Jump to content

mercruiser 7.4mpi bensinpumpen har gått i stykker

Bayliner28551997

Recommended Posts

hei jeg har kjøpt meg en bayliner 2855 ciera, med en mercruser 7.4 mpi og når har bensinpumpa gått i stykker, jeg bare lurer på om noen vet hvor det sitter får ikke opp noe når jeg prøver og søke på google som er det som jeg trudde funket til alt hehe :) håper noen kan hjelpe meg og forklare sånn ca hvor den er og om det er vanskelig og bytte den :) tussen takk på forhånd

med vennlig hilsen
Kris Buer

Bensinpumpen er under motoren på venstre side.

Du bør sjekke mange andre ting før du går for utskifting av denne.

Lokaliser sikringen/ene. Muligens på motor. Husker ikke eksakt

Sjekk at dødmannsknapp fungerer

Andre elektriske relaterte koblinger, tenningsbryter.

Bensinfilter/e

Bensinkran åpen?

Slanger, slangeklemmer og forbindelser

Samt,

Hvis motoren mister oljetrykket kutter den bensinpumpen.

Hvordan er det med olje + oljefilterskift?

Sesonggammel og vel brukt overvintret olje kan gi lavt oljetrykk på disse motorene. (Graut, tettet filter)

Bensinpumpen bør ha lang levetid om ikke den har stått med vann i.

For å nevne noe.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

• 3 weeks later...

en kar som sa han ikke hørte noe lyd ifra bensinpumpa, og jeg tror det kan ha kommet litt vann på den men det jeg ikke skjønner er fordi den ble kvelt når jeg skulle gi på etter og ha kjørt litt, men så starta den så kjørte jeg bare rolig inn til båtplassen og det funket greit, men så etter at den sto over nattan så ville den ikke starte hmm

Er bensinfilter/et/ne skiftet?

Luftlekkasje i slanger på sugesiden? Dra etter klemmer og forbindelser.

nei man hører ikke bensin pumpa når man setter på tenniga :) men kommer ikke det an på om man har elektrisk bensinpumpe eller om man ha mekanisk ?

Hvis det er dn 7.4 MPI skal du høre bensinpumpen når du setter på tennigen. Den vil stoppe når den har nådd arbeidstrykket hvis du ikke forsøker å starte motoren.

Det neste er jeg litt usikker på men bensinpumpen kontrolleres og via oljetrykk når motoren går. Mister den oljetrykket kuttes bensinpumpen. Det kan være en sikring eller et rele. Sikringen sitter nok på motoren under noen gummihettef.

Fra softdisken.

Om du har dødmannsknapp sjekk funksjonen på denne først.

Edited by Bay_liner (see edit history)

Du skal høre bensinpumpen ja. Dødmannsknapp påvirker denne bl.a. Mest sannsynlig får den ikke strøm. Når den er dårlig, står den stort sett å går siden den ikke får bygd opp trykket.

er ikke noe i veien med dødmannsknappen, noen som vet åssen olje jeg skal ha på denne type moter ? tussen takk for at dere er så medhjelplige

På en MPI motor er bensinpumpen alltid elektrisk, denne sitter nederst på venstre side helt foran på motoren.

Pumpen har en egen kontakt inn i ledningsnettet som kan bli dårlig, derfra går ledningene til et eget relee og en egen sikring som kan bli dårlig.

Releet styres av hjernen til motoren din, det er hjernen som skal slå på bensinpumpen i to sekunder når tenningen slås på, og dersom hjernen oppdager feil eller mangler så vil den ikke slå på bensinpumpen.

Du kan sjekke sikringen selv, men dersom den er hel må du nok kontakte en mekaniker som kan koble til et scantool og se om det er noen feilmeldinger som kan gjøre at bensinpumpen ikke startes av ECM'en.

MerCruiser anbefaler Quicksilver 4-cycle 25W-40 motorolje, men en hvilken som helst motorolje av god kvalitet kan brukes, for eksempel Pennzoil eller Mobil 20W-40 eller lignende.

Edited by adeneo (see edit history)
  • 1 year later...