Bodehode Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Atter en gang må jeg spørre her til råds... Ved sjøsetting fungerte alt greit. Men i dag når jeg skulle ut å møte "Anna Rogde" på sin grunnlovseilas ville ikke motoren starte. Jeg sjekket at det var full spenning på batteriene og slo sammen begge batteribankene, 3x105Ah. Målte på startrele, full spenning på kontaktsett inn og når jeg vred om nøkkelen fikk jeg styrepenning inn på startrele. Hjem i full fart og hente en reservestarter, ny i eske, fra Biltema (til en volvo B23) vet at denne ikke er gnistsikker, men i nøden... Byttet starter, ingen forskjell.... ??? Full spenning på der det skal være spenning på starteren! Ingen reaksjon. Prøvde å kortslutte med er skruvjern, mye gnist, ingen turning på motor. Fram med stor skralle, motor lar seg rotere lett. Koblet startkabler fra minus batteri til blokk, ingen forskjell. Koblet startkabel fra minus batteri til gods starter, ingen forskjell. Koblet startkabel fra pluss batteri til i kontaktsett inn startrele, ingen forskjell. Koblet kabel direkte fra styrepinne startrele til batteri, ingen forskjell. Hva gjør jeg nå? Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Mons Olav Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Kjøp ny starter Båt med fjernkontroll Link to post
Bodehode Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 Som skrevet, ny starter prøvd, ingen forskjell... Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Nemo Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Mål strømmen med et tangamperemeter. Da vil du se hva som trekker strøm og hva som ikke trekker strøm. Det er greit å måle spenningen, men du får mer informasjon om du også måler strømmen. Det beste er å notere det du finner ut gjerne med bilder. Link to post
Bodehode Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 Har målt strøm med likestrøm tangamperemeter, 0 Ampere på hovedledning fra batteri til starter. Starterrele legger ikke inn! Bare et svakt "klikk" Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
hegra Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Løse koblinger på batteripolene, ja de ser sikkert bra ut, men kjenn om de står skikkelig fast. Link to post
Retox_93 Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 (edited) Sitter starten rett? Vært borti noe lignende før og da var faktisk feilen at starteren ikke satt helt rett inn på kransen slik at den ikke ble trukket til bake. Rigg litt på starteren å prøv å shin... evt ta ut starteren å kobl den direkte på batteriet får å se at den fungerer. Bruk en trepinne og press mot tannhjulet får å se at den tåler motstanden. vis startkablene går igjennom hovedstrømsbryteren kan den lure deg. kobl utenom den isåfall men du har jo brukt startkabler så kan vel utelukke det. Edited May 20, 2014 by Retox_93 (see edit history) Link to post
Nemo Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Nå når du har den gamle starteren ute, så kan du koble den opp og se om den slår inn og går rundt. Fest den godt for den har et kraftig moment. Link to post
Anders_O Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Enig med Nemo her. Prøv å rigge den gamle starteren direkte til et batteri med startkabler. Så kortslutter du med et skrujern. Om den fungerer da, så er det ikke starteren det er noe i veien med. Du kan jo for så vidt gjøre det samme med den nye starteren også. Link to post
Bodehode Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Ja, får lage en liten starterjigg i morgen å få testet ut om starteren fungerer. Det går to ledninger fra starteren og videre. En til dynamo og en til en 40A sikring som er plassert under innsuget. Hva er denne sikringen til? Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bertramsen Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Det er hovedsikringen for strøm som går fremover til instrumentpanelet. Når det bare tikker i en gammel starter så hjelper det ofte å dunke litt i siden på den med en lett hammer eller lignende. Merkelig om det skulle være tilfelle med 2 startere da, spesiellt når en er ny. Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Bodehode Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Okei, så instrumentene har egen sikring for motorens ledingsnett. Hammertrikset ble prøvd før bytte av starter.... :-( Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
mateco Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Har du sjekka forbindelse mellom batteri-minus og motorgods (forutsetter en-polet system)? ?? Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bodehode Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Ja, startkabler fra batteri minus til gods i starter og fra batteri plus til inn på innslagsrele er prøvd, mens starter er montert på motor... Fortsatt bare et forsiktig "klikk" Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Tok løs alle koblinger fra batteri til starter/motor, pusset ren og hadde hvit vaselin på koblingene. Nå fyrer maskinen igang :-) Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Nemo Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Supert at du har funne feil og flott at du deler løsningen med oss. Link to post
hegra Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Flott det ordnet seg ja . Var gjennom samme leksa selv. Først blinking i kabinbelysning og urolig spenning, så falt plotter og ekkolodd ut ved oppstart av motor. Dette skulle jo ikke skje da det er skilledioder mellom start og forbruksbatteri. Skilledioden fikk skylda, men den var helt ok etter måling. Til slutt startet ikke motor heller, og da måtte jeg erkjenne at jordingen ikke var skikkelig fast på batteri, selv om den var skrudd til for bare et halvt år siden og både så og kjentes fast ut. Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now