Jump to content

Smart tabs eller interseptor for å få jolla i plan?


Cato

Recommended Posts

Vi snakker om en liten rib på 270 som har relativt dyp V bunn, og sliter med å komme i plan med flere personer ombord.

Jeg er rimelig sikker på at smart tabs hadde hjulpet mye på denne problemstillingen, men fysisk hadde det vært mye mer fristende å laget til noe lignende interseptor systemet til Volvo.

Spørsmålet er om dette hadde hatt samme effekt som smart tabs/trim flaps når det gjelder å få jolla i plan?

Funker interseptorer kun når man har fått litt fart på skroget?

Link to post

har sett at det har hjulpet på noen båter ja.

 

Det fine med smart tabs er at virkningen av de avtar etterhvert som farten øker og vanntrykket presser de oppover

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har montert de minste smarttabsene på riben vår (320) planer veldig lett og fint. Har ikke forska så mye på om de bremser mye i høy fart. Fordelen med smarttabs er jo at du har noen justeringsmuligheter, ei sånn finne på påhengern er fast, en interceptorløsning som er justerbar i liten skala blir jo litt jobb det også! Mener jeg betalte ca en tusenlapp for tabs på nettet!

Edited by Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Poenget med finnen er at den sitter på motoren. Som har trim muligheter. Men ikke mens man kjører. Men enkelt, billig og uten å skru i båten. Plasseringen lenger bak gir mer løfteeffekt i forhold til areal av finnen. Det burde gi mindre motstand. Og du kan ta det av igjen uten spor etter monteringen...

 

 

Men smarttabs har sine fordeler de også.

Edited by alfaalfa (see edit history)
Link to post

Så lenge du sliter med å få den i plan bare når det er fler i båten, er vel det enkleste å finne hvor du skal plassere folk.

Alt du stikker ned i vannet bremser, og det å få båten i plan er vel en kombinasjon av skrogform, Hk og vektfordeling. Har selv praktisert å få folk til å sitte langt framover under pådrag for så å flytte seg bakover etterhvert som båten planer ut hvis man har marginalt med overskudd av krefter.

Smarttabs og andre ting er selvsagt en fordel når man ikke har andre virkemidler tilgjengelig. Men jeg ville startet med å flytte på folk :wink:

Edited by Honduras (see edit history)
Link to post

for etpar hundrelapper så burde det være verdt forsøket med en slik finne

 

Hvordan går jolla oppe i plan med litt last da? Tenker på om det kan være en ide å gå ned på propellstigning

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jolla går fint også med litt last når den først planer, motor er for øvrig 8hk. Bøygen er å få den opp i plan, og det er lengden på skroget som er hovedproblemet. Jolla er rett og slett for kort. Samme motor på litt lengre jolle (3-3,2m) har ingen problemer med å få 2 voksne i plan. Tanken om interseptor prinsippet var for å unngå mer leamikk som "stikker ut". Har jo jolla i snap daviter bakpå.

 

Finne på kavitasjonsplata løser jo mye av den problemstillingen hvis det funker.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...