Jump to content

Torquedo 1003, har noen erfaringer de kan dele med meg

Festina Lente IV

Recommended Posts

Jeg er ganske så lei tunge løft av påhenger, bensin/oljesøl ifm sjauing av påhenger, problem ifm vinteropplag osv.

Har noen erfaringer med Torquedo elektrisk påhenger å dele med meg. Den koster såpass mye at det hadde vært fint med noen erfaringer før man anskaffer en slik. Mange fordeler, lett, ikke olje/bensinsøl, ingen startproblemer. Passer bra til gummijolla for å kunne komme seg fra båten og til land når man ligger på svai. Eneste ankepunkt er vel i grunnen prisen..

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Riktig at med torquedo så må du ha med et batteri av størrelse, men det må du jo uansett om man skal ha El.motor. Om batteriet kommer til å veie så mye som en kanne med bensin si; 15 kg er jeg ikke så sikker på. Men om du "bare" skal bruke motoren frem og tilbake båt - land så ville jeg vel egentlig kjøpt en noe billigere el-motor. De kan fåes ned i 3000,- om jeg ikke tar helt feil. En kamerat kjøpte seg en el-påhenger på biltema (Tror ikke de har dem lenger) til 2700,- som faktisk klarte å dytte 27fot's Trimaranen hans opp i 3 knop. (Vindstille, og det var bare for å prøve) Så om fart ikke er et tema så kan jo det være et vesentlig billigere alternativ? :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a boat!"

Dette med batteri er det spesielle (blant andre ting) på denne motoren. Det er en del av motoren (kan tas av). Motoren kan deles i tre enheter med et håndgrep (motor, batteri og styrespak), og det hel veier 16 - 19 kg så vidt jeg husker. Den er betydelig mere avansert enn de motorene som Morten 83 skisserer, men jeg har vært inne på de samme tankene selv tankene selv. Det er derfor jeg er ute etter erfaringer.

Hulda har bare tatt ut av lufta hva han generelt tror om el-påhengere, uten å vite hva jeg egentlig spør om.

Det jeg er ute etter er om noen har erfaring med denne spesielle motoren, og om de erfaringene kan deles med meg.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hulda har bare tatt ut av lufta hva han generelt tror om el-påhengere, uten å vite hva jeg egentlig spør om.

Det er helt korrekt. Jeg begynner å bli nysgjerrig, hva slags batteri er det som driver denne motoren?

Det er lithium - ion, tilsvarende det som sitter i de nyeste el-bilene. det er blant annet dette, og de andre tekniske løsningene som drar prisen oppover.

Om du søker på Google på Torqeedo finner du masse opplysninger. Jeg syns alt dette ser interessant ut, men prisen er tøff, kr 18 650,- hos Bakken as.

Joda, jeg har vært inne på hjemmesiden deres og tittet etter #4 :-) Syntes det var fantastisk at man kan kjøre 10 timer på batteri som veier 4,5 kg. Men duverden for en pris.

-ville i hvert fall ikke latt den henge på pushpitten når jeg ikke er i båten :) Må være et yndet tyveriobjekt.

Ellers er det jo fantastisk utvikling.

Og for å bli skikkelig OT, på Hamnen.se så er det omtalt en ny seilbåt som har både dieselmotor og en el-motor påkoblet akslingen. Skal gi 3 timers drift på el-motor, og det burde holde for de flestes daglige behov. Lading via landstrøm og dieselmotoren.

http://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/forsta-segelbaten-med-hybridmotor.html

beklager min OT... :) men dette er jo gøy

Edited by Eureka (see edit history)
Guest Avmønstret#

Har ikke erfaringen men vurderinger. Kikket på denne "torkidoen" sist år mtp en svigerfar som er litt skral og syns det er tungt å bære batterier til sin vanlige el-påhengs, Minn-kota.

Min kjappe vurdering er at dette er noe rallamikk som må gå kjapt i filler, for mange deler osv. Kjekt med et så fint batteri men da må det være bedre å kjøpe en lett og god batteripakke å ha ved siden Minn-kota motoren som en faktisk vet er solid og god.

--------

Endte med å kjøpe noen små batterier da jeg fant ut at 50A holdt lenge til den bruken han hadde. Tidligere slepte han med seg 100A 12V batterier. Et 50A kjennes ikke så veldig i sekken egentlig.

Og er man to på tur så kan man ta ett hver om man trenger ekstra rekkevidde.

-----------

Da har man en løsning som er fristilt fra batterikilden så får man bare kjøpe det batteriet som måtte passe etterhvert. Og MInn-kota selger alle overalt så deler og garantiforhold er i boks.

Har brukt Torquedo en del. Ytelsene som oppgis er er i overkant av det den reelt yter. Ti timer gangtid er på laveste effekt og en fart på max 2 knop. Gi full pedal så kommer du rundt 2 nautiske mil avgårde i en fart av rundt 5 knop. Dette er prøvd på en Steady 320.

Ved brå bruk av kontroll forover/akterover kobler den lett ut og du må vente en stund før den vil gå igjen. Instrumenter viser fart, forbruk, gjenværende distanse og batterinivå.

Kjekk batteriløsning, ganske solid bygd. Nytt batteri koster vel 4.500,-

Ville kjøpt MinnKota eller lignende hvis jeg skulle kjøpt ny.

Interessante greier dette!

På en gummibåt ville jeg absolutt valgt Torqeedo, pga det kompakte, fastsittende batteriet. Men for en pris!!

Mine egne tanker om el.-motor går på påhengs til robåter. Dette er svært lettdrevne båter (lettrodd!), så det skal ikke så store skyvekraften til. Mange robåter har halvrom mellom rorommene, og her kan man ha motorbrønn ned i sjøen, og batteripakke. Min tanke er å lage en kasse med 2x45Ah-batterier, og innebygd lader, som bare skal ha en skjøteledning i land, istedet for å flytte på batteriet.

Biltema selger 3 ulike el-motorer, som ligner på MinnKota ("bambus-MinnKota"-piratkopier?)

Takk for gode svar og råd. Dette ble vanskelig. Det endte opp med at jeg i går skrudde litt på min gamle Mariner 6HK, som ikke har gått på et par sesonger. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg "trakk den opp" uten at den ville gå skikkelig i den tiden, om den i det hele tatt startet før den ble hengende på pushpiten i to år uten å bli brukt.

Etter avsluttet skruing i går (jeg endret ingenting), bortsett fra at jeg sjekket gnist på pluggene, OK. tømte bensinglasset, filter var rent, og forsøkte å løsne forgasseren, som jeg tenkte å rense, men det ble for trangt og vanskelig.

Imidlertid, etter denne "kosen" ble den så fornøyd at den startet lett. Hvorfor forstår jeg ikke. Gjenstår å prøve på jolla i helgen. Går den bra da, har den vel løst problemet mitt, ved at Marineren får jobbe noen år til. Etter hvert trekker den vel sitt siste sukk..., så får vi se da.

• 3 months later...

Var innom på båter i sjøen-stand og forhørte meg litt om Torqueedoen i går. En forutsetning for å ha en slik motor er at man har tilgang på ladestrøm, dvs landstrøm. Selgeren var rett og slett uinteressert i å diskutere lading fra Solceller, og siden vi ikke ønsker å være avhengig av gjestehavner i ferien faller det elektriske alternativet bort for vår del.

• 7 months later...

Var innom på båter i sjøen-stand og forhørte meg litt om Torqueedoen i går. En forutsetning for å ha en slik motor er at man har tilgang på ladestrøm, dvs landstrøm. Selgeren var rett og slett uinteressert i å diskutere lading fra Solceller, og siden vi ikke ønsker å være avhengig av gjestehavner i ferien faller det elektriske alternativet bort for vår del. 

Det står på Torqeedo sin side at 1003 har "Charging socket and USB port: for charging with onshore power, from 12 V battery or solar. The Travel can also be used as a power source for smartphones, lamps etc. via a USB adapter"

Så da skal det ikke være noe problem å lade den fra både batteribanken og solceller (Det finnes eget solcelle panel som tilbehør).

Lader du normalt den "store" båten med motor, solceller og vindmølle, ser jeg ikke noe grunn til å ikke kunne lade en Torqeedo 1003.

http://www.torqeedo.com/en/products/outboards/travel/travel-1003/M-1142-00.html