Nikk Startet 21.Mai.2014 Del på Facebook Startet 21.Mai.2014 Jeg sliter med sjøvannsinntaket på seildrevet som sannsynligvis er klogget av gammel rur. Har forsøkt med trykkluft og også med ferskvann uten å få løst det opp. Saltsyre er jo effektiv for å løse opp rur og jeg lurer derfor på om jeg skulle gjøre et forsøk på å "sjokke" inntaket med å fylle 30% saltsyre i sjøvannsfilteret som deretter renner ut gjennom seildrevet. La det virke en stund og så følge opp med å spyle igjennom med ferskvann. Forhåpentligvis kan jeg da å det ut av drevet uten å måtte løfte båten ut av vannet. Er det noe betenkeligheter med denne fremgangsmåten? Seildrevet er jo laget av aluminium og ikke behandlet med maling innvendig. Har sett at det står på databladet at saltsyre ikke skal benyttes på aluminium uten at jeg forstår hva som er problemet med det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Tro ikke jeg ville ha prøvd det. Saltsyre spiser aluminium... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Smurph Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 En bedre løsning er muligens å forbigå hele drevet og montere et ordinært sjøvannsinntak gjennom skroget. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Mulligan Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Drevet er påført primer innvendig. Kan du dykke, så kjør ei 10 mm gjenget stang oppi og rot rundt. Da får du det ut. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Hadde samme problem med 120S drev. Koplet på fotpumpa til gummibåten til sjøvannsslangen. Pumpet kraftig en stund, det hjalp betraktelig. Men før eller senere må du renske opp med håndemakt. Har hatt drevet oppe/demontert og det satt skjell helt opp til stengekrana. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
znick Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Dette har vært diskutert tideligere i denne tråden. https://baatplassen.no/i/topic/40363-saltsyre-til-fjerning-av-rur-bare-en-gang-til/ Mange gode innlegg her... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Vanligvis så gror det rur kun i området rundt inntaket, så et røsk med gjengestang gjør vanligvis susen. Leger oppe blir det for mørkt. I kanalen i bunnen av gearkassa finner man så godt som aldri rur. Der er det mørkt som i en sekk. Lys er en forutsetning for at rur skal feste seg og vokse. Sitér dette innlegget Link to post
Nikk Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Vanligvis så gror det rur kun i området rundt inntaket, så et røsk med gjengestang gjør vanligvis susen. Leger oppe blir det for mørkt. I kanalen i bunnen av gearkassa finner man så godt som aldri rur. Der er det mørkt som i en sekk. Lys er en forutsetning for at rur skal feste seg og vokse. GeirT sier at han fant rur helt opp til stengekrana når han demonterte drevet..... Nest gang jeg har båten oppe tror jeg at jeg vil sett inn et nytt inntak. Vil prøve å finne en med solide kjemikunnskaper før jeg går på med saltsyre sjokking i og med at det tross alt står på databladet at saltsyre ikke skal benyttes på aluminium. Dersom dette kun er av kosmetiske grunner (misfarging) er selvfølgelig ikke det noe problem for drevet. Index: er du denne personen med solide kjemikunnskaper og kan stå inne for din påstand at "saltsyre spiser aluminium"? Skal pusle litt i båten noen timer i kveld og vil da kjøre på med trykkvann hele denne tiden for å se om det løsner. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 La meg si det sånn. 130 drevet mitt som jeg har liggende på arbeidsbenken hadde bare rur rundt vannintaket og ca 10 cm over. 120 drevet mitt som ligger slengt bak huset er likedann. Hvis du setter på ferskvann med så mye trykk at drevet blir fyllt, og lar det stå sånn i ca, 7 timer så dør rua. For å fjerne det må du til med mekanisk fjerning eller Termorens. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Vanligvis så gror det rur kun i området rundt inntaket, så et røsk med gjengestang gjør vanligvis susen. Leger oppe blir det for mørkt. I kanalen i bunnen av gearkassa finner man så godt som aldri rur. Der er det mørkt som i en sekk. Lys er en forutsetning for at rur skal feste seg og vokse. Etter å ha hatt "vårservice" hos et ikke navngitt firma i vår, sjekket jeg litt rundt forbi på motoren og oppdaget at de ikke hadde gjort noe med grovfilteret til kjølvannet. Der lå det fremdeles fire-fem små blåskjell og to-tre rur samt et par avrevne sjøgress-strå. Jeg hadde bevisst ikke gjort noe med dette selv for å se om de oppdaget det. På sjekklisten står blant annet dette: "Kontroll/rengjøring av sjøvannsfilter" Håper bare de har gjort det andre som stod på sjekklisten deres... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
seilbaaten Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 (redigert) Støtter Mulligan Jeg plukket fra hverandre mitt drev (120S) i vår Første gang det ble åpnet på 10 år Rester av rur/groe kun helt nederst ved inntaket. Ellers var resten av kjølevannskanalen som ny Jeg staket også opp med gjengestang (jeg bruker 6mm). Men det tok 2 sesonger før jeg skjønte at det var et slikt hull under drevet. Fikk bedre kjøring etter at jeg begynte å rote rundt med gjengestang etter opptak av båt Ellers så fikk jeg åpnet mitt tette drev mens jeg lå på vannet ved hjelp av hageslange "feil vei" 2-3 timer og deretter febrilsk pumping med jomlepumpa Lykke til Redigert 22.Mai.2014 av seilbaaten (see edit history) Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.