Jump to content

Lage selvlensende dørk av divinycell

Noen Lunde

Recommended Posts

Hei,er da noken så har brukt divinycell til dørk i båt?

Lure på ka type eg ska bruke og kor mange lag glassfiber på kvar side.

Båten er ein viksund colombi 25 fot, det er ikkje dekksbjelker no då eg har rensket alt. Kan eg lage bjelkene som dørken ligg på av divinycell og plaster desse fast i sidene på båten /under dørk?

Har ein slektning som har laga over 200 plastsnekker,han har i alle år brukt trebjelker og finerplater. Så har han plastret noke lag oppo der...eg kjenner godt han som kjøpte den første båten..og den er like god i dag etter ca 30 år.. Han har alltid brukt ubehandla finer av gran,fordi plasten fester seg betre på gran enn furu eller vannfastfiner .....

Men eg vill prøve med divinycell :)

Edited by Noen Lunde (see edit history)

OK,kan eg ikkje sage strimler på 7/8 cm av divinycell plater bruke dei som avstivere ?. Kor tett bør eg ha avstivere....og ka dimensjon på platene ?

Jeg ville ha brukt Divinycell til alt. Bare pass på å plastre det skikkelig inn, styrken ligger i glassfiberen og ikke fyllmateriellet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Taket på Akterkabinen var støpt i divinycell , under var det brukt fryssfiner med skrårskjærte kanter i rutenett ca 50 cm. Kryssfineren så fortsatt ny ut etter å ha stått der siden 1977.

I min var det brukt 12mm krysfiner, skjært i strimler på 7-8 cm.

Kan sikkert bruke Divinycell strimler også, men det jeg støpte med det føltes bløtere enn med kryssfiner.

Edited by celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Plastet kryssfiner( på begge sider) varer en 30-40 år men om det kommer en utvendig lekkasje så går det fort den gale veien

Dette er et et bilde av et ferdig dekkselement laget av 20mm divinysell og 50x70-18 mm deksbjelke jaget av samme stoffet. Denne blir montert med bjelker ned selfølgelig. Her er det kun langsgående stivere fordi det skal bli et dekk med bue (bjelkebøy)

bilde

og et annet bildebilde

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Om du vil se sammenhengen med denne konstruksjonen må du sjekke ut denne:

https://baatplassen.no/i/topic/107508-bygge-47-fot-trawler-yacht-fra-cd-til-ferdig-baat/

På dette spennet er det brukt 2 lag 600gr.csm 0g 2 lag 600/225gr kryssaksial matte- Dette legges i en omgang før bjelker limes på-så 1 lag+4lag oppå bjelkene.

Der dette danner dekk så ble det totalt brukt 5 lag 600/90gr vevet matte +sparkel+ 2 lag toppcoat.

Du kan selvfølgelig bruke kun csm (vanelig matte) men ikke vesentlig mindre vekt.

Denne konstruksjonen har fritt spenn ca 4 meter fra skott til skott. Du kan lage oppkanter på samme måten !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt