sikk-sakk mellom "køen" med en 50 foter ville vært ufint og forekommer meget, meget sjelden.

På andre steder som f.eks middagsbukta en helg i juni når det er mye båter er det også 5 knopsgrense, men 99% går i 2-3-4 knop og tar hensyn til omgivelsene.

5 knop i veritasbassenget f.eks vil gjøre 9 av 10 til lovbrytere uten at de er til plage eller sjenanse for noen.

Det er jeg sterkt imot. Folk bruker stort sett det de har bak panna, og de som ikke gjør det vil ikke følge reglene uansett.

Dustete regler og forbud er ikke løsningen på alt.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...