Jump to content

AQ145 Starter slår ikke inn, har spenning og strøm


Bodehode

Recommended Posts

Atter en gang må jeg spørre her til råds...

Ved sjøsetting fungerte alt greit.

Men i dag når jeg skulle ut å møte "Anna Rogde" på sin grunnlovseilas ville ikke motoren starte.

Jeg sjekket at det var full spenning på batteriene og slo sammen begge batteribankene, 3x105Ah.

Målte på startrele, full spenning på kontaktsett inn og når jeg vred om nøkkelen fikk jeg styrepenning inn på startrele.

 

Hjem i full fart og hente en reservestarter, ny i eske, fra Biltema (til en volvo B23) vet at denne ikke er gnistsikker, men i nøden...

 

Byttet starter, ingen forskjell.... ???

Full spenning på der det skal være spenning på starteren!

Ingen reaksjon.

Prøvde å kortslutte med er skruvjern, mye gnist, ingen turning på motor.

Fram med stor skralle, motor lar seg rotere lett.

Koblet startkabler fra minus batteri til blokk, ingen forskjell.

Koblet startkabel fra minus batteri til gods starter, ingen forskjell.

Koblet startkabel fra pluss batteri til i kontaktsett inn startrele, ingen forskjell.

Koblet kabel direkte fra styrepinne startrele til batteri, ingen forskjell.

 

Hva gjør jeg nå?

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Sitter starten rett? Vært borti noe lignende før og da var faktisk feilen at starteren ikke satt helt rett inn på kransen slik at den ikke ble trukket til bake. Rigg litt på starteren å prøv å shin... evt ta ut starteren å kobl den direkte på batteriet får å se at den fungerer. Bruk en trepinne og press mot tannhjulet får å se at den tåler motstanden.

 

vis startkablene går igjennom hovedstrømsbryteren kan den lure deg. kobl utenom den isåfall men du har jo brukt startkabler så kan vel utelukke det.

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post

Flott det ordnet seg ja :thumbsup: . Var gjennom samme leksa selv. Først blinking i kabinbelysning og urolig spenning, så falt plotter og ekkolodd ut ved oppstart av motor. Dette skulle jo ikke skje da det er skilledioder mellom start og forbruksbatteri. Skilledioden fikk skylda, men den var helt ok etter måling. Til slutt startet ikke motor heller, og da måtte jeg erkjenne at jordingen ikke var skikkelig fast på batteri, selv om den var skrudd til for bare et halvt år siden og både så og kjentes fast ut.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...